Dagl. färdmeddelande inReach / Twitter

Hej,

jag har läst tråden om Dansken inkl Polisrapporten och funderar hur jag kan förenkla räddningen om den blir nödvändig.

Ideen är att ha en automatisk färdmeddelande på Twitter: https://twitter.com/tjamotis

Funkar det så här? Hur kan jag förbättra systemet? Vem skulle jag hänvisa till sidan i förväg?

Hittils finns där:

----------------

Färdmeddelande
@tjamotis
Information about our family hike Jul 29 - Sep 2 including daily location updates from our inReach. ICE: ice.tjamotis@gmail.com

This twitter stream is a security measure for our family hike in Sweden / Norway. The main function is this: http://t.co/REYtHMzVcQ

In case of emergency contact: ice.tjamotis@gmail.com
We are carrying: inReach IMEI3000234060034980, connected to http://t.co/h1uZeCm2fF

Between Jul 29 and Sep 2 I'll try to send one of three pre-defined messages each day to this stream:

1: We're staying here for the night, everything is fine
2: We're late, but fine; no change of plans needed
3: Plans changed, no emergency

All these automated tweets are generated form the inReach system & should provide our location at the moment of sending.

All recipients of ICE-Emails know how to send messages to our inReach. Recieving them is only possible for us if it is paired w/ our iPhone.

A blinking inReach message LED should notify us of incoming messages. Failure of us to note / react could be caused by pairing problems.

Failure of us to send a pre-defined message could be caused by a technical problem of the inReach.

In case of an emergency I'll trigger the inReach SOS function. It will be handled by GEOS - International Emergency Response Coord Center.

----------------

Vad jag ska publicera där innan uppbrottet:
- länken till PDF dokument med detailjerade färdplaner, tåg / flyg / buss / båt
- dagliga positionsinformation

Mvh, Lukas
www.hikinginlapland.net


PS Hela vandringen kommer att bli Ritsem - Hellemobotn (möta makan där) - Stalo - Sulitelmaområde (om orken finns) eller Tarradalen - Kvikkjokk, Aug 8 - Sep 1. Vi värmer oss upp Jul 29 - Aug 7 på Sörmlandsleden Malmköping - Järna.
 
Så Enkelt som möjligt

Skriv ned dina planer och lämna åt någon anhörig/vän, meddela när du skall vara hemma eller hör av dig. Ändra inte dina planer utan att tillkännage detta, tex till en stugvärd.
Har mer än 25 års erfarenhet av fjällräddning och har bla varit med om att leta folk, md hkp och en massa fjällräddare och den försvunne har senare hittats hemma i sin lgh och ej svarat i tfn osv.. Vi var tvungen skicka lokala polisen för att kolla lägenheten och där satt fanskapet :)

Teknik i all ära, men de är ett litet riskmoment, Funkar det inte kan det orsaka stora pådrag.
 
Telefon/färdmeddelande

Som vederbörande...
Skiv ett korthugget o grovt planerat färdmeddelande o lämna hemma med karta ti en elr två personer (om den första inte e anträffbar när de väl gäller) kan du inte ringa väl ute så lär du väl passera vissa stationer. Fråga om du ja. Låna en lur elr använda kiosken för att ringa hem. Funka för mig när min lur i te ens ville fungera under senaste turen. :) Len i käften o undergiven så funkar de mesta. ;)
 
"Teknik i all ära, men de är ett litet riskmoment, Funkar det inte kan det orsaka stora pådrag."

Instämmer - därför ersätter tekniken inte traditionella hanteringen av färdmeddelandet, den är tänkt att ge ytterligare säkerhet. Dom som vet när vi skulle vara 'hemma' igen har något att peka på.

Avsikten är inte att slå alarm om tekniken slutar att fungera. Dom därhemma är instruerade av detta. Aviskten är att om någon tänker att slå larm (t ex eftersom vi är försenade), gott om information finns - och förenklar beslut om något måste göras överhuvudtaget.

OM räddningsinsats behövs vet räddningsledningen vem, när, var, vilka att prata med. Ingen måste komma ihåg detaljer när dom är stressade. OM unidirektional SOS-funktionen (tänk PLB med GPS) funkar även mina barn kan slå larm med ett knopptryck. OM dessutom bidirektional Iridium-kommunikation funkar (tänk Sat-telefonens SMS) skulle det eliminera några frågetecken. OM tekniken funkar inte alls, är situationen inte värre än utan att vi gjorde försöket.

Det finns en skillnad till analoga färdmeddelanden - eftersom inReach ger mig bekräftelse om mina meddelanden ankom hos systemet, anser jag att det är okej att ta alternativ väg - vilken jag skulle har undvikit annars. Jag vet att dom därhemma vet.

NB Vi testar systemet på Sörmlandleden under 10 dygn innan fjällvandringen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
qy Bra att veta om man använder Inreach... Säkerhet och räddning 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.