Norskt Hercules militärflyg försvunnit i Kebnekaise-området

Hmm skrev värnpliktiga av gammal vana, det är som någon skrev kontrakts-anställda soldater under utbildning (Svenskt deltagande i övningen Cold Response 2012) vid AJB/BJ.

Någon som har information om vilket förband som skulle plockas upp av det förolyckade planet vid slutdestinationen Kiruna?
 
Hmm skrev värnpliktiga av gammal vana, det är som någon skrev kontrakts-anställda soldater under utbildning (Svenskt deltagande i övningen Cold Response 2012) vid AJB/BJ.

Någon som har information om vilket förband som skulle plockas upp av det förolyckade planet vid slutdestinationen Kiruna?



http://www.sjofartsverket.se/sv/Om-...ik-och-Kiruna/?RescueType=1&Status=1&Period=2



"2012-03-15 15:45 Kontakt med flygplatsen i Evenes och ber den skicka över färdplanen. Det var en transportflygning, 2 bilar skulle hämtas i Kiruna. 5 personer ombord."
 
fotogen eller parafin?

Läser på SVD.se att man hittat små vrakdelar som luktar fotogen (samt att de är indränkta i fotogen). Men på VG.no står det att delarna som hittats luktar parafin. Nu är jag ingen expert på kemi, men fotogen och parafin är väl två helt skilda saker? Eller? Flygbränsle innehåller fotogen, men innehåller det även parafin? Eller heter fotogen "parafin" på norska? Eller är det två olika namn på samma ämne? Känner mig förvirrad.
 
Läser på SVD.se att man hittat små vrakdelar som luktar fotogen (samt att de är indränkta i fotogen). Men på VG.no står det att delarna som hittats luktar parafin. Nu är jag ingen expert på kemi, men fotogen och parafin är väl två helt skilda saker? Eller? Flygbränsle innehåller fotogen, men innehåller det även parafin? Eller heter fotogen "parafin" på norska? Eller är det två olika namn på samma ämne? Känner mig förvirrad.
På engelska kallas fotogen ibland "paraffin" (och ibland "kerosene"). Och jag tror att norrmännen använder ordet "parafin" för det vi kallar fotogen.
 
JetA1 = Flygfotogen=Fotogen=Kerosine=Parafin. Kärt barn, många namn.
Finns i andra varianter oxå, JetB, Jet A, JP-4,5,6,7,8 osv osv.
Men fotogen är det.

Går att köra dieselbilen på oxå.
 
I mitt förra inlägg tillskrevs ett citat felaktigt Norell. Jag ber om ursäkt för detta. Tyvärr kan jag inte redigera inlägget.

Lavinfaran är nu fem på en femgradig skala.
 
Det finns två bekräftade platser där vi har hittat vrakdelar. Det är både öster och väster om Kebnekaisemassivet, på Robots glaciär och på Björlingsglaciären, sade polisens områdeschef Håkan Alselind på en extrainkallad presskonferens i Nikkaluokta.
 

Bilagor

  • 1331978223926_201.jpg
    1331978223926_201.jpg
    50.5 KB · Visningar: 1,771
Kommer denna mycket tragiska olycka att påverka oss som ska besöka kebnekaise i sommar? Juli, augusti.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...