Spot kostnader etc...

Thure frågade i annan tråd
>>Spot connect och möjligheten att SMSa via satellit (blåtand från en vanlg mobil) verkar
>>vara en av de saker jag saknat med SPOT. Väntar på praktiska erfarenheter.
.......
>>Vad kostar de olika abonnemangen idag?

Jag betalar idag €138.00 per år...

Min erfarenhet av version 1 som jag haft i 2 år

1) Fungerar bra i Sverige/Jotunheimen/Italien
Mina turer
http://www.everytrail.com/my_trips.php?user_id=83615&order=creation_date

01.16.2011-12.16.11.png


2) Spot 1 drar lite ström (har knappt bytt batteri) trots att jag använder den istället för GPS att "spela in mina turer" ( ung. 6 punkter per timme vilket fungerar bra för turskidor, långpaddling....)

3) Tålig fungerar vid -25 och vid paddling i Östersjön

4) Bra att den är enkel ==> inga problem med att ställa in kartdatum etc...

5) Kalla på SOS fungerar
När vi gick kring Abiskojaure 2010 April så larmade en annan person på hjälp med Spot och det fungerade bra...

Dock: Viktigt att vara tydlig att skriva in färdmeddelande och bra att ha en kontaktperson hemma som vet var man är ute på och kan kontaktas vid problem...

6) Enkelt för andra att se var man är
Mha av WEB karta som uppdateras i realtid och även facebook koppling går det att för andra att se var man är
Vet dock att det vid ett tillfälle var problem med SPOT SMS kopplingen....

Mer eller mindre negativt

A) Dålig feedback att en punkt skickats
Jag brukar då jag startar tracka skicka iväg en OK punkt som jag kollar med min telefon att den skickat SMS (Version 2 skall vara snabbare att ställa in sig)

B) Version 1 lite tung och otymplig och knapparna för SOS lite väl enkla att komma åt...

C) Idag finns det inget bra sätt att meddela att man har en Spot device med sig då man går på tur och att man kan se på URL xxx var vi är. I Leirvassbu kände stugvärden till Spot och fick min URL etc. ==> om det skulle inträffa något så skulle han kunna kolla...


Summering: Jag skulle inte idag ge mig ut på tur utan en Spot eller liknande device dels för att kunna larma men även om det tråkiga inträffar så är eftersökningen mycket enklare om man kan följa spåret jmf annan diskussion på forumet
 
Senast ändrad:
Intressant!

Var finns dom att köpa?
Vad kostar dom i inköp?
Är det bara årsvis-abonnemang eller kan man ha abonnemang under kortare perioder?
 
Tack Magnus för att du delar med dig av dina erfarenheter av SPOT. Riktigt sugen att inhandla en. Har länge haft funderingar på en sattelit telefon, men priset har avskräckt mig. Men med denna kan man, om det händer något larma, och lugna dem där hemma med regelbunden kontakt. Det viktiga är ju att den fungerar överallt, annars oroar man ju mer dem där hemma när de väntar på någon form av kontakt men inte får det......
Skall läsa vidare om denna apparat!
Tack åter för ett bra svar.
Hasse
 
Jag skulle nog inte lita på den i en nödsituation.

Hm avdelningen kryptiska uttalande.... jag skulle nog inte

Vi har haft dessa diskussioner förut här på utsidan men det vore lite intressant om du utvecklade hur du tänker

A) vad förväntar du dig
B) i vilka miljöer/platser kan du tänka dig komma i en nödsituation...
C) vad är ditt alternativ just nu
D) har du för avsikt att underlätta eftersökande om en olycka uppstår...

--------------

Senaste tiden känner jag att dom nya telefonerna med karta och enkelt kunna skicka position duger bra men jag har noll tilltro att min telefon klarar fukt/dåliga batteritider etc... plus att jag då och då befinner mig utan mobiltäckning....
 
Priset

som nämns är MSRP 169,99 US Dollar men vad trafikkostnad respektive abonnemang går på hittar jag inget om.

Fördelen med SPOT Connect jämfört med tidigare gen 1 är möjligheten att gradera och specificera hjälpbehovet förseningen etc.

SPOTs satellittäckning i norra delen av svenska fjällen har berörts här på Utsidan tidigare vore intressant med flera rapporter om detta i praktiken. (Risk att satelliten helt enkelt är under horisonten om man har toppar mellan sig och ekvatorn.)

Alla elektroniska manicker har nackdelar som batteriberoende, känslighet för vibrationer (gäller t ex min Garmin GPS Vista HCx) och kyla osv. Men om en SPOT respektive en PLB funkar så har man definitivt nytta av den i en prekär situation.

Thure
 
SPOT Connect funkar bra i Narvik, Abisko, Kebnekaise

Hej! Tänkte bara hänvisa till att SPOT Connect funkar bra i svenska fjällvärlden, vi testade vår modell med iPhone förra året. Säljer den nu, då vi vill köpa lite annat och tror vi klarar oss utan SPOT på Fulufjället i vinter. Men klart en kul pryl att ha och skicka klartecken till dom där hemma när man blir lite sen i fjällen eller lägger in en extra mysdag innan Fjällstationen.

mvh
Jonas
 
Hej! Tänkte bara hänvisa till att SPOT Connect funkar bra i svenska fjällvärlden, vi testade vår modell med iPhone förra året. Säljer den nu, då vi vill köpa lite annat och tror vi klarar oss utan SPOT på Fulufjället i vinter. Men klart en kul pryl att ha och skicka klartecken till dom där hemma när man blir lite sen i fjällen eller lägger in en extra mysdag innan Fjällstationen.

mvh
Jonas

Ville bara lägga till att man klarar sig långt med "Basic Service" tycker jag. I och med att SPOT Connect kan ha flera grupper
  • familj
  • vänner
  • kollegor
  • supportteam1
  • supportteam2
och man kan ha flera färdiga meddelanden typ
  • "På tältplats. Allt bra."
  • "Vilodag. Allt bra."
  • "Ruskigt väder och blöta men glada."
  • etc.
så klarar man det mesta med "basic services". För det mesta räcker det ju med en enkel "OK". Förhoppningsvis behövs ingen helikopterhämtning, men om så går det att skicka ett nödlarm från endast SPOT Connect enheten utan mobiltelefon också.

Då jag precis fick en fråga ang. SPOT Connect då jag tänker sälja den, lite mera info: SPOT Connect tar två vanliga AA / Mignon batterier. Helst Energizer Lithium, men Eneloop funkar prima också (använder sådana till nästan allt). Dessa håller i regel längre än en laddning av mobiltelefonen. Ett tipps är att SPOT Connect endast behöver bluetooth koppling till mobilen i början, så fort man skickar meddelandet kan man stänga av mobilen medan SPOT Connect sänder ut till sin satellit. Sparar en del batteri i telefonen om man skickar ofta. I regel går själva satellit sändningen på några minuter, och larm meddelanden ska väl prioriteras så vitt jag vet.

/Jonas

PS: Lite fler bilder på en SPOT Connect och en video clip som visar hur den skickar ett meddelande från en iPhone 4 på min blogg:

http://www.bluecodproductions.com/gear-reviews/spot-connect/
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.