Scouting - Gör folk till bättre människor?

Var är samhället på väg idag? Bräk, '
konflikter gäng....Poliserna går på knäna.

Har för mig att är man scout och är med i scouterna får man lära sig
att ta hänsyn, respektera varann och lära sig vad som är rätt och fel o.s.v.

Scouting är ju mer än att gå ut i skogen och lära sig göra upp eld.....


Vad tror ni? Blir man en bättre människa om man lär sig scouting
och lär sig om scoutingens historia, men även låta det ovan nämnda
finnas med i upplägget av undervisningen?

Kanske bjuda in dessa stöken till att lära sig scouting kanske
dom börjar tänka på annat sätt.


Ja det är bara en tanke, ni får gärna utveckla den.
 
Scouting kan vara bra på många sätt för t ex integrera barn från olika miljöer.

Friluftsliv i grupp behöver inte vara via scouting.

Idrott är också bra och mångfald i aktiviteter är viktig för att nå inte bara högpresterande som jag har på känn är väl dominerande som målgrupp för satsningar i många idrottssammanhang.

Thure
 
Man har även låtit ungdomar på glid vara med på en strapatshelg i försvarsmaktens regi och där lära sig samarbete i grupp. Om man vill göra det som integrationsprojekt får man ta hänsyn till ev tidigare erfarenheter av militär i olika länder.

Jag var själv aktiv scout som ung och gillar mycket av ideerna . Baden Powel hade tanken att fostra goda, hjälpsamma och osjälviska samhällsmedborgare enligt boken "Scouting for boys".

/Patrik, som hoppas barnen vill vara med då de blir äldre
 
Ja, BPs tanke var ju att fostra goda medborgare, enligt den tidens normer, genom att låta dem uppleva lite "äventyr". Att han valde en ganska militär inramning berodde ju på att det var den bakgrunden han hade.

Idag har ju scouting förändrats lite, man vill fortfarande fostra goda medborgare, men enligt dagens normer (även om mycket av de gamla traditionerna hänger kvar).

Scouterna i Sverige idag bygger ju på ett antal grundpelare.

Scoutmetoden, som inbegriper kärnpunkterna:
-Scoutlag och scoutlöfte
-Patrullsystemet
-Learning by Doing
-Stödjande och lyssnande ledarskap
-Lokalt och globalt samhällsengagemang
-Friluftsliv
-Symboliskt ramverk

Flera av dessa punkter ingår i andra verksamheter, men det är nästan bara scouterna som kombinerar dem alla. Att köra "learning by doing" i naturen med små grupper (patruller) är inte så specifikt för scouterna, men med scouterna är det inte målet utan metoden.

I scouterna idag försöker man ju också göra det till en organisation där unga leder unga, inte en organisation där vuxna leder unga.
 
Genom scouting kan samhället snabbt sätta stopp på all form av gängbildning, man kunde ju tvinga all barn att gå med i scouterna


http://www.dailymail.co.uk/news/art...criminal-tribal-chief-executed-illegally.html


PS
Oj, då det där med att tvinga barnen att gå med i scouterna har visst redan testats med dåligt resultat i flera länder

Menar du att scouting fostrar folk till krigsförbrytare? För det tror inte jag. En länk till en artikel kan ju gärna få sällskap av en motivering till varför den berör trådens ämne.

Själv tror jag att scoutverksamhet på många sätt är bra, och jag tror också att det gör nytta för att styra bort de ungdomar som redan är aktiva i Scouterna från gängkriminalitet. Däremot tror jag att det krävs en sjuhelsikes marknadsföringskampanj för att få ungdomar som rör sig i kriminella kretsar att sadla om och gå med i scouterna.
 
Menar du att scouting fostrar folk till krigsförbrytare? För det tror inte jag. En länk till en artikel kan ju gärna få sällskap av en motivering till varför den berör trådens ämne.

Själv tror jag att scoutverksamhet på många sätt är bra, och jag tror också att det gör nytta för att styra bort de ungdomar som redan är aktiva i Scouterna från gängkriminalitet. Däremot tror jag att det krävs en sjuhelsikes marknadsföringskampanj för att få ungdomar som rör sig i kriminella kretsar att sadla om och gå med i scouterna.

Var det inte så att BP själv använda unga pojkar som spejare under Boerkriget? Beroende på pojkarnas ålder är det väl mer tveksamt idag.

Baserat på de erfarenheterna startade han senare upp scouterna på hemmaplan i England.

Tror också att scouting nuförtiden gör de flesta gott men tror inte på att tvinga dit ungdomar. Kan en verksamhet inte locka deltagare på egna meriter blir det nog inte bra.

/Patrik
 
Var det inte så att BP själv använda unga pojkar som spejare under Boerkriget? Beroende på pojkarnas ålder är det väl mer tveksamt idag.

Baserat på de erfarenheterna startade han senare upp scouterna på hemmaplan i England.

Tror också att scouting nuförtiden gör de flesta gott men tror inte på att tvinga dit ungdomar. Kan en verksamhet inte locka deltagare på egna meriter blir det nog inte bra.

/Patrik
Jo, tveklöst kan man kritisera scoutings grundare på flera punkter, men det har ju inte så stor betydelse för vad scouting kan tillföra dagens samhälle. Det blir något av en "non sequiteur". Sedan är det väl klart att man inte kan utgå ifrån att scouting fyller samma funktion idag som den funktion det var tänkt när scouting grundades för 100+ år sedan.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
 
Var det inte så att BP själv använda unga pojkar som spejare under Boerkriget? Beroende på pojkarnas ålder är det väl mer tveksamt idag.

Nja, ungefär. Vid belägringen av Mafeking så hade han ungefär 1500 man, mot belägrarnas 8000 man. För att alla stridsföra män skulle kunna strida så engagerade han pojkar (12-15 år) för fungera som kurirer (budbärare). Man hade ju inte radiosamband på den tiden.

Om jag kommer ihåg rätt så lurade man dessutom belägrarna att man var många fler genom att tillverka strålkastare av konservburkar och låta pojkarna springa omkring och lysa med dessa.

Men det var ju krig så det är ju inte osannolikt att det skedde en del oegentligheter. Att vara gentleman i krig är inte direkt ett bra sätt att vinna.

BP var ju inte direkt nån mönsterelev i skolan heller, om jag inte minns fel skolkade han rätt mycket och var hellre ute i skogen.

Men det är ju det som BP gjorde efter kriget som är det intressanta.
 
hade de inte tvingats bära dessa uniformer och utföra vissa ritualer hade kanske töntstämpeln inte funnits där.

Känns som en sekt för ungar
 
hade de inte tvingats bära dessa uniformer och utföra vissa ritualer hade kanske töntstämpeln inte funnits där.

Känns som en sekt för ungar

Jag delar inte din uppfattning om t ex scoutskjortan. Jag tycker den mer inkluderar och signalerar allas lika värde.

Vilka scout-ritualer tror du skapar töntstämpel?

Sekter (enligt min definition) brukar vara svåra att lämna då man blivit medlem, men det stämmer dåligt på de scouter jag varit med i. Gillade man det inte så slutade man, svårare än så var det inte, där och då i alla fall.

/Patrik
 
Gick i scouterna i nästan 10 år. Och jag har tagit en hel del stora fel beslut här i livet, vart på glid och gjort en hel del dumma saker...
Har gjort rätt för mig idag och gör bra saker!

Det ända jag vet är att dom 10 åren jag har gjort i scouterna är, att det är lättare att hitta tillbaka till det bra i livet. ( En form av trygghet ) Du kan något, du har kunskaper, lättare att hitta en plats i en gemenskap.

Scouterna är bra, borde finnas nån form av scouttimmar i skolorna, de väcker intressen i frilufsliv och natur med mycket mycket mer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bastuper Att studera scouting och friluftsliv på egen hand Allmänt om friluftsliv 37
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
AndersSupertramp Jag är skitnödig - hur gör jag ... Allmänt om friluftsliv 9
behedwin packa ryggsäck - vandring - hur gör ni för att få plats? Allmänt om friluftsliv 20
Sverker G Hur gör ni med tält vid regn? Allmänt om friluftsliv 28
greenfish Hur gör man upp en säker eld i en torr skog? Allmänt om friluftsliv 38
Hoztic Vad gör ni i mörkret? Allmänt om friluftsliv 31
bananmannen Gör prylarna oss dumma? Allmänt om friluftsliv 94
bananmannen (Humor): Saknade bergsvandrare gör bra plot för film. Allmänt om friluftsliv 0
Ace 374 Gör din egen spis Allmänt om friluftsliv 3
moerne Vad gör man på väg norrut? Allmänt om friluftsliv 17
hsp SvettLukt av otvättade kläder drar till sig myggor Allmänt om friluftsliv 0
cloc Bil flytt Vakkotavare till Nikkaluokta Allmänt om friluftsliv 0
Moga Göra om SJ-biljett till Resplus? Allmänt om friluftsliv 9
Anders Hermansson Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 101
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
Emilioo "Löparskor" i ofodrat läder till vardags? Allmänt om friluftsliv 16
Moga Ringa till fjällstuga? (Aktse) Allmänt om friluftsliv 7
aliquerer Hamburgare till större sällskap: Muurikka? Annat? Allmänt om friluftsliv 17
Moga Muddus, bilväg till Nammavárre? Allmänt om friluftsliv 8
Emilioo Låga/halvhöga stilrena SKOR HELT i skinn!? (Okej, kanske inte slitsulan). Både till skogsturen och kontoret -- finns de? Allmänt om friluftsliv 24
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Bastolin Bruksanvisning till äldre Fjällräven tält. Allmänt om friluftsliv 1
skogstrollet123 En annorlunda lösning till skav? Allmänt om friluftsliv 24
Kimkim Naturälskares förhållande till skogsbruk Allmänt om friluftsliv 19
Nitsson Motsvarigheten till utsidan.se i Norge? Allmänt om friluftsliv 6
veni Hur nöjda är ni med organiserade gruppresor till avlägsna platser, ex. Kilimanjaro? Allmänt om friluftsliv 6
eribur Friluftsutrustning till skola Allmänt om friluftsliv 13
TROY GARNER Anchorage till Fairbanks Allmänt om friluftsliv 0
Dosferra Bussgods - matpaket till kungsleden Allmänt om friluftsliv 1
jochnick Min tur till Keb Allmänt om friluftsliv 0
username2 Alternativ till Sörmlandsleden tidigt i maj? Allmänt om friluftsliv 10
KLAGER I Norge ifrågasätts inträdesavgifterna till Nordkap Allmänt om friluftsliv 16
J88 Liner till sovsäck Allmänt om friluftsliv 19
karin_stal Låktatjåkka tågstation till Trollsjön Allmänt om friluftsliv 0
fjellinden Novemberresa till lugn naturskön plats Allmänt om friluftsliv 0
uldall Resa till Kilpisjärvi Allmänt om friluftsliv 22
B4m6i Sovsäck till hund Allmänt om friluftsliv 20
Jojosurf Nikkaloutka till Laddjujavris nedre båtbrygga Allmänt om friluftsliv 3
skogsflicka Gas till campingkök i Yerevan? Allmänt om friluftsliv 1
federico Bränsle till multibransleköket Allmänt om friluftsliv 34
Hithae Vägen till att bli en äventyrare som nybörjare? Allmänt om friluftsliv 14
Lajjan Ryggsäck till lång överkropp? Allmänt om friluftsliv 6
Andersgustav Från Utö till Ålö Allmänt om friluftsliv 5
perrypride Tips på 30-årspresent till en vandrare! Allmänt om friluftsliv 20
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
wayhide Batteri till Pannlampa Allmänt om friluftsliv 5
Lajjan Sommarsovsäck till min kvinna? Allmänt om friluftsliv 5
hbgsnix Söker inspiration till vintertur Allmänt om friluftsliv 6
Tetra Idéer till friluftsrelaterat designprojekt? Allmänt om friluftsliv 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.