Ny inom "friluftsliv"

Hej!
Jag har fått ett intresse för natur och friluftsliv. Jag skulle vilja börja någonstans. Men vet inte var och hur.. Skulle vilja vandra eller paddla/ tälta/ cykla. Är med i friluftsfrämjandet. Men har aldrig följt med på någon vandring som dom har.

Känner att allt kostar så mkt....
Är rädd för att känna mig felklädd/utrustad. inbitna utemänniskor har så avancerade och dyra kläder..
 
Det är inte utrustningen som gör att du kan komma ut utan du själv som tar steget med den utrustning du kan tillhandahålla.

Itab Outdoor säljer exempelvis billigare kläder som tål en del.
Finns billiga kök på exempelvis biltema och jula.
För sommarbruk behöver du ingen jättedyr sovsäck och tält behövs inte om du finner ett vindskydd exempelvis.
Kajak finns att hyra för att testa på kajaklivet, brukar själv bjuda med mig vänner och bekanta på övernattningar i Tjust och Misterhults särgård då de hyr varsin kajak.

Utrustningen kommer med tiden beroende på vad du trivs med osv.

Bara att ta klivet ut, om du inte vill göra det själv så finner du en kompis som vill joina eller friluftsfrämjandet som du är med i.

Bättre att komma ut med billigare utrustning än att inte komma ut för att man sparar till det bästa tills man dör och aldrig kommer ut ;).

Kör hårt! =)
 
Måste inte kosta så myc...

Jo, frågan är ju om det måste vara så märkvärdigt med kläder och prylar bara för att gå i naturen?! Det mesta av det är ju ett skapat behov.

Jag skulle tipsa om att börja med det enkla och det du redan har, och då menar jag det som du känner är enkelt. Exempelvis börja gå rundor i skog och mark och känn dig fram. Öka utmaningarna (ex.sträckorna) med tiden.

Du kommer att märka vad du behöver för utrustning med tiden och längden på vandringen. Känns inte skorna bra att gå långt i? Ok, då behövs något annat.

Får känslan av att du bor i stadsmiljö och kanske inte har naturen så nära inpå vilket kan göra att man inte vet har koll på var det finns lämpliga ställen att vandra, cykla, mm. Där är ju förstås friluftsfrämjande ett bra grej att få kunskap om sånt.
 
Det finns gamla trådar i forumet som handlar om hur man enkelt kan få ihop utrustning utan att vara miljonär.

Ofta behöver man kanske inte köpa specifik "friluftsutrustning" utan kan hitta lämplig utrustning på andra ställen.
 
Det finns gamla trådar i forumet som handlar om hur man enkelt kan få ihop utrustning utan att vara miljonär.
Ofta behöver man kanske inte köpa specifik "friluftsutrustning" utan kan hitta lämplig utrustning på andra ställen.
Ja, du är inte ensam om sådana funderingar, så frågan har kommit upp många gånger. Du kan börja med den här tråden. Längre fram i den finns flera länkar till ytterligare bra trådar i ämnet, samt till en hel del billiga/prisvärda saker och inköpsställen.

Frigör dig från tanken om att det måste vara särskilda "frilufts"-saker och tänk funktion i stället. Särskilt när det gäller kläder inser man då, att man kommer långt genom att öppna sin egen garderobsdörr :)
 
Ungefär som alla andra

Det behöver inte vara dyrt.
Köp begagnat, Blocket och liknande är lysande.
Låna (typ tält etc)
Prata med Friluftsfrämjandets ledare om de har tips.
Börja med "enklare" friluftsliv och känn dig för. Kanske en dagsvandring istället för en vecka. Prova-på paddling istället för en helgtur.
Precis som de andra skriver så behöver ju inte kläder vara speciella utan ta det som funkar när det regnar, blåser, är kallt eller solen skiner.
Jag gick en helgtur (som barnledare i Fruiluftsfrämjandet i gympaskor). Vädret var bra, vi skulle gå där det var torrt. Om jag skulle bli blöt (mot förmodan) hade jag med plastpåsar och extra strumpor.

Viktigast är ju att komma ut....
 
Lättaste sättet att börja är imho att göra "fikaturer" ut i en närbelägen skog. Förutom att det är trivsamt och billigt får man också en chans att testa om man pallar att gå några km/mil i skogsterräng med sina byxor och skor, om tröjan och jackan duger för en promenad osv.

Man kan kort sagt testa vilka kläder och skor man trivs med utan att ta några direkta risker, och man behöver inte börja med något mer avancerat än joggingbrallor och -skor, eller gummistövlar om det är ett blöthål man är på väg ut i.

Sedan kan man ta övernattningsturer ut till nån stuga, det finns sådana som är öppna för allmänheten längs vissa leder. Om man väljer en regnfri dag och det inte är en väldigt geggig led så klarar man sig återigen med joggingbrallor och joggingskor, och för en stugövernattning under sommarn i närketrakten klarar du dig med en sovsäck på ca plus 10 i comforttemp (med en del marginal). Och en sådan är både billig och lätt (nu antar jag att det inte finns några eldningsmöjligheter i den aktuella stugan).

För ett dygn behöver du inte heller nån specialmat, ta bara med ett par portioner av nåt gott, till och med smör och mjölk klarar några dygn i sommarvärme om man har vett att inte parkera ryggsäcken mitt i solen i onödan, och packa tocket välisolerat (typ i några plastpåsar, insvepta i sovsäcken). Hjälper att förvara dem upphängda i nåt träd eller i absiden på natten så de får "frysa till".
 
Du ska inte bekymra dig om att känna dig felklädd, möjligtvis om att vara det. D.v.s. det är inte kul att bli blöt om fötterna t.ex., särkilt inte om det är kallt. Men ingen du möter i skogen kommer att skratta åt dig för att du har fel märke på brallorna eller jackan.

Jeans är förresten slitstarka byxor. Militärt överskott brukade vara en guldgruva, men nu verkar det mest vara nytillverkade kläder i militärstil som säljs på de ställena. Men man kan fortfarande fynda, tror jag.

Ska du ut nu på vintern och saknar varma kläder, så satsa på en vindtät jacka. För värmen kan man köpa billiga flecetröjor och flanellskjortor att ha under.

http://engelsons.se är ett annat ställe som är billigt och som ofta rear ut grejer. Tyvärr är kvalitén varierande, precis som på ITAB. En del är superbra, annat håller inte riktigt måttet.
 
Vilken ovanligt teoretisk inledning på ett intresse! "Hej jag vill börja med friluftsliv hur startar jag?"

Ja, promenera ? Du undersöker ditt närområde. Du hittar en stig som går in i en skog. Ta med en chokladbit i fickan.
Får du blodad tand och vill gå längre? Köp en ryggsäck på Biltema för 100kr. Tänker du vara ute mer än en timme och regn i luften? Köp ett regnställ på Coop och lägg i väskan. Ta med en flaska vatten om du blir törstig.
Vill du ha mer? Köp ett par bättre skor. Mer? Sov en natt i ett vindskydd. Mer? Köp ett tält. Mer? Åk lite längre. Nya miljöer överallt. Vill du uppleva mäktig sagan om ringen-aktiv miljö? Åk till fjällen. Ungefär så gjorde jag. Allt eftersom kanske man köper nya saker beroende på vad man tycker om de man har eller de går sönder. Ofta får man lite högre krav med tiden på kläder och fickor på kläder och sånt och då tenderar det bli lite dyrare. Men det kommer med tiden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NaturBoel Jobba inom friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 25
auroralexx Jobba inom friluftsliv Allmänt om friluftsliv 5
Ann-Cathrine Jobbar du inom natur - logi - friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 0
Vildmarksskri Häftigaste vandringstipsen inom ca 3-4 timmars körtid från Karlstad? Allmänt om friluftsliv 8
Askel Tips på tältplatser på Gotland, inom allemansrätten Allmänt om friluftsliv 0
sr7711 Behöver lite tipps inom långfärdsegling Allmänt om friluftsliv 7
Ann-Cathrine Vilka jobb inom natur och turism? Allmänt om friluftsliv 6
annie901 Produktutvecklare inom friluftsmärke? Allmänt om friluftsliv 9
såg Friluftsliv= hembereskap. Allmänt om friluftsliv 84
Dania Friluftsliv får inte bli något bara för eliten Allmänt om friluftsliv 91
lisalars Vad tycker du om Skånes friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 60
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Enkelt friluftsliv... Allmänt om friluftsliv 67
HannesWeiß Friluftsliv i närheten av Växjö Allmänt om friluftsliv 0
brigas Utbildningsnivå och intresse för friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 4
YvonneJson Friluftsliv i Vietnam? Allmänt om friluftsliv 0
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
Isak Knutsen Interessert i friluftsliv i Norge Allmänt om friluftsliv 0
Ghost of Tom Joad 2017 - Komma igång på riktigt med friluftsliv! Allmänt om friluftsliv 13
annasi Friluftsliv & "normalt" jobb - en enkel fråga! Allmänt om friluftsliv 8
NaturBoel Söker tips på ort med bra friluftsliv och lite kultur Allmänt om friluftsliv 6
simonhj Friluftsliv i Oktober/November? Allmänt om friluftsliv 7
sanjacobi Äventyr/friluftsliv vs vardag med 40h arbetsvecka Allmänt om friluftsliv 16
Tundraman Friluftsliv o prylhysteri=ett flyktbeteende? Allmänt om friluftsliv 17
Tundraman Friluftsliv som intresse.. Allmänt om friluftsliv 7
obbbi Friluftsliv i Mälardalen Allmänt om friluftsliv 4
icz Jobba med kring friluftsliv Allmänt om friluftsliv 8
Gun-valld Friluftsliv och förhållanden Allmänt om friluftsliv 96
CF673 Friluftsliv på 15 minuter? Allmänt om friluftsliv 15
krokben Friluftsliv högskola? Folkhögskola? Allmänt om friluftsliv 7
avslutat_17_06_20 iPhone appar för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 16
KORITFW Tonåringar drar sig från friluftsliv och äventyrande? Allmänt om friluftsliv 33
Elin-d Hur startade erat intresse för friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 44
Agneta_T Friluftsliv/vandra "med diabetes" Allmänt om friluftsliv 6
Anders V Hinder för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 122
moe_mart Natur, friluftsliv och kommersen Allmänt om friluftsliv 6
mrbambocha Gillar äventyr och friluftsliv- vilken utb/yrke passar? Allmänt om friluftsliv 18
LisaKW Grundläggande näringslära vid friluftsliv Allmänt om friluftsliv 2
lillvafflan Svensk bilsemester med vandring och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
Ahkká Svenskt forskningsprojekt om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
Sarvi Framtidens friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
seon Lågintensivt och Högintensivt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
bastuper Att studera scouting och friluftsliv på egen hand Allmänt om friluftsliv 37
annaterese Friluftsliv som metod Allmänt om friluftsliv 10
såg friluftsliv lika med miljötanke sant. Allmänt om friluftsliv 21
Maskinbengt Rovdjur och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 24
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
mivron #friluftsliv på irc.dal.net Allmänt om friluftsliv 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...