Scouting - Gör folk till bättre människor?

Var är samhället på väg idag? Bräk, '
konflikter gäng....Poliserna går på knäna.

Har för mig att är man scout och är med i scouterna får man lära sig
att ta hänsyn, respektera varann och lära sig vad som är rätt och fel o.s.v.

Scoutlagen
En scout söker sin tro och respekterar andras.
En scout är ärlig och pålitlig.
En scout är vänlig och hjälpsam.
En scout visar hänsyn och är en god kamrat.
En scout möter svårigheter med gott humör.
En scout lär känna och vårdar naturen.
En scout känner ansvar för sig själv och andra.

Detta är i mitt tycke bra regler som, om de följs bokstavligt och av många, skulle göra interaktion mellan människor i samhället bättre.

Som med alla regler, och som inom stort sett alla organisationer kryper det ibland in väldigt obehagliga element som kan korrumpera något som i grunden är väldigt bra.
Jag var scout mellan runt 7-16 års ålder och har bra erfarenheter, men har också läst om tillfällen där det förekommit pennalism och racism inom scoutrörelsen, samt att ledare utnyttjat barn sexuellt. Jag vet inte om dessa inslag alltid funnits där och inte kommit i dagen, eller om det är nya fenomen.
Jag ser det mera som att samhällsrötan påverkat scoutrörelsen än tvärt om.
Ingen organisation och inga regler är bättre än människorna som är kopplade till dem.
 
Njae, det vet jag inte om jag tror på. Det beror nog på helt andra faktorer. Alla som gjorde lumpen blev ju inte vettiga för det.

I grunden tror jag dock på att människor som utsätts för "strapatser" där samarbete belönas framför individualism är givande och nyttiga för samhället i stort.

Det är nog snarare så att synen på den egna organisationen riskerar att blockera uppmärksamheten på det som är dåligt. Tänker dels på olika religiösa samfund som naturligtvis tycker att om alla var som de så skulle allt vara bättre. Men även på t ex polisen och deras "kåranda" som ibland gjort det svårt att få väck rötäggen. Så har det även varit inom försvaret som haft problem under värnpliktstiden och senare med sexuella trakasserier.

Så naturligtvis vore det bättre om buset kunde engagera sig i nått annat än bus men att Scouting skulle fungera bättre än nån annan verksamhet tror jag inte på.
 
Grunnar på om jag blev en bättre människa.

På den tiden det begav sig hade vi en scoutkår i vår norrländska hemstad som var lokaliserad till dåtidens rivnings kåkar.

I en del av lokalen förvarades de olika gruppernas dyrgripar i form av gamla kistor. I vår kista förvarades bland annat rep, knivar, yxor sågar, stormlyktor, trangiakök, mm. Dyrgripen som vi pojkar kände till förvarades allra längst ned under gamla tidningar och annat bråte. Ett väl så intressant studiematerial för dåtidens pojkar.

Nåväl, efter att uppvisat våra färdigheter i knivhantering och annat förärades vi med ett slags därtill avsett "körkort".

Nått körkort i det som det hette på den tiden "kolorerade tidningsutgåvor" som på ett naket sätt visade verkligheten utgavs dock icke.

Inte desto mindre var tiden i dessa kretsar skolande och militärtjänsten kändes smått bekant sedermera. Huruvida jag blev klokare eller bättre människa under dessa märkliga betingelser låter jag vara osagt. Pålsteken slogs under glada tillrop och ehuru pojkarna blev varse reproduktions förmågans märkliga storhet känner jag inte till.

Fast seriöst sagt, visst tycker jag att både barnens scoutliv och militärtjänsten gett mig ett rikare liv.
 
Njae, det vet jag inte om jag tror på. Det beror nog på helt andra faktorer. Alla som gjorde lumpen blev ju inte vettiga för det.

Det är klart att inte alla blir bättre av en viss verksamhet, det finns ju mängder med andra faktorer som påverkar. Men skulle vi kräva 100% tillförlitlighet av allt som som görs så skulle inte mycket bli gjort.

Tittar man t.ex. på cancerpatienter så är det inte alla som blir botade av strålterapi eller cellgifter, tittar man på vaccinationer så har de inte 100% tillförlitlighet osv. Betyder det att dessa åtgärder är meningslösa?
 
Utifrån min erfarenhet av att träffa människor, både unga och gamla, som hamnat i kriminalitet eller missbruk tänker jag såhär:


Till att börja med definierar jag en bra/god människa som att man både tänker på sig själv och andra.

Alla tillfällen där du kan träffa prosociala människor (som till exempel inte håller på med kriminalitet eller missbruk) är positiva för att forma individer. Att ha sociala kontakter som inte stödjer antisociala handlingar är starkt förebyggande. Enligt brottspsykologin är det en av de fyra viktigaste faktorerna för att inte återfalla i kriminalitet.

Att ha en meningsfull fritidssysselsättning är en av de åtta viktigaste faktorerna för att inte återfalla i kriminalitet.

Jag upplever att många som jag träffar inte har en fritidssysselsättning i klassisk mening, de som har det eller skaffar det återfaller mer sällan i kriminalitet. Jag träffar både människor som inte är dömda samt som är dömda för något.

Därför tror jag absolut att scouting kan göra folk till bättre människor och om de redan är bra så kan det förebygga andra vägar i livet. Min erfarenhet av scouting är rätt kort och för 22-23 år sedan, men vad jag minns så var det struktur och närvarande ledare som var prosociala modeller.

Men om frågan vrids till att jämföra scouting med andra klassiska fritidssysselsättningar tror jag mer att det hamnar på lokal nivå, det personen tycker om att göra och hur gruppen ser ut påverkar mer vilka aktiviteter som är bra än själva aktiviteten.
 
Jag var med i minior och junioscouterna. I mitt minne av scoutingen är det mer blå skjortor, korvgrillning på kursgård, tippslinga och koka fudge på julbasaren och "Gud och fosterland"-sången än friluftsminnen - men sånt kan säkert variera mellan olika kårer och ledare

Där jag bodde slutade nästan alla vara aktiva när de kom i tonåren
Scouting hade lite töntstämpel

Vill man revitalusera rörelsen och göra den tuff för en yngre generation tror jag man ska fokusera ännu mer på friluftsliv och sk "bushcrafting". Ber grylls och "prepping"lockar nog mer än skandinavism hjälpa tanter över gatan och scoutsången..
 
Det är klart att inte alla blir bättre av en viss verksamhet, det finns ju mängder med andra faktorer som påverkar. Men skulle vi kräva 100% tillförlitlighet av allt som som görs så skulle inte mycket bli gjort.

Tittar man t.ex. på cancerpatienter så är det inte alla som blir botade av strålterapi eller cellgifter, tittar man på vaccinationer så har de inte 100% tillförlitlighet osv. Betyder det att dessa åtgärder är meningslösa?

Jag kräver inte 100% tillförlitlighet, utan hävdar bara att en viss aktivitet inte per automatik ger ett givet resultat. Samt att jag inte tror att scouting på något sätt utmärker sig i det avseendet jämfört med andra aktiviteter.

Alla cancerpatienter får inte cellgifter eller strålterapi. Vaccinationers tillförlitlighet fick gärna vara lite högre så slapp folk bli sjuka av dem. En åtgärd ska sättas in om den anses ha rimlig chans att påverka till det positiva annars ska man låta bli. Det gäller fritidssysselsättningar också och då är det kanske viktigare att lyssna på individen och vad denne vill göra än att påtvinga någon "modell" man fått för sig är fostrande...
 
Självklart är scouterna och scoutrörelsen bättre än ingenting. Men jag brukade jämföra scouterna med fältbiologerna, som är den rörelse där jag skolades som friluftsmänniska en gång i tiden.
Den stora skillnaden är att scouterna var en rörelse som drevs av vuxna, med en massa fyrkantiga regler och principer, uniformer och "utmärkelser", titlar och en massa amerikanskt hierki-trams. I de värsta varianterna fanns religion i olika former med, något som knappast gör någon människa bättre (därmed inte sagt att det inte kan hjälpa någon som har det svårt).

Fältbiologerna å andra sidan, var en ungdomsrörelse i ordets rätta bemärkelse. Inga vuxna som "tog om hand", inga vuxna som bestämde, styrde eller tillrättavisade. När jag började var jag 13 år och skolades av de lite äldre fältbiologerna. Vi fixade allt själv - läger, resor, aktiviteter, klubblokaler, föreningsbidrag, kurser, inventeringar, miljöaktioner, mediakontakter.
Sånt lär unga att ta ansvar och initiativ. Det fanns inget färdigtuggat att svälja, ville man ha nåt så fick man ta tag i det själv.
Som sagt, scouterna är bättre än ingenting för att få unga intresserade av friluftliv, men jag tycker nog att fältbiolog-modellen är att föredra.
 
Det gäller fritidssysselsättningar också och då är det kanske viktigare att lyssna på individen och vad denne vill göra än att påtvinga någon "modell" man fått för sig är fostrande...

Det är lite lustigt att se när folk försöker "såga" scouting baserat på sina vanföreställningar om vad scouting är:)

Ett råd: besök ett scoutarrangemang, bara en avdelningskväll hos närmsta scoutkår eller nåt större arrangemang.

Eller vara bara inte gå in på www.scout.se och läsa lite om vad man sysslar med.
 
Den stora skillnaden är att scouterna var en rörelse som drevs av vuxna, med en massa fyrkantiga regler och principer, uniformer och "utmärkelser", titlar och en massa amerikanskt hierki-trams. I de värsta varianterna fanns religion i olika former med, något som knappast gör någon människa bättre (därmed inte sagt att det inte kan hjälpa någon som har det svårt).
Det låter som du har kommit i kontakt med verksamhet som inte använde scoutmetoden på rätt sätt. Det har skett ganska stora förändringar de senaste 20 åren. Som jag tipsade om ovan, gå in på www.scout.se och läs.

Sen är den stora skillnaden mellan Fältbiologerna och Scouterna att för de förstnämnda så är friluftslivet ett mål, för Scouterna är friluftslivet en metod.
 
Det är lite lustigt att se när folk försöker "såga" scouting baserat på sina vanföreställningar om vad scouting är:)

Ett råd: besök ett scoutarrangemang, bara en avdelningskväll hos närmsta scoutkår eller nåt större arrangemang.

Eller vara bara inte gå in på www.scout.se och läsa lite om vad man sysslar med.

Jag har inte sågat scouting. Bara idén om att scouting skulle vara nått som i allmänhet gör folk till bättre människor i högre grad än nån annan fritidssysselsättning.

Hade det funnits en scoutkår i närheten när jag var liten och som inte var knuten till kyrkan så hade jag antagligen varit med. Nu vart det den gröna scoutkåren istället.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bastuper Att studera scouting och friluftsliv på egen hand Allmänt om friluftsliv 37
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
AndersSupertramp Jag är skitnödig - hur gör jag ... Allmänt om friluftsliv 9
behedwin packa ryggsäck - vandring - hur gör ni för att få plats? Allmänt om friluftsliv 20
Sverker G Hur gör ni med tält vid regn? Allmänt om friluftsliv 28
greenfish Hur gör man upp en säker eld i en torr skog? Allmänt om friluftsliv 38
Hoztic Vad gör ni i mörkret? Allmänt om friluftsliv 31
bananmannen Gör prylarna oss dumma? Allmänt om friluftsliv 94
bananmannen (Humor): Saknade bergsvandrare gör bra plot för film. Allmänt om friluftsliv 0
Ace 374 Gör din egen spis Allmänt om friluftsliv 3
moerne Vad gör man på väg norrut? Allmänt om friluftsliv 17
hsp SvettLukt av otvättade kläder drar till sig myggor Allmänt om friluftsliv 0
cloc Bil flytt Vakkotavare till Nikkaluokta Allmänt om friluftsliv 0
Moga Göra om SJ-biljett till Resplus? Allmänt om friluftsliv 9
Anders Hermansson Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 101
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
Emilioo "Löparskor" i ofodrat läder till vardags? Allmänt om friluftsliv 16
Moga Ringa till fjällstuga? (Aktse) Allmänt om friluftsliv 7
aliquerer Hamburgare till större sällskap: Muurikka? Annat? Allmänt om friluftsliv 17
Moga Muddus, bilväg till Nammavárre? Allmänt om friluftsliv 8
Emilioo Låga/halvhöga stilrena SKOR HELT i skinn!? (Okej, kanske inte slitsulan). Både till skogsturen och kontoret -- finns de? Allmänt om friluftsliv 24
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Bastolin Bruksanvisning till äldre Fjällräven tält. Allmänt om friluftsliv 1
skogstrollet123 En annorlunda lösning till skav? Allmänt om friluftsliv 24
Kimkim Naturälskares förhållande till skogsbruk Allmänt om friluftsliv 19
Nitsson Motsvarigheten till utsidan.se i Norge? Allmänt om friluftsliv 6
veni Hur nöjda är ni med organiserade gruppresor till avlägsna platser, ex. Kilimanjaro? Allmänt om friluftsliv 6
eribur Friluftsutrustning till skola Allmänt om friluftsliv 13
TROY GARNER Anchorage till Fairbanks Allmänt om friluftsliv 0
Dosferra Bussgods - matpaket till kungsleden Allmänt om friluftsliv 1
jochnick Min tur till Keb Allmänt om friluftsliv 0
username2 Alternativ till Sörmlandsleden tidigt i maj? Allmänt om friluftsliv 10
KLAGER I Norge ifrågasätts inträdesavgifterna till Nordkap Allmänt om friluftsliv 16
J88 Liner till sovsäck Allmänt om friluftsliv 19
karin_stal Låktatjåkka tågstation till Trollsjön Allmänt om friluftsliv 0
fjellinden Novemberresa till lugn naturskön plats Allmänt om friluftsliv 0
uldall Resa till Kilpisjärvi Allmänt om friluftsliv 22
B4m6i Sovsäck till hund Allmänt om friluftsliv 20
Jojosurf Nikkaloutka till Laddjujavris nedre båtbrygga Allmänt om friluftsliv 3
skogsflicka Gas till campingkök i Yerevan? Allmänt om friluftsliv 1
federico Bränsle till multibransleköket Allmänt om friluftsliv 34
Hithae Vägen till att bli en äventyrare som nybörjare? Allmänt om friluftsliv 14
Lajjan Ryggsäck till lång överkropp? Allmänt om friluftsliv 6
Andersgustav Från Utö till Ålö Allmänt om friluftsliv 5
perrypride Tips på 30-årspresent till en vandrare! Allmänt om friluftsliv 20
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
wayhide Batteri till Pannlampa Allmänt om friluftsliv 5
Lajjan Sommarsovsäck till min kvinna? Allmänt om friluftsliv 5
hbgsnix Söker inspiration till vintertur Allmänt om friluftsliv 6
Tetra Idéer till friluftsrelaterat designprojekt? Allmänt om friluftsliv 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.