Kajak för långa

Jag får se om det blir en tur till Åland för att kolla upp Rockpool senare i vår. Innan dess har jag hittat en Arrow Empower att kolla upp.
 
Arrow Empower provsutten. Annars ok, men lårstöden kom betydligt närmare höften än knäna.

Jag kollade även en Tiderace Xplore L. Sittbrunnen var relativt ok, men mina ben för långa, något jag inte tänker åtgärda. Den skulle gå om jag hade fötterna på ett foamblock mot skottet, men fotstöden kom inte tillräckligt långt fram.
 
Kayman Smuggler

Äger en Kayman Smuggler och jag har just nu måtten 185/100.

Kör precis in den (ej packad ännu) Men är mkt nöjd hitills Sitter skönt med min kropp men ännu inga längre sträckor än 3 mils pass. Köptes dels för stora packvolymer och tuffa miljöer, då den verkar vara mkt robust och rejält byggd, snygg dessutom..... detta ex var tungt men det gör inget i vattnet :)

Foton https://www.flickr.com/photos/breizhkayak/11135287303/in/set-72157638211951745

Dansktripp https://dkrundt.wordpress.com/2013/06/15/fri-friheden-til-friheden-over-ostersoen-i-kajak/
 
Senast ändrad:
Tillbaka till ruta ett. Jag köpte en Zegul Arrow Play HV i höstas och den var ju riktigt bra. Sittbrunnen är rymlig nog och jag ryms in med baken först och benen sedan. Kajaken är riktigt rolig och svänger bra, samtidigt som den är lätt att hålla kursstabil med skäddan. Packvolumen är utmärkt och den är snabb nog, relativt lättdriven till ungefär 8 km/h. Den är stabil och fungerade riktigt bra denna vecka då vi under paddlingsguidekursen i ytterskärgården hade 14 m/s och mera i byarna.

Zegul Arrow Play HV uppfyller alla krav, med undantag av kvalitet/styrka. Den krackelerade ordentligt i gelcoaten i vintras då jag paddlade i is, inklusive upp och ner från iskanten. De skadorna fixades, men då jag nu inspekterade den efter paddlingskursveckan noterade jag sprickor längs de två bakersta skotten och även på flera platser längs slaget. En av sprickorna i slaget kan eventuellt ha kommit då vi övade räddningar i vågot (nosen i en kajak krockade med sidan av min kajak vid just detta ställe). Allt detta utan att jag ens utsatt den för våld i samband med strandsurfar. Den är således definitivt inte gjord för hårt bruk. Det finns en RockSolid-versionen, men jag har svårt att finna förtroende för tillverkaren längre. Synd på en annars riktigt bra kajak.

Det blir att leta en ny kajak igen, denna gång med krav på en viss styrka. Av listan som ovan presenterats har jag provat några kajaker till:

- Rockpool GT skulle ju vara stor, men jag fick inte plats för benen utan att ta loss fotplattan.
- NDK Explorer räckte nästan till, så kanske Explorer HV kunde vara ett alternativ. Den imponerade i alla fall i vågbassängen i Mariehamn, då den klarade allt utan en skråma, till skillnad från ett antal andra kajaker (sorry, Peifen).
- Welhonpesä verkar inte ta in Kaymankajaker längre, och de klarar nog inte heller styrkekraven. Jag tror båda Kaymankajakerna vi hade i Mariehamns vågbassäng demolerades.
-P&H Cetus HV är provsutten. Lårstöden hamnade någonstans vid höften, så den var inte gjord för mig.

Tips på flera kajaker? Kraven är svåra, då jag vill ha en relativt liten kajak där jag ändå får plats. Fraktskepp intresserar inte. Den ska passa guidning, så den måste vara lättmanövrerad och stark.
 
Explorer HV borde funka bra, kan beställas med flyttat skott och utan pedaler monterade...Är väl en av de vanligaste guide-båtarna av en anledning, lugn och fin och blir bara bättre och bättre ju mer sjön ryter.
Sen kan man ju se på hur de använder sina kajaker i Wales, släpar upp dom på vassa klippor och misshandlar dem ganska mycket. Kvalitet!

Jag är 185 med långa ben och har 8-9cm skumplatta mot skottet för fötterna.
 
Kajak till lång Utvandrare

Väcker liv i tråden igen eftersom det syns på din blogg att det behövs ny kajak. Eftersom du inte riktigt kom överens med Rockpool GT, gå vidare till NDK kajakerna. Provsuttit Explorer HV där jag får bra plats, och provpaddlat Romany HV. Den kan du kanske sitta i och svänga in benen. Lite bredare i nyckelhålet. Slitstarkast ( o billigast) finns Romany Surf också. Jag är alltså 195 x 95 x 45 ( cm, kg, skostorlek). PS Jag har också sett mindre slitstarka Zegul Arrow.
 
NDK Explorer HV är antagligen ett möjligt alternativ, men jag har från flera källor fått uppfattningen att jag är lite för tung för att skrovet ska vara helt lekfullt, något jag tyckte mig märka då jag använde den vanliga Explorer-modellen i vågbassängen i Mariehamn. Och akterluckan är onödigt liten (min pizzaugn ryms inte med). Vid tillfälle ska jag i alla fall provpaddla en.

En Capella 173 är i alla fall på väg åt mig någon gång in på nästa år. Den är stor nog och gjord på traditionellt brittiskt vis för att hålla. Capella 167 (i komposit) var i alla fall överraskande trevlig, om än för trång för mig.


Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
 
I väntan på den nya förstakajaken, som jag får någon gång nästa år, köpte jag en ny Seabird Scott MV HDPE som andrakajak, och skrev lite om den här. Plastversionen av Scott MV passade mig bättre än kompositversionen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rindmyr Kajak för långa paddlare!? Paddling allmänt 22
Anders Sahlstrand Kajak för långa personer Paddling allmänt 16
freewheeler62 Lämplig kajak för långa personer? Paddling allmänt 3
kennedy Kajak för långa? Paddling allmänt 13
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.