Packraft i fjällen. Söker råd.

Hej.
Jag försöker att posta här i allmänt om friluftsliv.
Jag har sett att det verkar röra sig personer som har erfarenhet av Packraft här på utsidan.

Min situation ser ut så här.
Jag är nyfiken på att använda och korsa vatten på ett sätt som verkar lämpligt med hjälp av Packraft. Mitt huvudsakliga förflyttande kommer att ske med vandring. Därför behöver farkosten vara lätt. Jag har en Gumotex palava. Den väger 17 kg och är därför inte aktuell att ta med sig. Den kräver också en egen ryggsäck.

Mitt tänkta användningsområde är att ta sig över vattendrag istället för att lägga upp rutter som går runt omkring vattendragen. Kan röra sig om att ta sig längs efter en sjö eller passera en å.
Ofta när jag är i fjällen fiskar jag och har jag med mig en båt vill jag förstås fiska från den.
Eftersom jag ofta går med familjen så tänker jag mig att jag behöver en båt som kan bära två personer alternativt en person och packning och att man på så sätt kan fara flera gånger för att ta över ett sällskap. Eller kan man sätta en fiske Lina i bakänden och dra tillbaka packraften tom?

Jag har även strömmande vatten kring min sommarstuga i Lappland och tänker mig kanske att det kunde vara roligt med forstur, men detta senare är bara en bonus. Huvudsaken är att kunna korsa vatten samt fiska i fjällsjöar. Får fantasin flöda fritt kan man ju också tänka sig att ta med den på bad semester till Kreta.

Jag har tittat på modellerna från alpacka.
Jag är inte ute efter en två mans Packraft, utan en med reservkapacitet för passagerare kort bit alternativt större packning.
Jag är lite snål och vill komma undan så billigt det går och därför vill jag fråga dem med erfarenhet vilket kapell man borde ta eller om man ens behöver kapell. Det går att köpa utan eller med enklare löstagbart kapell eller med White water kapell.

Dessutom är jag jätte nyfiken på hur det gått att fiska från Packraft för er som försökt det? Kan man flugfiska sittande i Packraft. Förstår att det blir lite menligt för kast längden men tänker att det kan vara lämpligt att sitta nära fiskestället ibland. Hur lätt skulle luft tuben punkteras om en krok kommer emot. Hur går det att fiska exempelvis gädda med drag och trekrok. Gäddor går ju ibland in under båten. Är det farligt att gäddan exempelvis skulle kunna dra fast trekroken i bottenväven. Finns det någon risk att vassa fenor från exempelvis större abborre kan punktera tuber? Kanske kan man ta med sig en hink att hantera fisken i?

Bosse
 
Har själv goda erfarenheter av Alpacka Raft.Inga problem att fiska ifrån dom.Någon av modellerna Denali Llama,vikt2,6 kg eller Mule,vikt 2,7 kg, bör passa dina behov.
Bilderna från en tur till Svalbard,Denali Llama tungt lastade och på släp över ett deltaområde.
 

Bilagor

  • svalbard 2013 135.jpg
    svalbard 2013 135.jpg
    21.3 KB · Visningar: 2,265
  • svalbard 2013 130.jpg
    svalbard 2013 130.jpg
    24.5 KB · Visningar: 2,307
Tack så mycket Kenneth för ditt svar.

Betyder mycket när man skall köpa något dyrt, okänt och spännande att få ta del av andras erfarenheter.
På film har jag sett Peter Persson släpa omkring på en Packraft I Hotagen. För att vara helt ärlig förstår jag inte varför han inte tömde den på luft eftersom promenaden planerades bli lång och att man åtminstonde från reklamen får intrycket att det väldigt snabbt och lätt att blåsa upp dem igen. Säger väl något om hur stark användaren förväntar farkosten vara.
Din resa där i norr lär väl har varit en kall historia vad beträffar vatten temperatur. Så är det ju också i fjällen förutom på högsommaren. Jag ser på din bild att du paddlar utan kapell. Kan man be dig att reflektera lite över kapellets betydelse?
Undertonen i min fråga handlar väl egentligen om att skippa att köpa kapell och på så sätt spara över 2000 kr vid inköp vilket i princip kan innebära skillnad på att köpa eller ej. Men om det är en stor nackdel utan kapell Är det väl en budgettrimning som bara ger negativt tillbaka.

Jag paddlar min Gumotex palava med dubbel paddel och vet av erfarenhet att den del vatten följer med ned i sittbrunnen pågrund av att paddeln droppar. I en kanot är inte detta så stort problem eftersom man sitter högt. Blir det annorlunda i en Packraft? Eller droppar det mindre när man sitter så lågt och vinkeln på paddeln sålunda bli lägre?

Bosse
 
Vi körde utan kapell

Hejsan

Jag och livskamraten var köpte en Alpaca Double Duck (2.5 kg) för exakt det syftet som du beskriver för ett par år sedan. Hade med den på en kanonfin tur i västra Sjunja där vi paddlade över ett par sjöar ich en större älv.

Double Duck var tillräckligt stor för att vi skulle få plats bägge två + all packning. Visst blev det lite trångt, men det funkade 😄

Något kapell hade vi inte och jag ser inget större behov av det som vi använde det.

/ Stefan
 
Hejsan

Jag och livskamraten var köpte en Alpaca Double Duck (2.5 kg) för exakt det syftet som du beskriver för ett par år sedan. Hade med den på en kanonfin tur i västra Sjunja där vi paddlade över ett par sjöar ich en större älv.

Double Duck var tillräckligt stor för att vi skulle få plats bägge två + all packning. Visst blev det lite trångt, men det funkade 😄

Något kapell hade vi inte och jag ser inget större behov av det som vi använde det.

/ Stefan

Jag skulle också rekommendera Double Duck eller liknande. Jag har inte provat den, men jag har kört en människa i en Denali Llama, och det gör jag helst inte igen. Om inte bägge får plats inne båten i "the honeymoon stance" så blir det för hög tyngdpunkt plus att personen ovanpå inte är död vikt. Minsta strömmande vatten så är det väldigt svårt att paddla, det blir mest att man försöker att inte välta och använda paddeln som roder. Kanske köpa två lätta båtar och låta en person paddla tillbaka tom båt i omgångar?
 
Tack för ditt svar Stefan. Brukar läsa dina poster och har lite koll på dina turer. Mycket värdefullt att få höra din åsikt om vad en Packraft fungerar till. Jag misstänker att man till den användning som jag primärt tänker mig klarar sig utan kapell. Ska man exempelvis ta med en passagerare kan man ju ändå inte använda kapellet. Frågan är väl lite hur blött det blir i botten om man paddlar en lite längre sträcka ensam. På en sån här tur kommer jag inte att medföra några speciella kläder för paddling. Jag trivs bäst i fjällräven byxor av G 1000 tyg och det torkar ju inte speciellt snabbt om det är kroppsvärme som är värmekällan ochlite blött och kallt ute. Man kan ju förstås sätta på sig regnbyxorna eller försöka höja sitsen en smula för att hålla baken och torr. Men återigen, ni som suttit i en sån här farkost hur upplever ni detta? Ytterligare fråga kring fiskesituationen. Har ni haft krokkontakter mellan båt och fiskeutrustning. Hur höll det ihop?. Hur snabbt försvinner luften på en liten krokpunktering, hinner man in till land och kan laga, eller blir det till att simma in?
Eller nojjar jag alldeles för mycket om punkteringar. Kanske ska man se punkteringsrisken som nära noll? Jag tänker ju att detta är mycket mer än en sommarbåt, inte omöjligt att jag kommer att sitta på en fjällsjö och fiska där vattnet bara är några grader, kanske snö på land och minus i luften, därav oron kring att hamna i sagda vatten.

Bosse
 
Har ni haft krokkontakter mellan båt och fiskeutrustning. Hur höll det ihop?. Hur snabbt försvinner luften på en liten krokpunktering, hinner man in till land och kan laga, eller blir det till att simma in?
Eller nojjar jag alldeles för mycket om punkteringar. Kanske ska man se punkteringsrisken som nära noll? Jag tänker ju att detta är mycket mer än en sommarbåt, inte omöjligt att jag kommer att sitta på en fjällsjö och fiska där vattnet bara är några grader, kanske snö på land och minus i luften, därav oron kring att hamna i sagda vatten.
Bosse
Jag har inte punkterat med krok men skulle inte tro att det är något större problem, låt kroken sitta i och paddla i land och laga. Kör med Cargo Fly om du är orolig (med packpåsarna som extra flytetyg), jag skulle inte köpa det i din situation. På vintern bör du verkligen ha torrdräkt, speciellt om du är ensam ute, och då spelar det inte så stor roll om du hamnar i vattnet. Angående kapell tror jag du kommer ångra dig om du inte köper det.
 
Lite blött men inget stort problem 😄

Hej igen.

Har inget minne av att vi upplevde fukten som något större problem. Vill fick minnas att vi satte på oss regnbyxor och så sitter man ju på en "stol" som gör att man kommer upp en bit från golvet.

Vill dock påpeka att längsta överfarten var på ett par km, så vi tillbringade väl 1.5-2 timmar i raften som mest. Grundanledningen att ta med den var att ta sig till annars mycket svårtillgängliga platser, inte att vara ute och paddla 😉

/ Stefan

PS: Har aldrig fiskat från raften, men tycker precis som andra har skrivit att det borde funka fint!
 
Hejsan

Jag och livskamraten var köpte en Alpaca Double Duck (2.5 kg) för exakt det syftet som du beskriver för ett par år sedan. Hade med den på en kanonfin tur i västra Sjunja där vi paddlade över ett par sjöar ich en större älv.


/ Stefan

Intressant, du har inte lagt upp några bilder eller filmklipp från turen?
 
Hej farsi.
Fint att du svarar. Jag värdesätter din erfarenhet och att du delar den.

Först angående fisket. Som du säger borde det fungera bra att bara Åka in till land med kroken sittande i hålet. Eftersom det är så lågt lufttryck borde läckaget inte gå så fort.
Angående cargo fly så kommer jag nog inte att lägga de extra tre tusenlapparna. Kanske i och för sig bra att kunna laga från både ut och insida men också en extra ömtålig punkt att ta hänsyn till.

Om man köper med kapell så funderar jag på om det borttagbara kapellet skulle fungera bäst om man ibland tar passagerare. Kanske man kan ta båten utan kapelll på fjällvandring på sommaren men med kapell om man fiskar på hösten och så vidare.
Angående Torrdräkt tror jag naturligtvis att det vore väldigt bra men jag tror samtidigt att jag är för snål för det. Lite opraktist också kanske rent klädmässigt så länge man är på land. förmodligen skulle jag chansa nära land och med rejäl flytväst. Kanske eventuellt med kortärmad och kort benad Våtdräkt under. Kläderna måste ju trotsallt bäras in till fiskeplatsen.

Nästa Goda insikt från dig farsi är den att denali lama blir för liten för två personer. Det hjälper mig att sikta mot modellen mule.

En typisk överfärjnings situation för mig skulle vara att gå direkt på exempelvis Dorronsjön på Stekenjokk platån istället för att gå flera kilometer upp längs saxbäcken för att det är kunna vada. Det skulle innebära en färgning på kanske 30 m brett stilla vatten. Borde egentligen gå utmärkt att knyta fast fiskelinan I aktern Och använda fiskespö för att veva tillbaka den tom. Siste man över tar med sig spöt.

Stefan. Den användning du beskriver matchar väldigt mycket min idé med att ha en Packraft med när man fjällvandrar. Det är väl förvisso en övervägning att bära en båt på 2,5 kilo en paddel samt 1-2 flytvästar för att slippa gå omvägen kring ett vad. Det är dock detta tillsammans med fiskemöjligheter som triggar min lust att äga en kvalitetspackraft.

Bosse
 
Hej farsi.
Fint att du svarar. Jag värdesätter din erfarenhet och att du delar den.

Först angående fisket. Som du säger borde det fungera bra att bara Åka in till land med kroken sittande i hålet. Eftersom det är så lågt lufttryck borde läckaget inte gå så fort.
Angående cargo fly så kommer jag nog inte att lägga de extra tre tusenlapparna. Kanske i och för sig bra att kunna laga från både ut och insida men också en extra ömtålig punkt att ta hänsyn till.

Om man köper med kapell så funderar jag på om det borttagbara kapellet skulle fungera bäst om man ibland tar passagerare. Kanske man kan ta båten utan kapelll på fjällvandring på sommaren men med kapell om man fiskar på hösten och så vidare.
Angående Torrdräkt tror jag naturligtvis att det vore väldigt bra men jag tror samtidigt att jag är för snål för det. Lite opraktist också kanske rent klädmässigt så länge man är på land. förmodligen skulle jag chansa nära land och med rejäl flytväst. Kanske eventuellt med kortärmad och kort benad Våtdräkt under. Kläderna måste ju trotsallt bäras in till fiskeplatsen.

Nästa Goda insikt från dig farsi är den att denali lama blir för liten för två personer. Det hjälper mig att sikta mot modellen mule.

En typisk överfärjnings situation för mig skulle vara att gå direkt på exempelvis Dorronsjön på Stekenjokk platån istället för att gå flera kilometer upp längs saxbäcken för att det är kunna vada. Det skulle innebära en färgning på kanske 30 m brett stilla vatten. Borde egentligen gå utmärkt att knyta fast fiskelinan I aktern Och använda fiskespö för att veva tillbaka den tom. Siste man över tar med sig spöt.

Stefan. Den användning du beskriver matchar väldigt mycket min idé med att ha en Packraft med när man fjällvandrar. Det är väl förvisso en övervägning att bära en båt på 2,5 kilo en paddel samt 1-2 flytvästar för att slippa gå omvägen kring ett vad. Det är dock detta tillsammans med fiskemöjligheter som triggar min lust att äga en kvalitetspackraft.

Bosse

Om det är stilla vatten funkar rep bra för att dra över båten och att man kör en och en, men undvik det om det strömmar med risk för kapsejsning. Angående att sitta två personer i en llama, andra kanske har andra erfarenheter, men jag skulle aldrig räkna med det som ett alternativ ute i "skarpt läge". Jag testade det över Fyrisån och det strömmar extremt lite och det var bara att hänga med vattnet och komma över på cirka 200-300 m, att försöka att paddla var bara att glömma, alldeles för rankt. Personen låg ovanpå båten i dess färdriktning, vi fick inte plats inuti bägge två. Du kan ju alltid hyra/låna en och testa om det funkar för dig?

På tal om fiske kanske detta är intressant http://www.packrafting-store.de/Accessories/RodRig-fishing-rod-mount::637.html
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
lsjonsson Efter sommarens nedskräpning i fjällen – ny kampanj hoppas ge fjällvett Allmänt om friluftsliv 12
veni Mycket folk i fjällen, hur upplevde ni det? Allmänt om friluftsliv 20
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2019 Allmänt om friluftsliv 0
fowwe Är friluftslivet i fjällen jämställt? Allmänt om friluftsliv 103
Lackan Längsta stigningen utanför fjällen Allmänt om friluftsliv 1
J88 Samåkning Skåne-fjällen Allmänt om friluftsliv 0
AgnetaG Tälta i fjällen med hund - björn? Allmänt om friluftsliv 14
desireman Radioaktivt i Svenska fjällen? Allmänt om friluftsliv 20
desireman Berätta: Den gången blev det farligt i fjällen! Allmänt om friluftsliv 18
waltruz Vill uppleva i södra fjällen: isfiske, snöskoter, längdåkning, bastu osv. var? Allmänt om friluftsliv 1
veni Väderförhållande i fjällen Allmänt om friluftsliv 2
Frans_Krans Vandra i fjällen Allmänt om friluftsliv 27
ickaster fjällen i mitten på september Allmänt om friluftsliv 7
Dannepihls Att fiska i fjällen.... Allmänt om friluftsliv 7
Fjällvinden Skotertrafiken ökar i fjällen Allmänt om friluftsliv 5
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
avslutat 73229 Tre omkomna i Norska fjällen Allmänt om friluftsliv 1
Johansp Väder i fjällen? Allmänt om friluftsliv 2
Akkajonte När är du i fjällen ? Allmänt om friluftsliv 5
Kimberry Söker friluftsvänner! Allmänt om friluftsliv 1
Toptre Tjej söker äventyrskompis i västsverige Allmänt om friluftsliv 1
Vichy6 Söker havsnära natur för kort tältning ( Stockholm) Allmänt om friluftsliv 3
Corneliusson Söker enslig plats för camping Allmänt om friluftsliv 21
stormfrog Söker tips för en vecka i Krugerparken! Allmänt om friluftsliv 0
Struensee Hösttur i mellansverige, söker tips! Allmänt om friluftsliv 5
Mummis Söker de som vintervandrat 50mil+ Allmänt om friluftsliv 1
Mediana Söker tips på platser att besöka i Danmark Allmänt om friluftsliv 7
NaturBoel Söker tips på ort med bra friluftsliv och lite kultur Allmänt om friluftsliv 6
abstract Söker tips på friluftscamping med ungarna? Allmänt om friluftsliv 7
hbgsnix Söker inspiration till vintertur Allmänt om friluftsliv 6
niklasaxelsson Söker en "öde ö" i svenskt vatten Allmänt om friluftsliv 33
krokben Söker sällskap! Allmänt om friluftsliv 2
hehebw Nybörjare söker kunskap Allmänt om friluftsliv 4
kee.a söker en färja till Skottland Allmänt om friluftsliv 6
tobias92 Nybörjare söker hjälp & råd! Allmänt om friluftsliv 10
aventyrare69 Söker nya friluftsvänner i Stockholmstrakten Allmänt om friluftsliv 2
Anette Grinde Jag söker - igen - fantastiska föredragshållare--- Allmänt om friluftsliv 0
ThereseTilly Söker nya kompisar i Gbg Allmänt om friluftsliv 53
Fredrik_Lindell Söker multisport tävlingspartner Allmänt om friluftsliv 0
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
Hilleberg söker säljare Allmänt om friluftsliv 0
Newlin Söker nytt krypin. Luleå denna gång! Allmänt om friluftsliv 1
stixboll Söker friluftskompisar i Jönköping! Allmänt om friluftsliv 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.