Regler för att tälta i "skogen"?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Sedan har vi några kommuner som infört generellt tältförbud på all mark i kommunen... Detta skulle i praktiken innebära att barnen inte får tälta hemma på gräsmattan. Det är såvitt jag vet inte prövat om ett sådant förbud öht är giltigt, eftersom det står i strid med grundlagen och innebär en inskränkning i markägarens nyttjanderätt till egen mark. Förbuden finns i varje fall. Har ställt frågan om dess lagligheten till både Naturvårdsverket och polisen - ingen av myndigheterna har svarat.

Har du kontaktat respektive kommun? Vad säger de? Vad är syftet?
 
Visst har väl såväl Norge och Skottland och Finland nåt som liknar den s svenska allemansrätten ? Dvs det är tillåter att tälta utan tillstånd ute i ödemarken ?

Inte exakt samma kanske , men liknande ? Blev förvånad när jag såg det var fritt fram i Skottland
Man är så inpräntad sen barnsben att Sverige är unikt för man kan tälta en natt i nån utmark utan att behöva intyg..
 
Här hittade jag en bra karta med utmarkerade vindskydd, stugor och tältplatser i Färnebofjärdens Nationalpark.

https://www.sverigesnationalparker....-nationalpark/se-och-gora/overnatta-i-parken/

Det skulle vara bra om det fanns något liknande för naturreservat men jag har inte läst på tillräckligt ännu för att förstå skillnaden mellan olika områden och regler osv.

I början var det svårt att bara försöka hitta till de hemsidor som har information och regler osv. Var jag skulle börja leta efter information. Kommun, länsstyrelsen, naturvårdsverket, specifika sidor för nationalparker osv.

Det kommer väl lösa sig så småningom. Om jag inte hittar några utmarkerade tältplatser får jag väl hoppa in och lägga mig i ett vindskydd.
:)

Jag kan faktiskt påminna mig om att jag någonsin sett en karta med markerade tältplatser, det finns säkert över nåt område men är inget man behöver ha för att hitta bra tältplatser. Tälta kan man ju göra lite varsomhelst, det brukar lösa sig när man är ute. Att kolla upp om det är tillålet i aktuellt reservat är ju bra dock :).
 
Visst har väl såväl Norge och Skottland och Finland nåt som liknar den s svenska allemansrätten ? Dvs det är tillåter att tälta utan tillstånd ute i ödemarken ?

Inte exakt samma kanske , men liknande ? Blev förvånad när jag såg det var fritt fram i Skottland
Man är så inpräntad sen barnsben att Sverige är unikt för man kan tälta en natt i nån utmark utan att behöva intyg..

Ett missförstånd är också att allemansrätten är någon slags lag (vilket kan förklara varför man kanske tycker sig att den är unik då man inte hittar någon sådan lag i andra länder).

Om man bortser från begreppet som sådant som marknadsförs, så är allemansrätten snarare frånvaro av lagar som reglerar detta och hur vårt juridiska system fungerar.

Vi har helt enkelt inga lagar som förbjuder oss att vistas i naturen, ens om det är privat mark. Det finns dock lagar som förbjuder oss att skada andras egendom (avsiktligt eller av oaktsamhet) på det att man kan bli skadeståndsskyldig.

En faktor här är att landet är tämligen glesbefolkat vilket gör det hela dels en praktisk fråga och dels att folk som vistas i naturen inte utgör någon nämvärd åverkan.

Med andra ord det är inte så att en skogsägare har möjlighet att patrullera sin skog för att se om någon gör intrång eller till och med tjuvtältar där. Dessutom skulle han inte göra det ändå eftersom han ju är förvissad om att de eventuella objudna (mänskliga) gäster han har inte snor eller saboterar hans träd.

Annorlunda uttryckt så baseras det på att det finns tillräckligt med natur så det räcker till alla (som vill).

Jag tror/hoppas inte allemansrätten på det stora hela är särskilt hotad egentligen.
 
Min generella regel när jag är ute är att om ingen märker att jag sover/har sovit där så är det ok, med undantag för naturreservat.
På samma premiss så tror jag att det är ok att övernatta i beteshage. Håller man sig borta från djuren, inte skrämmer upp dom och håller koll på sin materiell så inget råkar ätas upp så torde det inte finnas något problem i det. Däremot så kan det vara obehagligt för dig, jag har vaknat omringad av ungtjurar som ville smaka på min sovsäck och som var överdrivet nyfikna...
 
Inte störa - inte förstöra.

Enkel tumregel. Du skall inte lämna spår efter dig eller störa andra med din närvaro.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Allemansrätten inskriven i grundlagen

Kanske ni som skriver om allemansrätten borde ta och informera er...😉

"I början av 1900-talet började det bli vanligt att människor gav sig ut i naturen för friluftsliv. Då skrevs ner vilka rättigheter och skyldigheter som skulle gälla och det kallades för allemansrätten. Sedan 1994 står det i Sveriges grundlag att alla ska ha tillgång till naturen enligt allemansrätten. Allemansrätten ger oss alla rätt att vistas i naturen så länge vi följer vissa regler och visar respekt och omtanke om naturen."

En text för barn som beskriver det...
 
Min hemkommun tog detta beslut i vintras. Katrineholm. De säger bara att det är det beslut de tagit och därför det som gäller. De ger ingen motivation. Gissningsvis ( men nu gissar jag) handlar det om att kunna avvisa eu-migranter utan att det kallas diskriminering. All info har varit väldigt lågmäld, det finns friluftsföretag i kommunen, de har inte informerats, ingen information har getts till folket kring Sörmlandsleden som snirklar sig fram genom kommunen. En jurist jag talade med om detta tror att "det är som med knivlagen, den är inte tänkt att tillämpas". Då menar hon att ingen kommer att kontrollera lagens efterlevnad, men om det skulle uppstå problem har man en lättillgänglig regel att ta till.
 
Min hemkommun tog detta beslut i vintras. Katrineholm. De säger bara att det är det beslut de tagit och därför det som gäller. De ger ingen motivation. Gissningsvis ( men nu gissar jag) handlar det om att kunna avvisa eu-migranter utan att det kallas diskriminering. All info har varit väldigt lågmäld, det finns friluftsföretag i kommunen, de har inte informerats, ingen information har getts till folket kring Sörmlandsleden som snirklar sig fram genom kommunen. En jurist jag talade med om detta tror att "det är som med knivlagen, den är inte tänkt att tillämpas". Då menar hon att ingen kommer att kontrollera lagens efterlevnad, men om det skulle uppstå problem har man en lättillgänglig regel att ta till.

Samma känsla får jag att det handlar om att kunna avhysa folk i "tältläger".
Hoppas på många anmälningar enligt den nya lagen kring midsommar o andra tillfällen när mycket folk "festtältar"... eller prova att anmäla grannens barn när de tältar på sin tomt och se vad som händer....
Det här med lika inför lagen.... Ger en dålig smak i munnen....
 
Sedan har vi några kommuner som infört generellt tältförbud på all mark i kommunen..

Ett beslut om "generellt tältförbud på all mark i kommunen" låter helt osannolikt i mina öron.

Ett missförstånd förmodligen, kanske utifrån de Lokala ordningsföreskrifter som kommunen beslutar om? Katrineholms kommun har publicerat lokala ordningsföreskrifter på sin webplats där man skriver (§15) att camping bara är tillåten på Djulö fritidsområde. Men ordningsföreskrifterna reglerar vad som gäller på "offentlig plats" (§2), vilket enligt enligt ordningslagen (1 kap 2§) är

1. allmänna vägar,
2. gator, vägar, torg, parker och andra platser som i detaljplan redovisas som allmän plats och som har upplåtits för sitt ändamål,
3. områden som i detaljplan redovisas som kvartersmark för hamn- verksamhet, om de har upplåtits för detta ändamål och är tillgängliga för allmänheten, samt
4. andra landområden och utrymmen inomhus som stadigvarande används för allmän trafik.

..i så fall handlar det alltså inte om något generellt förbud mot att tälta i skogen, och barnen riskerar inte heller att hamna på anstalt om de tältar i trädgården såvitt jag fårstår? :) Camping i parker etc lär däremot inte vara ok.
Per
 
Kanske ni som skriver om allemansrätten borde ta och informera er...😉

"I början av 1900-talet började det bli vanligt att människor gav sig ut i naturen för friluftsliv. Då skrevs ner vilka rättigheter och skyldigheter som skulle gälla och det kallades för allemansrätten. Sedan 1994 står det i Sveriges grundlag att alla ska ha tillgång till naturen enligt allemansrätten. Allemansrätten ger oss alla rätt att vistas i naturen så länge vi följer vissa regler och visar respekt och omtanke om naturen."

En text för barn som beskriver det...

Vad är det som du tycker att det brister hos de som skriver om allemansrätten?

Det som står i grundlagen (om allemansrätten) är i stort sett meningslöst eftersom det inte definieras närmare.

Vidare de rättigheter och skyldigheter som skrevs ned gjordes utan egentligt mandat. Jag kan också skriva ned saker och ting, men det blir inte "lag" för det. Det är snarare frågan om en mer lättläst sammanfattning om vad lagen medger i frågan (alltså något som redan gällde).
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
david_k Töfsingdalen i januari - framkomlighet och regler? Allmänt om friluftsliv 9
Almgren Vilka regler gäller egentligen för helikopter? Allmänt om friluftsliv 19
Fiskens Hur nära bostaden får man tälta? Allmänt om friluftsliv 143
Kornelia Tälta med nyfödd Allmänt om friluftsliv 13
mryang Hemestra i tält hela vintern Allmänt om friluftsliv 22
Westshark Nästa resa Allmänt om friluftsliv 0
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
Johes Vägnära tältplats och myggläge (2020) kring Ramundberget Allmänt om friluftsliv 4
Göran_ Tälta i Västra götaland, Bohuslän eller Dalsland. Allmänt om friluftsliv 0
Angode Tälta - Utan camping Allmänt om friluftsliv 4
mariasavstrom Tälta vid sjö, utan vandring, Stockholm/Södermanland Allmänt om friluftsliv 2
Thunder91 Tälta i Jotunheimen Allmänt om friluftsliv 9
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
Perplex Tälta i björnrik terräng Allmänt om friluftsliv 8
filipjonsson Tälta sydöstra Skåne? Allmänt om friluftsliv 7
Still Alive Tälta i djup snö Allmänt om friluftsliv 4
Fabrikörn Straff för att tälta i naturreservat? Allmänt om friluftsliv 81
Naturmullen Tälta ute på isen? Risker, tankar och frågor! Allmänt om friluftsliv 16
anders71 Tälta i Lysekil? Allmänt om friluftsliv 1
Nitsson Plocka blåbär och tälta söder om Vättern Allmänt om friluftsliv 7
k_å Vart ska vi tälta en natt i Sälen? Allmänt om friluftsliv 1
easker Tälta i Stockholm? Allmänt om friluftsliv 10
blappobla Tälta nära bilvägar kring Sognefjorden? Allmänt om friluftsliv 5
Awe101 Skogsområden i Skåne för att tälta med eld och dyl Allmänt om friluftsliv 11
AgnetaG Tälta i fjällen med hund - björn? Allmänt om friluftsliv 14
Escodobe Tälta på Gotland Allmänt om friluftsliv 2
Andersgustav Tälta i åskväder Allmänt om friluftsliv 34
AnteÅ Snorkla o tälta runt Härnösand Allmänt om friluftsliv 0
suzett85 Tälta kring linköping Allmänt om friluftsliv 5
miksjo Tälta på toppen av keb på vintern? Allmänt om friluftsliv 31
jessica hjelmhagen Tälta i Göteborgstrakten Allmänt om friluftsliv 2
miaz tälta i frankrike? Allmänt om friluftsliv 1
majsofi Tälta med spädbarn? Allmänt om friluftsliv 7
Anna86 Tälta på västkusten Allmänt om friluftsliv 4
Charli28 Får man tälta på stranden? Allmänt om friluftsliv 18
turep Rör med lock i skogen Allmänt om friluftsliv 3
friluftsbruden Känna sig säker i skogen? Allmänt om friluftsliv 36
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
Jimsson Toalett i skogen med barn Allmänt om friluftsliv 24
TROY GARNER Gamla bilvrak i skogen Allmänt om friluftsliv 51
Börner Filmporträtt om att flytta ut i skogen Allmänt om friluftsliv 61
Mirke komma ut i skogen Allmänt om friluftsliv 8
krokben Bo i skogen under sommaren Allmänt om friluftsliv 4
Still Alive Terrängkörning i skogen Allmänt om friluftsliv 177
SeekOut Sova ensam i skogen Allmänt om friluftsliv 168
onegear Frukost i skogen Allmänt om friluftsliv 17
nermander Scam i skogen? (Anklagad för vedstöld bara för man kör med släp) Allmänt om friluftsliv 9
tobbe_sunnewald_hotmail.com Den perfekta skogen efterlyses Allmänt om friluftsliv 2
pellepellepelle Allemansrätten i skogen Allmänt om friluftsliv 67

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.