Paddla i Finlands sjöar

Saimen är det finaste området

Hela Saimen sjösystemet är nog det finaste paddlingsområdet i hela insjö Finland. Det finns mängder med fina rutter och vilken tur man väljer beror närmast på hur mycket tid man har disponibelt och vad man vill se och uppleva.

I år anno domini 2016 har Finlands Långfärdspaddlare även grundat ett nytt insjöpaddlingsband det sk Vuoksenbandet som i sin helhet löper i Saimen området och som är på ca 425 - 450 km. För närmare info om bandet se ett skilt debattinlägg här på Utsidan.

Min egen favoritrutt i Saimen är en stor rundtur kring staden Nyslott (på finska Savonlinna) med följande rutt: Nyslott - Punkaharju ås - Kerimäki - Raiku kanal - Savonranta - Oravi - Nyslott. Om man har extra med tid kan detta kombineras med avstickare i Linnansaari eller i Kolovesi nationalparker.

JOHAN / Finlands Långfärdspaddlare
 
Hela Saimen sjösystemet är nog det finaste paddlingsområdet i hela insjö Finland. Det finns mängder med fina rutter och vilken tur man väljer beror närmast på hur mycket tid man har disponibelt och vad man vill se och uppleva.

I år anno domini 2016 har Finlands Långfärdspaddlare även grundat ett nytt insjöpaddlingsband det sk Vuoksenbandet som i sin helhet löper i Saimen området och som är på ca 425 - 450 km. För närmare info om bandet se ett skilt debattinlägg här på Utsidan.

Min egen favoritrutt i Saimen är en stor rundtur kring staden Nyslott (på finska Savonlinna) med följande rutt: Nyslott - Punkaharju ås - Kerimäki - Raiku kanal - Savonranta - Oravi - Nyslott. Om man har extra med tid kan detta kombineras med avstickare i Linnansaari eller i Kolovesi nationalparker.

JOHAN / Finlands Långfärdspaddlare

Verkar mycket intressant! Jag skulle gärna vilja kombinera en Finlands-semester med en paddeltur till sommaren. Jag undrar om det funkar med kanadensare också? Jag skulle gärna ta en kanadensartur på en 3-4 dagar, vill alltså inte ha så strömt vatten eller alltför stora sjöar. Finns det någon sträcka som skulle kunna passa bra för detta?
 
Verkar mycket intressant! Jag skulle gärna vilja kombinera en Finlands-semester med en paddeltur till sommaren. Jag undrar om det funkar med kanadensare också? Jag skulle gärna ta en kanadensartur på en 3-4 dagar, vill alltså inte ha så strömt vatten eller alltför stora sjöar. Finns det någon sträcka som skulle kunna passa bra för detta?

T.ex sträckorna Nyslott - Savonranta eller Nyslott -- Kerimäki skulle passa ganska bra för en kanadensartur, inga större fjärdar. inga forsar och ganska skyddade rutter

Google Maps är ett utmärkt verktyg för att bekanta sig med området, använd det !
https://www.google.fi/maps/@61.8918907,29.1755705,10z

Och även Kolovesi nationalpark lämpar sig jättefint för en kanadensartur, i Kolovesi blir det en ödemarkstur medan civilisationen är hela tiden nära om man startar från Nyslott..

mvh JOHAN.
 
Verkar mycket intressant! Jag skulle gärna vilja kombinera en Finlands-semester med en paddeltur till sommaren. Jag undrar om det funkar med kanadensare också? Jag skulle gärna ta en kanadensartur på en 3-4 dagar, vill alltså inte ha så strömt vatten eller alltför stora sjöar. Finns det någon sträcka som skulle kunna passa bra för detta?

För många år sedan gjorde jag och min man en tredagarstur i kanadensare längs floden Jongunjoki, som går nära ryska gränsen. Närmaste stad är Lieksa.
Det var en riktigt fin tur med mycket vildmarkskänsla. Övre delen av Jongunjoki har en del forsar, men nedre delen, närmare sjön Nurmijärvi, är lugn. Den lugna delen räcker i alla fall till en tredagarstur.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Paddla Norra Vättern Paddling allmänt 3
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
Moga Paddla genom Stockholm söderort? Paddling allmänt 3
Lasse Be Paddla några dagar i Finland Paddling allmänt 5
Snödrivan Paddla i Vänern Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Fattigriddare Paddla Mälaren och Hjälmaren Paddling allmänt 1
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
Kavute Paddla östkusten- St. Anna och söderut Paddling allmänt 2
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Livetiskuggan Paddla Västerdalälven Paddling allmänt 1
mikva Paddla bland is Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Paddla Götakanal Paddling allmänt 0
Gunnar81 Jättefint att paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 4
krilars paddla fyrudden-torrö Paddling allmänt 0
Aventyrsfia Paddla Iggesund - Söderhamn Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
AnnSofieB Vägval - paddla ut ur stockholm Paddling allmänt 4
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
Malmöparet Paddla i Sege Å Paddling allmänt 5
Wibrån Paddla Svartälven Paddling allmänt 3
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
Ostin Kanadensare för familjen Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Korovjev Paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
bååthen Paddla Rånden (Härjedalen)? Paddling allmänt 0
insumaster Paddla kajak själv? Paddling allmänt 8
bååthen Paddla övre delen av Ätran? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Paddla ljusnan och Hälsingekusten Paddling allmänt 3
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
Lauberts Paddla kajak insjö/åar Paddling allmänt 11
scandiaca Paddla Visttasjohka? Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Paddla i Mora Paddling allmänt 4
Crimper Paddla Emån, Småland Paddling allmänt 8
Janata Paddla Paddling allmänt 0
ToSv Paddla med dövblindhet Paddling allmänt 2
Björn Schüberg Paddla Amazonfloden Paddling allmänt 12
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
friluftaren Paddla i Erken? Paddling allmänt 4
Johan-B Paddla Geirangerfjorden Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
Valpish Paddla vänern? Paddling allmänt 9
Snowtigher paddla hårkan Paddling allmänt 0
nboom Paddla kanadensare i Rolfsån Paddling allmänt 2
Gregory Paddla i Amazonas Paddling allmänt 1
EmmaR Paddla kanot i fjällen? Paddling allmänt 8
stea Börja paddla Paddling allmänt 2
plenty1 Paddla i Sognefjorden/Hardangerfjorden ? Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.