SVT maratonmarschen - 2014 års fotrally

Tack för tipset

Och jag som trodde jag orkade gå hyfsat långt...
Sedan är ju 2017 redan fulltecknad :-/
Intressant att se och höra människorna som genomförde detta.
 
Eftersom de bla ha mobil toalett (släpkärra med bajamaja) och de dessutom skall samla upp de som bryter i sopbussen, så blir det ju begränsat hur många deltagare de kan ha.
 
Tycker de flesta verkade psykiskt labila på ett eller annat sätt. De verkade gilla att tortera sig själva. Knappast njutbart iaf.

Tänkte på de finska och ryska bastuidioterna som kokade sig levande för att vinna. En död och en halvdöd.
 
Känner en av toppplaceringarna i årets upplaga. Långt från psykiskt labil så vakta din tunga. Onödiga kommentarer undanbedes.

Imponerande att gå 35 mil i ett sträck.

/Per
 
Tycker de flesta verkade psykiskt labila på ett eller annat sätt. De verkade gilla att tortera sig själva. Knappast njutbart iaf.

Tänkte på de finska och ryska bastuidioterna som kokade sig levande för att vinna. En död och en halvdöd.
Haha! Ja, med den inskränkta inställningen till fysisk ansträngning kan man nog dåre-förklara större delen av deltagarna på detta forum. Vilket väl förvisso görs också, av rätt många.

Trevlig dokumentär, tycker jag. Framför allt var det roligt att se vinnarens skönt vansinniga beteende alldeles innan han vunnit... typisk reaktion på sömnbrist och extrem trötthet. Ännu tydligare blev det ju i det korta klippet om följande års vinnare, som fnissade hysteriskt åt det korkade i att slå rekordet med 35 timmar... :) Vilka hjältar!
 
Haha! Ja, med den inskränkta inställningen till fysisk ansträngning kan man nog dåre-förklara större delen av deltagarna på detta forum. Vilket väl förvisso görs också, av rätt många.

Trevlig dokumentär, tycker jag. Framför allt var det roligt att se vinnarens skönt vansinniga beteende alldeles innan han vunnit... typisk reaktion på sömnbrist och extrem trötthet. Ännu tydligare blev det ju i det korta klippet om följande års vinnare, som fnissade hysteriskt åt det korkade i att slå rekordet med 35 timmar... :) Vilka hjältar!

inskränkt inställning till fysisk ansträngning? - Nej!

avog inställning till att vinna till varje pris? - Ja!

Han såg ut som han vunnit 1 miljon kronor, men det tror jag knappast. Då hade jag förstått vitsen med glädjen, men att vinna för vinnandets egen skull utan en fet vinstcheck går ju bort.
 
För ej invigda kan det såklart verka som ren galenskap men nog är det en redig prestation alltid. Det rent mentala i det hela har passerat nivån pannben med råge. Jag är nog alltför rastlös för att gå på det viset men springer gärna långt och länge och det finns en hatkärlek i att bemästra smärta och hjärnspöken som oavbrutet skriker "Stanna!".
 
inskränkt inställning till fysisk ansträngning? - Nej!

avog inställning till att vinna till varje pris? - Ja!

Han såg ut som han vunnit 1 miljon kronor, men det tror jag knappast. Då hade jag förstått vitsen med glädjen, men att vinna för vinnandets egen skull utan en fet vinstcheck går ju bort.

Du har just avfärdat 98% av alla idrotter, eftersom det inte förekommer "en fet vinstcheck".
 
Tycker de flesta verkade psykiskt labila på ett eller annat sätt. De verkade gilla att tortera sig själva. Knappast njutbart iaf.

Tänkte på de finska och ryska bastuidioterna som kokade sig levande för att vinna. En död och en halvdöd.

Detsamma har sagts om exvis vasaloppsåkare och sägs av gemena man tills de själva åker Vasaloppet och inser att deltarna är fullt normala och bara vill utmana sig själva. Jag har själv åkt Vasaloppet tre gånger.

Dokumentären var riktigt sevärd. Kvinnan som kom två såg oberörd ut och plötsligt bröt hon. Mannen som vann såg ut som han var nära att snubbla och trilla omkull när som helst. Varför bröt hon? Märkligt.

Antalet deltagare 2014, när dokumentären spelades in, var 102. För 2017 har man satt maxgränsen på 450 personer. Verkar vara populärt. Är det någon som vet om det finns motsvarigheter i andra delar av värden, exvis USA?
 
Du har just avfärdat 98% av alla idrotter, eftersom det inte förekommer "en fet vinstcheck".

Det har väl inte du nån aning om att jag gjort?

Själv utövar jag många idrotter - men inte en enda tävling eftersom det inte behövs tävlas och "presteras" för att det ska va kul för mig.
 
Det har väl inte du nån aning om att jag gjort?

Själv utövar jag många idrotter - men inte en enda tävling eftersom det inte behövs tävlas och "presteras" för att det ska va kul för mig.

Stor skillnad på att utöva och tävla i sporter. Om du nöjer dig med att utöva sporter så är ju det jättebra, men jag tycker inte du ska idiotförklara alla tåvlingsmänniskor för de är där för att vinna - inte casha in massa pengar, det får nog ses som bonus.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...