Klätterförsäkring 7000m+

Hej!

I sommar ska vi till Pik Lenin som är strax över 7100m högt. Jag behöver en klätterförsäkring som täcker den höjden, men det tycks inte finnas någon bra svensk försäkring. Den via Klätterförbundet täcker max 6000m.

Har någon bra tips/egna erfarenheter på utländska försäkringar som fyller detta syfte?

Ha det gött! :)

//Thomas
 
Jag vet inte om erv:s extremförsäkring har några höjdbegränsningar, men om du får svaret av dem att den gäller för det du ska göra, så kan jag rekommendera den. Sonen tecknade en sådan innan han åkte till alperna i februari i år. Dessvärre behövde han använda den, och det enda som var bra med det var att det inte var några problem att få ersättning för alla utgifter och förstörd utrustning. De var mycket bra att ha att göra med. Pengarna kom snabbt och utan tjafs.
 
Erv

Tack för tipsen! Erv täcker all klättring över 3600m med sin reseföräkring extrem, dvs räddning, skador på material, invaliditetsförsäkring etc. De tar betalt per dag och man måste vara försäkrad under alla dagar man är iväg och reser för att försäkringen ska gälla.

32 dagar för mig kostar 3240 kr.
 
32 dagar för mig kostar 3240 kr.
Det är mycket pengar, men jämfört med vad räddningshelikopter och andra räddningsinsatser kostar, samt sjukhusvistelse, magnetröntgen, reparation av skadad utrustning och nyskaffande av förlorad, med mera, med mera så är det ju rätt billigt. Man kan alltid chansa, men om det händer något så är man trots allt glad för den "låga" kostnaden.
 
Tack för tipsen! Erv täcker all klättring över 3600m med sin reseföräkring extrem, dvs räddning, skador på material, invaliditetsförsäkring etc. De tar betalt per dag och man måste vara försäkrad under alla dagar man är iväg och reser för att försäkringen ska gälla.

32 dagar för mig kostar 3240 kr.
Din hemförsäkring täcker förmodligen detta under de första 45 dagarna. Om inte byt bolag. Undantaget ersättning för kvarstående men som kräver att du tecknat en olyckfallsförsäkring.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.