Allemansrättens dag

Apropå funderingar på att fira en Allemansrättens dag genom någon jättemanifestation med horder av folk busstransporterad till någon grandunge... nja så tror jag ingen föresvävat sig tanken på en sådan dag.
Varför bygga upp spekulativa mentala hinder istället för att glatt fundera på vad just du själv skulle vilja göra en sådan dag.

Själv tänker jag om en stunds rofylld och stillsam kontemplation. Långt borta från en massa folk. Bara sitta under en pollenfylld björk och känna att det åter får rinna i näsborrarna. Att man lever och är glad.
 
Apropå funderingar på att fira en Allemansrättens dag genom någon jättemanifestation med horder av folk busstransporterad till någon grandunge... nja så tror jag ingen föresvävat sig tanken på en sådan dag.
Varför bygga upp spekulativa mentala hinder istället för att glatt fundera på vad just du själv skulle vilja göra en sådan dag.

Själv tänker jag om en stunds rofylld och stillsam kontemplation. Långt borta från en massa folk. Bara sitta under en pollenfylld björk och känna att det åter får rinna i näsborrarna. Att man lever och är glad.

Är helt inne på den iden. Aktiviteter i det småskaliga, inte en demonstration. Men också informationskampanjer, Det kan tex vara att de stora organisationerna samordnar information i sina olika tidskrifter, facebooksidor eller vad det nu är. Det behöver inte göras mer avancerat än så.

Får det sen spridning kommer gammelmedia haka på och göra reportage
 
Skall man rent praktiskt sprida kunskap om allemansrätten så tror jag det lättast görs någon annan dag/vilken dag som helst, när det inte är extra mycket folk i markerna. Jag tror dessutom att många skulle uppskatta värdet mer av en lugn dag i skogen än ett stort jippo.


Du behöver nog inte vara orolig, Ser du någon som helst aktivitet här som tyder på att det planeras något stort jippo? Ser du något som hindrar dig från en lugn dag i skogen?

Sen varför man inte kan sprida kunskap på en speciell dag fattar jag inte, Men du får sprida kunskap precis vilken dag du vill, ingen hindrar dig ju. Men jag tror att om man får en samordning så kan mer kunskap spridas till fler mottagare än om alla sitter hemma och gör ingenting. Men tar du en titt på aktiviteten i tråden så behöver du nog inte vara orolig, Stort jippo blir det knappast
 
Jo jag hoppas också på svar från dem, nu vet jag att de varit ute och rört på sig så de har nog inte haft tid, men svar kommer nog så småningom på ett eller annat sätt.

När det inkommit så vet vi lite hur spelplanen ser ut. I värsta fall så blir det ett ganska litet gräsrotsinitiativ, som andra kanske hakar på år 2.
 
Nåväl, då diskuterar vi
.
Grunden för just denna tråd är att ständigt frågan om Allemansrätten tas upp i vilken form de än må vara så tas den tråden över av en för Utsidan känd person.

I tidigare tråd som skapades som en hyllning till friluftslivet i vår natur genom allemansrätten föddes tanken på en speciell dag för att just fira detta.

I denna tråd ska vi som seriöst vill behandla en allemansrättens dag förhoppningsvis kunna göra det.

Jag hoppas att sidans ansvarige deltar efter bästa förmåga till detta och uppmanar övriga att inte låta provokationer styra tråden bort från sitt tema,

För min del kommer jag att seriöst jobba för att vi får till en allemansrättens dag. En dag som hedrar vår möjlighet till friluftsliv och möjlighet att vistas i naturen.

Allemansrätten 👍🏻
 
Jo jag hoppas också på svar från dem, nu vet jag att de varit ute och rört på sig så de har nog inte haft tid, men svar kommer nog så småningom på ett eller annat sätt.

När det inkommit så vet vi lite hur spelplanen ser ut. I värsta fall så blir det ett ganska litet gräsrotsinitiativ, som andra kanske hakar på år 2.

Ja det får väl ta sin tid. Något besked från Svenskt Friluftsliv hur man tänker är nog inte att vänta ännu på ett tag men förhoppningsvis att du får något slags svar på mailet.

Din reggade webbsida kan ju ändock få lite "kött på benen" med lite enkel information i avvaktan på något annat. Det initiativet var riktigt bra.
 
Får man inget svar från Svenskt Friluftsliv kan man ju vända sig direkt till exempelvis Friluftsfrämjandet.
Klart det ska vara en dag!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.