Hjälp att välja rätt vandringsbyxa

"Undrar varför allt är så dyrt."

För att kunna se skillnad på de som inte har råd fjällturism skapades av överklassen. Tror inte det är sömmerskorna som får prisskillnaden. De funktioner man behöver går att hitta i andra billigare fritidskläder som inte är märkta fjäll,vildmark eller jakt.
 
frågor skaljacka

smux: Oj, då har du ordentligt med byxalternativ, grymt! Vidda Pro kanske vore nåt för mig då... Får fundera på saken. Haglöfsbrallorna tror jag att jag skippar, de har fått för dålig kritik av många och verkar tunga. Finns nog bättre alternativ. Hur är det med skaljacka, har ingen sån heller faktiskt... Vill ha en som tål vind, väta, andas och inte kostar över 2500 kr helst. Har du nåt tips?

Ayrin; Jasså, men du upplever inte Haglöfs Rugged Pants som lite väl tunga då? Kanske inte är så praktiska när man vandrar men i vardagliga livet?
Vindtäta joggingbyxor kan ju funka, men hur är det med hållbarheten? Går de inte sönder lätt? Vädret kan man ju inte styra över men jag kommer ha med ordentligt med underställ, fleece och skaljacka plus varma sockor, vantar, mössa och buff. En ordentlig skaljacka ska ju kunna vara vindtät och ha utrymme för många lager. Så lager på lager brukar iaf hålla mig varm. Jag har en dunjacka som jag också ska ta med utifall att. Dun kollapsar dock när det är vått och i Sarek är det mycket snår. Så dunjacka kanske eg är onödigt där uppe.

KimE: Ah så kan det vara, du har nog rätt. Har du tips på nån butik med bra skaljackor och fritidskläder som inte kostar skjortan?
 
smux: Oj, då har du ordentligt med byxalternativ, grymt! Vidda Pro kanske vore nåt för mig då... Får fundera på saken. Haglöfsbrallorna tror jag att jag skippar, de har fått för dålig kritik av många och verkar tunga. Finns nog bättre alternativ. Hur är det med skaljacka, har ingen sån heller faktiskt... Vill ha en som tål vind, väta, andas och inte kostar över 2500 kr helst. Har du nåt tips?

Jag har ingen skaljacka med mig på vandring då jag tycker dessa skrymmer och är för tunga, dessutom andas de inte tillräckligt oavsett fabrikat på jacka eller membran. Skaljackan använder jag regniga dagar i stan, inte på vandringen.
På längre vandringar nvänder en tunn regnjacka (OR Helium) när det regnar, annars bara en vindjacka vid behov. Som värmelager har jag sommartid en Patagonia Nano Puff, den är inte speciellt varm men klarar summarkvällarna i fjällen och utan risk att bli fuktig som en dunjacka. Skulle jag ut nu på hösten behöver jag ha en varmare jacka, eller två lagers kombination.
Väljer du någon byxa från Fjällräven, granska sömnaden då deras kvalitetskontroll är lite tveksam. Speciallt grensömmen brukar vara klen.
 
Ayrin; Jasså, men du upplever inte Haglöfs Rugged Pants som lite väl tunga då? Kanske inte är så praktiska när man vandrar men i vardagliga livet?
Jag har vandrat en hel del i dem, inte vansinnigt tunga, men jag behöver helt enkelt inte så många fickor när jag vandrar, allt är i väskan. Tycker helt enkelt joggingbyxorna är tillräckigt bra + bekvämare.

Vindtäta joggingbyxor kan ju funka, men hur är det med hållbarheten? Går de inte sönder lätt?.
Har inte fått sönder mina ännu. Har dock inte trängt mig igenom så mycket snår med dem. De är dock så glatta att de gissningsvis inte fastnar.
Vädret kan man ju inte styra över men jag kommer ha med ordentligt med underställ, fleece och skaljacka plus varma sockor, vantar, mössa och buff. En ordentlig skaljacka ska ju kunna vara vindtät och ha utrymme för många lager. Så lager på lager brukar iaf hålla mig varm. Jag har en dunjacka som jag också ska ta med utifall att. Dun kollapsar dock när det är vått och i Sarek är det mycket snår. Så dunjacka kanske eg är onödigt där uppe.
Jag har sällan dunjacka under själva vandrandet, däremot på kvällen och som rastplagg. Man tar ofta skaljackan över tocket så att dunjackan håller sig torr. Kan tilläggas att jag hade en ordentlig ulltröja + underställströja under, men det var blåsigt och kyligt, så dunjackan var trivsam att dra på.

Jag trodde du skulle till Jämtland? Kanske förväxlar med nån annan konversation :).
 
Har tills i år vandrat i vindbyxor från T&P som är superlätta och torkar på ett ögonblick. Detta år gick jag i mina klätterbyxor istället (Prana zion stretch pant), lite tyngre men kände mig mer trygg i att de skulle hålla. Sen var det skönt att ha några fickor på framsidan med.

Tvekar inte på att gå i klätterbyxor i nylon igen, tycker många "vandringsbyxor" är löjligt tunga och dyra.
 
smux: Oj då, ingen skaljacka. Men hur gör du när det blir kallt då? Då räcker inte en regnjacka plus diverse lager. Du skriver att vid höstvandring skulle du behöva en varmare jacka. Vad för jacka skulle du då i så fall använda? Hybrid?

Ayrin: Ok, så kan det vara. Smaken är som baken! Jo ulltröja och ullunderställströja är bra att ha! Haha, jo jag skulle till Jämtland men så blev jag medbjuden att dra till Sarek i stället. Så då valde jag det i stället!

thx: Superbra tips, ska skriva upp dem! Ja, över huvudtaget är vandringsutrustning sjukt dyrt. Man kan ju hitta bra alternativ för en billigare peng.
 
smux: Oj då, ingen skaljacka. Men hur gör du när det blir kallt då? Då räcker inte en regnjacka plus diverse lager. Du skriver att vid höstvandring skulle du behöva en varmare jacka. Vad för jacka skulle du då i så fall använda? Hybrid?

Skaljacka som sådan värmer ju inget, utan skillnaden mot en vanlig tunn regnjacka är marginell. Båda är täta och stoppar vinden vid behov, dessutom är båda för täta för aktiv vandring utan mer ett skydd mot regn. Det är mellanlagren som värmer, och skulle jag ut i fjällen nu på höstkanten hade jag kompletterat med en tröja till eller en dunjacka.
 
Jag har de senaste åren använt Haglöfs Mid Fjell som är en ganska tunn byxa i polyamid. Har även en annan något tjockare Haglöfsbyxa i liknande modell. Föredrar den tunna för vandring, tillräckligt varm och torkar snabbt. Har blivit en aning nopprig men håller fint. Tror att Rugged kommer bli allt för varm, bättre att dra på sig ett underställ om det blir kallt. Såvida du inte har extrema krav på slitstyrka skulle jag rekommendera en hyfsat tunn byxa.
 
seobserver: Ah, träningsoverallsjacka kanske funkar då. Det har jag hemma. Inte bra om vindblusar inte tål vidare väta. De där jobbarbyxorna verkar inte så dumma faktiskt, kanske är det jag ska satsa på. Verkar ju hålla i 100 år också! Bra pris!


ludvig_svensk : Ok, Montanebrallorna kanske är bra då. Haglöfs rugged mountain verkar faktiskt inte alls så bra. Märkligt att de är så tunga och torkar sakta. Nej precis, vem i världen behöver så robusta byxor!?! Houdini thrill twill, ska kika på dem! Grymt att de har hållt så bra! Åh så du har varit i Sarek? Jag är erbjuden att följa med till Sarek om två veckor. Visserligen ska vi åka helikopter in från Stora Sjöfallet och det kostar lite. Men är nog en grym upplevelse. Hur tog ni er in till Sarek?

Haha, ok. Undrar varför allt är så dyrt. Kanske får satsa på en jacka i g1000 då eller en träningsjacka. Vattentätt och lätt är orden, bra bra!

Vindaloo: Tack för tipset, ska kika på det!

silly: Kanske finns det nån motsvarighet till Haglöfs Mountain Rugged Pants som inte är så tunga men tåliga för vind och väta samt står emot vind.....
....upplever ej att de är för varma finns öppningar i sidan med dragkedjor för ventilation ..svårtorkade nja det tycker jag inte .,,
 
Jag köpte för några år sen en vindoverall av märket Adidas, som jag använder på alla mina turer. Jag vill minnas att den kostade 400 kronor.
Den väger cirka 400 gram. Under brallorna har jag ett par korta löparshorts, som väger sådär 90 gram. Större delen av turen ligger vindoverallbrallorna i säcken.

En tråkig detalj är att foten fastnar i fodret - alltid! - när jag tar på brallorna, så det är lite bökande med att få på dem.
 
Vi tog oss in via Sourva, vi är studenter och det var billigast vägen in.... ;) ut gick vi vid akka-ritsem.
Skulle jag börjat om med min utrustning så skulle jag som flera andra skriver fimpa skalplagget, i praktiken så är det oanvändbart när man rör på sig och den fukt som det stänger ute bildas istället inifrån av svetten. Köp en billig och lätt plastpåse från itab som håller borta regnet när det behövs och gå resterande tid en träningsjacka eller rymlig g1000-skjorta (kolla på fristad och blåkläder om du vill spara några hundra kronor) som du får plats med värmekläder under.
seobserver:

ludvig_svensk : Ok, Montanebrallorna kanske är bra då. Haglöfs rugged mountain verkar faktiskt inte alls så bra. Märkligt att de är så tunga och torkar sakta. Nej precis, vem i världen behöver så robusta byxor!?! Houdini thrill twill, ska kika på dem! Grymt att de har hållt så bra! Åh så du har varit i Sarek? Jag är erbjuden att följa med till Sarek om två veckor. Visserligen ska vi åka helikopter in från Stora Sjöfallet och det kostar lite. Men är nog en grym upplevelse. Hur tog ni er in till Sarek?

Haha, ok. Undrar varför allt är så dyrt. Kanske får satsa på en jacka i g1000 då eller en träningsjacka. Vattentätt och lätt är orden, bra bra!

Vindaloo: Tack för tipset, ska kika på det!

silly: Kanske finns det nån motsvarighet till Haglöfs Mountain Rugged Pants som inte är så tunga men tåliga för vind och väta samt står emot vind.....
 
svar

smux: Jag har valt att satsa på skaljacka trots allt, fick tips från en som har vandrat i Sarek många gånger om och i Alaska. Så blev nöjd med det! Men tack för dina tips! Trevlig höst!

Jeankenneth: Ja, jag tror också att Rugged blir för varm. Håller helt med om att det är bättre att dra på sig ett underställ vid kyla. Nja, jag har inte extrema krav på slitstyrka. En hyfsat tunn byxa blir nog bra. Ska kika på Haglöfs Mid Fjell! Tack för tipset!


camoscio (Peter Hackman): Vilket bra pris! Det finns säkert andra byxor som inte gör att man fastnar med foten i fodret. Men då har de säkert andra nackdelar, alltid är det nåt! :)


ludvig_svensk (Ludvig Svensk): Åh Akka-Ritsem som är så vackert (enligt bild iaf)! En plastpåse från Itab funkar nog bra om man inte bär en ryggsäck men regnar det och man bär en ryggsäck så blir det snabbt blött då axelremmarna ligger på. Och vattentätheten är mycket lägre på en sådan än en gore texjacka. Blöt är ju inte kul att bli, brrr... Framför allt beror ju allt på hur varm eller kall man är tänker jag. Jag svettas inte allt för mycket så jag tror att en skaljacka är bra för mig. Hade jag svettats mycket mer så hade det kanske blivit jobbigt med skaljacka. Jag har även tänkt att använda mitt skalplagg i vardagslivet också, åka skidor, vandra i skogen. Så då är en skaljacka oumbärlig. G1000-skjorta ska jag kolla in, tack för tipset! Har nu bestämt mig och har sett ut en bra skaljacka, känns bra! Önskar även dig en fin höst!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Hjälp med att välja rätt Lättvikts Ryggsäck Allmänt om friluftsliv 46
J Dalarna Hjälp mig välja hund Allmänt om friluftsliv 37
Wealthylogo Hjälp med identifiering av insekt. Allmänt om friluftsliv 1
ValderUrskog Hjälp! Tältplats med barn vid Havet Bohuslän! Allmänt om friluftsliv 13
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
AmaerildeRimfrost Hjälp! Min första vandring! Allmänt om friluftsliv 332
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
Alex00 Hjälp! Tentipi Allmänt om friluftsliv 6
Minnsk Hjälp mig planera min norrskensvinterresa! Allmänt om friluftsliv 20
Alex00 Bågdrill - hjälp! Allmänt om friluftsliv 8
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
fotografiskt Hjälp med frågor från Tjeckien Allmänt om friluftsliv 3
tobias92 Nybörjare söker hjälp & råd! Allmänt om friluftsliv 10
Kortelainen Jotunheimen/Besseggen HJÄLP!? Allmänt om friluftsliv 7
O_Lundberg Hjälp mig Allmänt om friluftsliv 10
linuslimpan Hjälp mig snälla... Allmänt om friluftsliv 8
Gertrud Hjälp, STF-jobb Allmänt om friluftsliv 6
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
lsjonsson I spåren av Girjasdomen: Fler samebyar kräver samma rätt Allmänt om friluftsliv 54
emailkia Rätt regnkläder för vandring, behöver tips och råd Allmänt om friluftsliv 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.