Jag flyttar ut i tält permanent! [1 år?]

Nej, men som tolkar tråden så menar TS att han gör något "speciellt" eller "ovanligt". Och det är just den delen med JEN som jag menade att man kan dra paralleller till. Sen att JEN dessutom försöker tjäna pengar på sina "överdrifter" är en annan femma.

Nej, det är inte speciellt vanligt att planera att sova utomhus i ett år. Det är ganska så mycket utöver det vanliga, det är inte bara speciellt att göra utan väldigt speciellt och klarar TS av det så har han gjort en bedrift.

Om TS beskriver det som speciellt och ovanligt så är det ju för att det är just det, speciellt och ovanligt. Att säga annat är ju bara att förminska prestationen i sig för att det ska passa ens argumentation.



Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Nej, det är inte speciellt vanligt att planera att sova utomhus i ett år.
Jag tycker det är minst en tråd om året om det på Utsidan, så det känns inte så ovanligt. Sen sover ju som sagt var de flesta hemlösa utomhus en stor del av året.

Det är ganska så mycket utöver det vanliga, det är inte bara speciellt att göra utan väldigt speciellt och klarar TS av det så har han gjort en bedrift.
Jaha, så nu är det plötsligt en bedrift?

Men var går då gränsen? Hur många nätter får han tillbringa inomhus för att det fortfarande ska vara en bedrift?

Och räcker det alltså med att han sover utomhus? Jag har hört rätt många som sover med öppet fönster året runt och det skiljer sig ju inte så mycket från att sova utomhus.


Jag är inte ute efter att förminska någon, jag är ute efter att definiera.
 
Jag tycker det är minst en tråd om året om det på Utsidan, så det känns inte så ovanligt. Sen sover ju som sagt var de flesta hemlösa utomhus en stor del av året.


Jaha, så nu är det plötsligt en bedrift?

Men var går då gränsen? Hur många nätter får han tillbringa inomhus för att det fortfarande ska vara en bedrift?

Och räcker det alltså med att han sover utomhus? Jag har hört rätt många som sover med öppet fönster året runt och det skiljer sig ju inte så mycket från att sova utomhus.


Jag är inte ute efter att förminska någon, jag är ute efter att definiera.
Så viktigt är det inte det är inget som skall upp i rekordböckerna utan ett simpelt projekt.

Vill du annorlunda så gör statskupp och bli defenitionsminister med fåniga guldbroscher och sträck på axlarna och ha en åsikt i stramt kontrollerad riksändtelvision där du ståtligt står som en pajas i en talarstol och medelar för folket att definitionen är oklar,premiärministern är kontakad och du fortsätter att fundera på definitionen

Annars släpp det
 
Vi måste ha en oerhört stor samlad kompetens inom detta ämne här på Utsidan då alla verkar veta bäst! Åtminstone åsiktsmässigt...eller är det kanske pajkastning vi är bäst på..
Pinsamt!!


..sent using tapatalk
 
TS verkar redan fått känna på vädrets mäktiga slitage på materialet. (Då har de otrevligaste oväder redan passerat denna vinter, normalt sett) Sömmar/fästen släpper och han syr för fullt - tråkigt om utrustningen inte håller ens för inskolnings fasen, dessutom i lugna vindar 15-20 m/s i byarna denna period. En bra erfarenhet inför nästa höst/vinter - hur undviks detta etc!

Kvaliteten på Tarp bör nog övervägas men inte ens Hillebergs Tarp håller för de stormar som normalt kommer längre fram natt efter natt. Vinden kommer piska Tarpen som en flagga i en flaggstång, med slitage i sömmar som påföljd. Det är väl detta ihop med fuktfrågan som gör att flertalet haft åsikter om projektet från början. Detta har inget med pajkastning eller besserwissande att göra utan bara realistiskt tänk...eller erfarenheter som vissa kallar det.


Det viktigaste är iallafall att TS lever på och tror på sitt projekt med positiv inställning TS verkar vara en from man som vill ge positiv energi och visa vägen för vissa - det skall TS ha kredd för :)
- kör på TS men släpp inte verkligheten helt.

PS. sluta å curla TS han har gjort lumpen och rest en del, TS har nog såpass "skinn på näsan" att han tål lite kritiska åsikter likaså. Råd är lärorika även om de är av ifrågasättande karaktär, speciellt om egen erfarenhet saknas.
 
Senast ändrad:
Jag fattar fortfarande inte varför någon annan än Herr Samuro ska bry sig om definitionen, regler eller annat som avser att ruta in och begränsa upplevelsen. Varför är det viktigt?

För att förstå såklart.

TS verkar ha tagit sig för att göra "något", jag vill försöka förstå vad detta "något" är.

Det är alltså min nyfikenhet som ligger bakom, inte nån jante.
 
För att förstå såklart.

TS verkar ha tagit sig för att göra "något", jag vill försöka förstå vad detta "något" är.

Det är alltså min nyfikenhet som ligger bakom, inte nån jante.

Ok, gott nog. Alla är olika, huvudsaken är väl att vi stöttar honom i hans ganska vågade försök.

Hela detta år ska jag bo inomhus, det blir mitt projekt. Men jag tänker ta mig utomhus för att handla mat, gå till jobbet och sånt. Jag kommer nog också att bo utomhus några nätter i sommar när det blir för jobbigt att stänga in sig. Hoppas inte ni andra ser det som fusk :)

//Anders

(Sorry, kunde inte låta bli att retas lite.... :)
 
Ok, gott nog. Alla är olika, huvudsaken är väl att vi stöttar honom i hans ganska vågade försök.

Hela detta år ska jag bo inomhus, det blir mitt projekt. Men jag tänker ta mig utomhus för att handla mat, gå till jobbet och sånt. Jag kommer nog också att bo utomhus några nätter i sommar när det blir för jobbigt att stänga in sig. Hoppas inte ni andra ser det som fusk :)

//Anders

(Sorry, kunde inte låta bli att retas lite.... :)

Definiera "inomhus".
 
Definiera "inomhus".

All luft kommer att filtreras genom ett s k FTX-system för att ta udden av uteluften. Sol kommer endast att ses inifrån, genom glasrutor och byggnaden. I ett just exakt sånt här äventyr, måste huset vara av karaktären sutteränghus, annars blir det det en helt annan grej. Jag duschar och tvättar i det sk sutteränghuset, det är viktigt att meddela så ingen tror att jag försöker dölja något. Eventuellt hänger jag dock tvätten utomhus.

Fast om det blir för jobbigt ger jag mig nog ut en stund, det är ju inte tävling. Jag bor ju bara där.

Edit: Lite grammatiskt knas
 
Niking du går alltid in och förutsätter att folk använder allemansrätten till fullo och sedan överskrider den i diverse trådar - och som jag sa - vi är vuxna människor och behöver inte pekpinnar i varje tråd från dig , vi vet vad som gäller.

Du vet inte ens vart han ligger , det kan vara kommunal mark.
Mest troligt

Du går bananas i diverse trådar och kör rakt mot trafiken utan ens hänsyn mot att folk redan vet vad som gäller.

Jag har aldrig mött markägare som dig fast dom undrat vad man sysslar med , dom har bara bjudit mig och fiska i deras sjöar, dom har varnat mig för stråk där dom har viltkameror så dom slipper få ett MMS med ett bild på ett tänkt vildsvin men istället en kille med ett fiskespö och en Pripps blå i näven.

Den suraste jag mötte sparka på tältet och bad mig dra men då klev jag upp och han sa att "äh fan" du får stanna men vi har haft lite trubbel här innan med raggare men du får ligga kvar.
Sen visa han en dumpningsplats med sopor dom lämnat kvar efter dom inte fått plats på en camping.

Du är sanlös på att gå och ha sönder trådar.

Det var förbanne mig det finaste jag har hört sedan jag konfirmerades!

Mvh troswe
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah SJ - bara en resa är bokningsbar då jag tänkt åka Allmänt om friluftsliv 19
Lappkattfot Varför klarar jag inte av att bära? Allmänt om friluftsliv 34
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
AndersSupertramp Jag är skitnödig - hur gör jag ... Allmänt om friluftsliv 9
ojm Vad har jag hittat? Allmänt om friluftsliv 0
Wohoo257 Hur raderar jag mitt Utsidan-konto? Allmänt om friluftsliv 6
Wohoo257 Vart kan jag köpa bra linerstrumpor? Allmänt om friluftsliv 6
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
Jimsson Hur laddar jag telefonen på fjället? Allmänt om friluftsliv 98
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
thureb När jag gick vilse och andra erfarenheter Allmänt om friluftsliv 48
bastuper 2 månader i tält - klarar jag det? Allmänt om friluftsliv 8
Anette Grinde Jag söker - igen - fantastiska föredragshållare--- Allmänt om friluftsliv 0
fredrikgunne Vad ska jag göra i sommar? Allmänt om friluftsliv 3
Thundershit Hur ska jag uppnå drömmarna om att bli en äventyrare? Allmänt om friluftsliv 34
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
på tunn is torka tält inomhus Allmänt om friluftsliv 16
mryang Hemestra i tält hela vintern Allmänt om friluftsliv 22
Skojhyddan Svarta linorna under Fjällräven Abisko Dome tält Allmänt om friluftsliv 6
Bastolin Bruksanvisning till äldre Fjällräven tält. Allmänt om friluftsliv 1
Bobie81 Tipi tält Allmänt om friluftsliv 3
Campa10 Vilket tält rekommenderas? Allmänt om friluftsliv 7
Wotan88 Nertrampat tält Allmänt om friluftsliv 19
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
Xto1891 tips på tält Allmänt om friluftsliv 13
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
Jimsson Utbyggnad av tält (tarp eller vad?) Allmänt om friluftsliv 4
Miss Yster Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält? Allmänt om friluftsliv 74
adventure1190 Tält fetisch 😃 Allmänt om friluftsliv 34
Sverker G Hur gör ni med tält vid regn? Allmänt om friluftsliv 28
KattKerstin Torka tält Allmänt om friluftsliv 8
AgnetaG Tips på lätt tält, storm- o regntåligt Allmänt om friluftsliv 9
Elfströmarn Tält köp Allmänt om friluftsliv 2
Rulltrappa Varmare / Kallare tält? Allmänt om friluftsliv 12
Rulltrappa Värme i tält? Allmänt om friluftsliv 25
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
Lajjan Helsport Ringstind Light tälten med fler tält, frågor. Allmänt om friluftsliv 5
Jimsson Omöjliga krav på ett tält? Allmänt om friluftsliv 36
Jimsson Vattenpelare-test för tält ofullständigt? Allmänt om friluftsliv 10
Knugge Räknas hängmattor som tält? Allmänt om friluftsliv 210
jamo Tål tält mera vind på högre höjd? Allmänt om friluftsliv 14
carta Tält för vandring Allmänt om friluftsliv 7
avslutad130206 Sommarjobb på annan ort - Bo i tält? Allmänt om friluftsliv 21
78395 4 pers = 2 tält & 2 kök? Allmänt om friluftsliv 25
cigarrdanne Tält med nästan ståhöjd. Jobbigt i längden? Allmänt om friluftsliv 6
Glännman En vecka med tält i Fulufjället. Tips sökes.. Allmänt om friluftsliv 4
andersmossing Tält till Haiti Allmänt om friluftsliv 2
xerzes ~2000 kronors tält Allmänt om friluftsliv 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.