Utbildning naturvårdare/tillsynsman

Hej!

En av de saker jag uppskattar mest med att bo i Sverige är alla möjligheter som finns inom utbildning på högre nivå. En snabbsökning på antagning.se ger över 1600 valmöjligheter enbart inom distansutbildningar. Jag läser till en kandidatgrad i ekologi på distans och har använt åtta av dessa valmöjligheter tills nu.

Men även om jag har kollat alla lärosäten så hittar jag inte kurser som ger behörighet inom praktisk naturvård. Jag går ut ifrån att dessa finns som del av ett program och enbart på campus?

(Jag kan självfallet läsa kursen i Norge, men det känns lite opraktisk nu när jag jobbar heltid.)

E
 
De finns nog ingen enhetlig utbildning utan de flesta är biologer, jägmästare, renskötare eller har tillförskaffat sig erfarenheten på annat sätt sen så verkar de specifika kurserna gå som internutbildningar.
 
Inte bara utbildning

Frågade en länsstyrelsens naturbevakare för något år sedan vilken utbildning som krävdes för yrket. Han svarade med att när han fick jobbet för ett par år sedan, så var det ca 250 personer som sökte. Många med hög utbildning, jägmästare bl a, men man valde honom som bara hade sjuårig folkskola, men dessutom 25 år i yrket hos andra länsstyrelser.

/Thor
 
Tror det skiljer sig mycket mellan olika länstyrelser, tjänster och områden. På fjället behövs fjällvana, i skogen röjsåg, i fågelreservat fågelkunskaper osv.

Bra kurser i en ekologiexamen tror jag är naturvård/bevarandebiologi, floristik, faunistik, miljörätt, inventeringsmetodik, och GIS.

Sen är ju utbildning som sagts ovan bara en del. Se till att göra ett relevant exjobb med en relevant handledare.



Skickat från min MotoG3 via Tapatalk
 
Polismyndigheten har veckolånga utbildningar för jakttillsynsman/naturvårdsvakt. Det motsvarar i praktiken den juridiska biten för naturbevakare. Men med arbete är det skralt, då den mesta tillsynen oavsett det är naturvårdsvakt, jakt- eller fisketillsyn bedrivs i regel ideellt.

Vad är det du specifikt söker för egenskaper för ett presumtivt framtida arbete?
 
Polismyndigheten har veckolånga utbildningar för jakttillsynsman/naturvårdsvakt. Det motsvarar i praktiken den juridiska biten för naturbevakare. Men med arbete är det skralt, då den mesta tillsynen oavsett det är naturvårdsvakt, jakt- eller fisketillsyn bedrivs i regel ideellt.

Vad är det du specifikt söker för egenskaper för ett presumtivt framtida arbete?

Förutom den juridiska biten så skall man ju också ha vapenträning, på både pistol och automatvapen:

http://www.natursidan.se/nyheter/parkvakten-denise-erikssons-blogg-fem-veckors-tuff-utbildning/
 
Och vad en paramilitär utbildning i Sydafrika har att göra med frågeställarens ursprungsfråga undrar jag stilla.

Det är ju en utbildning i " praktisk naturvård.", det framgick ju inte klart att frågeställaren nödvändigtvis ville arbeta just i Sverige. Så jag gav ett exempel på arbete med praktisk naturvård i ett annat land.
 
Tackar för alla svar! Nu är jag åtminstone lite klokare. Som en del av er skriver så finns det många som är intresserade men knappast några jobb...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.