Dags för ny vinge.

Nu har jag paddlat några säsonger med den lilla parallellbladiga Kanuk-vingen. Det är svårt att förstå vilket bra drag man kan få med det lilla bladet, men till slut räcker det inte till. Det är svårt att accelerera ordentligt, och när man kommer upp över 10kmh börjar man närma sig max. Runt 11kmh känns det som att paddeltekniken inte hänger med längre. Som att man slarvar. Det börjar slira och dra med luft. Nu är väl kanske inte Njorden så lätt att dra fram i den hastigheten, men jag har också paddlat VKV 102 och där är 10-11kmh inte mer än att man känner att man börjar få ta i, men det går inte för att paddeln börjar slira även där! Så det är nog dags att gå upp i storlek helt enkelt. Men ska man passa på att gå över till droppform också kanske? Tycker det är skönt med parallellbladig i måttliga farter, men kanske den inte greppar snabbt nog när det börjar gå undan? När man SPETTAR ner paddeln och nästan har börjat drag/skjut/vrid innan den nått vattnet typ...

Problemet är väl att det dels brinner i knutarna, vill ha en paddel NYSS, och att jag inte har någon chans att prova mig fram. Bara köpa något jag har råd med och testa.
 
Jantex...

Jantex gör fina vingpaddlar, så jag säljer dem :)
Finns 600, 680, 700, 720, 740 cm2 osv
Gamma Rio är en snäll neutral paddel som är bra för havspaddling.
Bara att höra av sig :) Anders
 
Är ju lite fundersam över det där med "snäll och neutral". Det är ju snäll och neutral jag har, och det verkar inte räcka till i högre fart. Känns som att det behövs en paddel man inte kan fuska med. En som har mer bestämd gång i vattnet, som man inte rår på att dra för rakt typ.
 
Paddlar i all ära, det är inte så att det är motorn som saknar varvtal och uthållighet? ;-) Med rätt teknik så kan man vinna en del fart och även världsmästarna måste träna teknik hela sina liv. Skall du paddla på havet vill du inte ha en vass teknikkrävande paddel som skär fel om du gör minsta fel. En sådan är bättre på plattvatten där det är färre dimensioner att ta hänsyn till.
Skall du paddla långa distanser kan ett mjukare skaft o något mindre blad vara bra, likaså om du har en tung båt som ändå de flesta packade havskajaker bör anses vara. Skall du paddla kortare och i lätta båtar kan du säkert ha en storlek större blad.
Gamma Rio är inte en parallellbladig historia, den är droppformad, bara att se på bilder. Du kan säkert se vad surfskipaddlarna använder för paddlar, men allt går inte att läsa i storlek o form, det finns fler aspekter.
 
Jag vill ha bättre fäste i starten och bättre fäste på plattvatten med 102:an. Upp till 10kmh är det absolut inga problem vare sig med Njorden eller 102:an, men jag hinner inte med i starterna med Njorden och jag har ju inte köpt 102:an för att paddla så sakta med. Jag har ju dessutom minsta möjliga blad typ. Ett blad runt 700 kvadratcm skulle vara ett hyfsat steg uppåt, och det räknas ju fortfarande som litet!

Men på vilket sätt ska jag få den att bita bättre vid acceleration och höga farter då? Vad kan jag göra? Inte var det ju nån hjälp att se videon iallafall. Det var ju bara grunderna. Inget om finslipning när man börjar nå gränserna så som jag verkar ha gjort med den här paddeln. Trodde att det skulle gå att hitta fästet med högre kadens när man fick en mindre belastning med 102.an, men icke. Det hjälper inte. Jag tror helt enkelt att ska det fungera med högre kadens måste den "bita" snabbare! Det blir ju kortare tid man har paddeln i vattnet, och isätten blir ju aggresivare. Man kan inte direkt sitta och vänta på att paddeln börjar få fäste när det börjar bli lite högre tempo! Vid acceleration kan jag bara tänka mig att det MÅSTE till ett lite större blad! Det finns ju en gräns för hur mycket kraft man kan lägga på bladet innan det släpper helt enkelt. Hög kadens hjälper ju inte heller när man står stilla och ska iväg. Jag lyckas inte få ner kraften i vattnet hur noga jag än är med tekniken om jag försöker pressa på för hårt.Och låter jag paddeln få jobba utan att slira så har man en massa plattpaddlare ivägen på några sekunder och får vänta ut dem innan man kan lägga på ett kol. Som sagt, paddeln fungerar i övrigt riktigt bra för att ligga och nöta lite längre sträckor med, men missar man starten så har man taskigt läge att ta igen liksom. Med 102:an så har jag inte hunnit komma så långt. Där blir det försiktiga starter för att jag inte behärskar den, men jag märker att det blir stopp ungefär vid 11 knyck även med den, trotts att det inte är samma belastning som när man pressar Njorden. Njorden går förresten aningens snabbare och lättare än vad Plastex Marathon Fast:en gjorde. Kanske inte som de snabbaste turbåtarna, men snabbare än de lite bredare modellerna alltså.
Nä, jag ska se om jag kan få tag på en billig vinge i gränslandet small-medium storlek. Måste ju testa iallafall.
 
Byta till större blad kan absolut vara det du behöver. Men det är svårt att argumentera för eller mot det utan att ha analyserar din teknik på film.

Däremot tror jag inte att du behöver byta till både större och droppformade blad. Trivs du med parallellbladen så kör vidare med dem, att byta från det ena till det andra kan vara ett stort steg!
 
Lite så tänker jag... droppform eller större blad? Men det enklaste är nog att hitta en droppformad som är lite större än den jag har om man kollar vad som är vanligast på begagnatmarknaden. Nu har jag en klubbkamrat som har en vinge ståendes i boden. Hon tycker den är för stor, men ska kolla noggrannare vad det är för mått. kan hända att jag testar den även om den är lite större än jag tänkt mig. Det viktigaste är att den har rätt längd och vinkel, vilket jag vill prova in själv. Ska vara ställbar med andra ord.
 
Två saker att observera med vingpaddel.
1. Det skall enbart låta slurp vid isättet
2. Paddeln skall jobba framför dig inte bakom

10-11 km/h är okej för en havskajak, men i en VKV 102 är det promenadfart.

Jag tvivlar starkt på att du lyckas öka din toppfart mycket mer än 0,5 km/h om du går upp till en Medium eller Large. Nackdelen med de större paddlarna är vindfång från sidan samt att du drar dina muskler trötta snabbare.

Som Disko-Kaj säger gäller det ständigt att söka efter maximalt motstånd i paddeln. Du kan även få de största paddlarna att slira med mindre bra teknik.
 
Personligen har jag inte träffat NÅGON som paddlar normal havskajak konstant över 10 knyck. Njorden är 51cm bred och är rätt lika turbåtar har jag märkt och efter några års träning, det räcker ju inte med teknik, man lär ju få upp styrkan också, så fixar jag att ligga länge rätt nära 10kmh. På kortare distanser, några kilometer, kan jag snitta över 10kmh. Då är det inga problem med paddeltekniken. Inget ploppande och skulle jag slarva skulle jag inte ligga på den hastigheten. Kajaken är trotts allt ritad för att vara som mest effektiv runt 9kmh enl Thomasson.

Jag har paddlat några hundratals turer med vingen. Jag har haft tid att testa med olika vinklar och tycker den är lätt att förstå sig på, men nu känner jag att det är stopp i utvecklingen. Ett motionslopp hägrar. VKVn fixar jag inte än, så det blir Njorden. Ser på tider från tidigare år att jag ligger bra till. Det handlar bara om siffror på papper, det finns egentligen inget att "vinna" i övrigt. Priserna lottas. Men man har ju vinnarskalle! Med Njorden är det STARTEN som är problemet! Det lilla bladet greppar inte så snabbt. Det går tillräckligt långsamt för att startfältet ska gröta ihop sig. Fick vänta flera hundra meter sist innan jag kunde jobba mig framåt. Vill såklart öka chansen att komma iväg snabbare. Men det FINNS inte en chans med den paddel jag har nu!

Ja, 10-11kmh i VKV 102 är inte mycket mer än promenadtakt. Ändå fungerar det inte bra med paddeln. Det är alltså inte hur mycket kraft jag lägger på som är problemet, då jag trycker ner mycket mer när jag paddlar Njord. Det är när jag försöker öka kadensen det går åt skogen. Snabbare paddeltag så börjar det släppa. Varför skulle inte en större paddel fungera? Varför kör inte alla andra med juniorpaddel?


Teknik i all ära, men nog sjutton lär väl elitpaddlarna lägga ner en hel del energi på att hitta rätt paddel, rätt vinkel och längd? Och paddlar de med blad i minsta juniorstorlek? Varför inte om det bara är tekniken det hänger på? Jag tror inte jag är mogen för en elitpaddel, men nog bör jag klara en lite större. Det verkar ju vara väldigt populärt med storlek runt 700 kvadrat, så varför skulle jag inte testa en sådan? Den lilla blir ju kvar. Den fungerar fint i havskajaken. För nu pratar vi INTE havspaddling! Jag ska ju ha en större till motionspaddling. Inte långa havsexpeditioner. Max 1 mil utan avbrott. Med 102:an pratar vi enskilda kilometrar. Vad som fungerar att paddla hela dagen på havet med är inte intressant.
 
Och det där med sidvind... Kan ju lugnt säga att jag paddlar vare sig Njorden eller VKVn om det blåser sidvind så jag får problem med paddeln. Är INTE bekväm med sjö rakt från sidan!
 
Teknik i all ära, men nog sjutton lär väl elitpaddlarna lägga ner en hel del energi på att hitta rätt paddel, rätt vinkel och längd? Och paddlar de med blad i minsta juniorstorlek? Varför inte om det bara är tekniken det hänger på?
Nä, inte mer än vad löpare lägger ner på löparskor. Byte av blad/vinkel/längd ändrar känslan och rörelsemönster vilket de oftast inte vill ändra under pågående säsong.

Men om du känner dig övertygad om att en ny paddel är receptet är det väl bara att testa en större?

Bracsa IV är en av de absolut vanligaste och mest beprövade modellen bland elitpaddlare så varför inte börja med en sådan? Även Jantex Beta som Anders nämner är vanliga.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.