Kryp

Vad e de här för otäck kryp? Va ute i skogen några tim idag o plocka över 50 tal sånna där från huvve o nacken?

Biter dom jävlarna typ blodsugare? för jag kände inge men från vissa kom de blod när man mooosa dom.

Verkar ha 6 ben o vingar....flyger gör dom å..
 

Bilagor

  • DSC_1818.jpg
    DSC_1818.jpg
    25.4 KB · Visningar: 1,459
Det är Älgloppor/flugor

Kallas också hjortfluga, hjortlus eller älglus. Systematiskt är de inte löss, men kan se ut så eftersom de biter av sig vingarna när de tror att de funnit ett värddjur. De kan i bland bitas, särskilt i hårbotten. Har ökat dramatiskt i takt med hjortdjurstammen de senaste decennierna.
 
Dom är fan vidriga , kan finnas i enorma mängder - tror det är ett lusfluge år i år

Myggmedel fungerar inte.

Ta med en flaska radar insektsspray så ni kan döda dom om ni får hundratals på er , detta är för övrigt enda sättet att slipa o få psykbrut om ni är långhåriga som t.ex tjejer brukar vara...
En fin kam är också bra och ha för saneringen efter ett överfall.

Jag kör ju snaggat så de e lungt , men det kan ta länge och göra sig av med 50-100 stycken.

Dom kan ofta uppträda mycket lokalt så blir ni påflugna så prova och dra iväg en bit
 
Bråkat en hel del med de nu i helgen, har inte sett de förut tror jag och tänkte fråga vad det var för monster. :) De ville inte släppa taget när de väl satt sig.
 
Bråkat en hel del med de nu i helgen, har inte sett de förut tror jag och tänkte fråga vad det var för monster. :) De ville inte släppa taget när de väl satt sig.

Halaj!

Ja, djävlar! De klamrar sig fast! Satt en i skäggstubben (ca 3-4 mm) och ville inte lossa taget. Man skall nog raka huvet som en nynazist för att vara säker.
Nästan så jag funderar på att infoga en luskam i vandringskitet. 20 spänn på apoteket.

//T
 
Jag stötte på dessa djur första gången i sep. 2013. De kommer på sensommaren. Hade vi haft mer varg hade vi haft mindre av dessa blodsugare.
 
Jag stötte på dessa djur första gången i sep. 2013. De kommer på sensommaren. Hade vi haft mer varg hade vi haft mindre av dessa blodsugare.

Rådjurstammen göder både dessa och fästingar.

Finns massa på ridahestforum som Bukefalos.
Dom som verkligen älskar dom är ridbrudar med hest som lusflugorna gillar samt att hestbrudar har massa hår som är svårsanerat...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.