Ally kanadensare, dr 15 eller dr 16,5?

Hej, vi haller pa med att skaffa Ally kanadensare,. Ska paddla Piteälven mot Pieskhaure och tillbaks - sa det blir mycket sjöpaddling a ena sidan men ocksa manga bärsträkor emellanat.Pa sjöarna skulle det väl vara bra att ha den där större modellen (5 m lang) men för bärsträckorna skulle jag föredra den där mindre och lättare typen (4, 5 m).
Finns det ngn som har erfarenheter med Ally kanoter och kunde tippsa mig?
Mycket tacksamt för all info
Sigi
 
Ally kano (på Norsk) är mkt populär i Norge (av delvis naturliga årsaker). Skulle råda dig att söka på Fjellforum.no. Har sett denna diskussion många många ggr där :)
 
Det bli inte så mycket lättare att bära den mindre. Däremot lär en halv meter extra plats vara skönt då ni är fler och på sjön är det ju också skönare som du säger. Ni kanske tom kan ha med en liten kanotvagn som få plats i de där extra 0,5m...då slipper ni bära och drar efter istället.
 
Att fundera på en 15-fotare jämfört med en 16,5-fotare för slippa bära 20 kg istället för 18 kg låter tokigt.

Som jag ser det är 15-fotaren mer en enmanskanot om man har rejält med packning och kanske hund med alternativt för två personer med begränsat med packning.

Jag skulle utan tvekan ha valt en större modell. Kanoten blir stadigare, mer sjövärdig, mer kursstabil tack vare längre köl, samt har gott om plats för packning.



15 fot:
Lengde: 450 cm ,
Bredde: 94 cm
Bredde esing: 91 cm
Bredde vannlinje: 84 cm
Dybde: 36 cm
Høyde baug: 47 cm
Vekt: 18 kg
Bæreevne: 310 kg


16 fot:
Lengde: 490 cm
Bredde: 98 cm
Bredde esing: 92 cm
Bredde vannlinje: 85 cm
Dybde: 35 cm
Høyde baug: 49 cm
Vekt: 21 kg
Bæreevne: 330 kg


16,5 fot:
Lengde: 500 cm
Bredde: 95 cm
Bredde esing: 92 cm
Bredde vannlinje: 85 cm
Dybde: 36 cm
Høyde baug: 47 cm
Vekt: 20 kg Lengde: 500 cm
Bredde: 95 cm
Bredde esing: 92 cm
Bredde vannlinje: 85 cm
Dybde: 36 cm
Høyde baug: 47 cm
Vekt: 20 kg
 
Hej och tack för alla tipps! Har nu beställt 16,5 och tror det blir bra. Att använda kanotvagn gar inte där vi ska paddla i ar men vi ska använda packsäckarna som sitser istället för "stolarna" - sa det blir lite mindre vikt i alla fall.
Tack igen, era funderingar var mycket hjälpsamma!
Sigi
 
Sitsar med skålning och fixering mot skrovet kan förbättra stabiliteten i vågor och forsar en hel del jämfört med att sitta på en packsäck utan kanter. Nu har jag inte paddlat Allys kanadensare utan bara ett par prototyper av kajakmodeller från dem men dessa var inte alls så stabila som Kleppers motsvarande.

Mera last förbättrar i allmänhet sjövärdigheten en del jämfört med en kanot med bara paddlare.

Hur resonerar ni med erfarenhet av Allys kanadensare?

Thure
 
Jag har ingen erfarenhet av just Ally men håller med Thure ang sitsarna. Att sitta på packsäckar försämrar troligen komforten samt, inte minst, manövrerbarheten. För att inte tala om innehållet i packsäckarna...

Jag förutsätter att ni är två personer? Det borde inte vara några som helst problem att få med tillräckligt med packning även om ni har kvar de vanliga sitsarna. Vikten på sitsarna torde även vara mycket försumbar.

Jag tycker ni ska ta en ordentlig provtur då ni fått kanoten, innan ni bestämmer er.
 
16,5 fot finns väl bara som allround. Är det mycket sjöpaddling och stora älvar skulle jag rekommendera de kanoter som har en rak köl. De är mer kursstabila och är mer lättpaddlade så man får högre hastighet.

Är man två personer i kanoten och man har mycket packning så är det 16,5 fots kanoten du ska ha, kommer bli väldigt trångt med en 15 fotare och man får lasta på höjden.

Är man två som bär kanoten är vikten inget som helst problem. Man bär den med en hand.

Det som sliter mest på kanoten är när man går iland. Man lägger till längs med stranden, stäven tar mycket stryk om man kör med fören rakt mot land. Stenar som ligger under vattnet brukar aldrig vara något problem men stenarna vid strandkanten brukar vara vassa. Även om det är sand eller grus så sliter på stäven om man paddlar rakt mot stranden vid landgång. Är det någonstans duken behöver förstärkning så är det vid stäven.

Spraycover är ganska bekvämt om man inte vill ha en massa vatten i kanoten. Jag kör med dubbelpaddel och då får man kanoten full med vatten om man inte har ett spraycover. Det är ganska bra om det går lite vågor också man slipper vatten från vågorna i kanoten.

Ska man paddla kanoten ensam utan packning kan man behöva en tyngd i aktern eller fören, eller båda beroende på var man sitter i kanoten. Är kanoten olastad och det börjar blåsa kan den bli näst intill omöjlig att kontrollera. Särskilt allroundkanoten som har en böjd köl, den snurrar och far runt som en vante om det blåser.
Jag brukar fylla en drybag med 20-30 liter vatten och ställa i fören.

Och det där med att montera kanoten på 20 minuter gäller inte första gången man sätter ihop en Ally. Kanske skiljer lite mellan modellerna men jag skulle tippa på 2-3 timmar (minst) när man provar första gången. Ytterduken ska spännas ganska hårt och aluminiumrören fjädrar tillbaka och det kan vara stört omöjligt att få dem på plats. Se till att få "durken", mattan som ser ut som ett liggunderlag i exakt rätt position första gången. Man sliter in den, mattan blir hoptryckt där rören är. Ligger mattan snett första gången vill den gärna hamna lika snett i fortsättningen också. Lämna kanoten monterad några dagar så ytterduken och durken får sträcka på sig. Det går lättare att montera den med tiden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sigi fran _Virihaure till Kutjaure i Ally-kanadensare? Paddling allmänt 0
Razzle-Dazzle Erfarenheter av Ally kanadensare? Paddling allmänt 5
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Skogsstjärnan Ally kanoter Paddling allmänt 18
Askel Erfarenheter av Bergans Ally Paddling allmänt 23
nilsanders Någon som har monteringsanvisningen för Ally 560? Paddling allmänt 3
Klurar Problem med ny Ally? Paddling allmänt 2
William vilde Bergans Ally Paddling allmänt 6
Kennan423 Ally Paddling allmänt 10
Kennan423 Hyra ally kanot Paddling allmänt 5
jockel70 Provpaddla Ally Värmland/Dalsland Paddling allmänt 0
aksello köpråd: feathercraft eller ally? (eller båda två?) Paddling allmänt 29
eyck Ally vs. Nautiraid Paddling allmänt 4
sterneborn Kanot Grumman VS Ally? Paddling allmänt 2
Thrashback Vilken Ally? Paddling allmänt 3
Nirrebosse ALLY kanoter Paddling allmänt 1
Ingrid Ö Sammanlänkbar kanot/Ally - finns de? Paddling allmänt 3
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Furuvikarn Laga spricka i Trapper kanadensare, hur får jag bort flytelement i fören? Paddling allmänt 0
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
Anneliee Flaskhållare i kanadensare Paddling allmänt 3
Annafridan Laga kanadensare Paddling allmänt 6
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
Ostin Kanadensare för familjen Paddling allmänt 6
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
M1G Motorfäste till kanot (kanadensare, Trapper STD) Paddling allmänt 7
iMartin Kanadensare med två barn Paddling allmänt 2
Tomeu Kajak byttes mot kanadensare Paddling allmänt 0
Brune Hjälpmedel för att lasta kajak och kanadensare på biltaket Paddling allmänt 6
Fetknoppen Förvaring av Kanadensare Paddling allmänt 9
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
Tjelvar Köptips: kanadensare Paddling allmänt 27
Urwaldjaeger Kajakpaddel till kanadensare Paddling allmänt 10
larsn1 Söker tips för kanadensare i vildmarksmiljö Paddling allmänt 6
larsn1 Kanadensare 3-6 dagar rundtur Paddling allmänt 14
Lumberjack92 Söker turförslag, Kanadensare runt Göteborg ca 4 dagar Paddling allmänt 2
baldur1 forspaddling för kanadensare Paddling allmänt 3
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
thocar Val av skor - paddlingstur med kanadensare? Paddling allmänt 5
Jokkmokkguiderna Köpa kanadensare Paddling allmänt 0
aron.w Kanadensare till familj Paddling allmänt 6
MarkusF Kanadensare i plast Paddling allmänt 7
nboom Paddla kanadensare i Rolfsån Paddling allmänt 2
Tomas J Bok om paddla kanot, kanadensare? Paddling allmänt 6
Jokkmokkguiderna Val av kanadensare Paddling allmänt 0
Elin75 Paddla med kanadensare? Paddling allmänt 6
elgen88 Hyra kanadensare och vara ute över en helg Paddling allmänt 0
corabora Forspaddling med kanadensare Paddling allmänt 1
Kanii Platstips för långfärd i kanadensare Paddling allmänt 2
Jokkmokkguiderna Acron Solo kanadensare Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.