Storån-Lyngern-Rolfsån

Hallå.
Tänkte köra den sträckan i sommar.
Är det någon som provat hela eller delar av sträckan, Storån-Lyngern-Rolfsån.
Jag tänkte starta i Rävlanda . Är det någon som vet om det går att starta högre upp ?

/Ole
 
Senast ändrad:
Jag vet inte hur det ser ut just nu, men Storån - Lygnern kräver ganska högt vattenföde för att vara paddelbar på ett vettigt sätt. Generellt så brukar det vara för lite vatten på sommaren, men sträckan brukar vara paddelbar vår och höst.
Norr om Rävlanda delar sig Storån i Sörån och Nolån. Sörån går att paddla (med något lyft) minst från strax nedanför Flygger färg. Dammen vid Flygger är nu borta men jag har inte kollat hur det ser ut numer eller om den nya forsen där är paddelbar. Nolån går nog att paddla, vid högt vattenföde, åtminstånde delvis från Hulta golfbana.

/Mattias
 
flygger färg.

Tack för svaret !

Var ligger flygger färg ? Långt upp i sörån ?
Jag var nere och rekade lite igår. Ån vid golfbanan hade vatten men genom Bollebygd såg det för grunt ut. Hur brukar det se ut ? Är det grunt genom Bollebygd i vanliga fall ?

Jag kollade aldrig Sörån, dessvärre.......

Hur är sträckan annars ? Landskapet såg lite väl lugnt ut ner till Lyngern...
Finns det några forsar i Rolfsån som motiverar den långa sjöpaddlingen ?

/Ole
 
Vår och höst när det är lite fart på vattnet så borde Sörån vara fullt paddelbar genom Bollebygd, jag har dock inte provat själv, ännu. Vid Bergsfors, ett kraftverk o fors vid Forsa mellan Bollebygd och Rävlanda, tror jag inte att det går att paddla för den, men jag är inte forspaddlare så det kanske kan gå.

/Mattias
 
Rapport Rävlanda-Sätila 17/9-2016

utrustnig;
Havskajaker i glasfiber (välj plast)
några mackor
3l vatten
om byte

Jag:
medelmåttig havskajak vana med halvkass kondition i 30 års åldern

Natur karaktär:
jämt blandat med hagar, lövträd o åkrar samt någorlunda kuperad terräng
vi såg räv, rådjur, nån fisk, kor samt får.


Vi lyfte av kajakerna vid bron presis efter Rävlanda och parkerande bilen vid en Transformatorstation 50m bort mot rävlanda från bron sett. vi vågade inte gå i högre upp då det regnat ovanligt lite de senaste veckorna. första biten till första dämmet är plattvatten och inga konstigheter en blandning mellan kohagar och lite träd ganska slingrigt och trevligt.

Vid första dämmet skulle jag rekomendera att gå upp på höger sida och följa stigen längs med älven ca 100m tills ni ser ett hus då är det bara att snedda ner vänster mot älven o lägga i. kan hända man kan lägga i lite tidigare vid högvatten och få 50m fors

nästa sträcka är också plattvatten med eventuellt lite gurgel vid nått ställe. kan naturligtvis vara så att det är lite mer fart i älven vid högt vattenstånd. i så fall är det nog rätt kul paddlig med tanke på att det bitvis låg mycket träd i älven som man måste parera.

vid nästa dämme gick vi upp på vänster sida. Ca 10m från älven tar du höger och igenom fårgrinden följ stigen längs med ån. vid riktigt bra högvatten kan man eventuellt lägga i redan efter 30-40 meter. där är det nog med mina mått bra fart vid högvatten och en havskajak kanske inte är det vassaste vapnet men det går nog,(välj inte glasfiber) jag provade att lägga i där uppe men det skrapade och knakade ganska gott mellan stenarna 3-4 ggr fastnade jag helt och en gång plumsade jag i. efter 100m gav jag upp. om man vill skippa denna bit så går man till fots ca 300m från dämmet ut på en udde. i början av udden kan man släpa/fira ner kajakerna på vänster sida för en fem meters brant och fortsätta i en smal fåra som sen ansluter till älven efter 100m.

nästa parti var platt med lite gurgel här och var. bitvis lite grunt när vi paddla. Mycket träd och stockar i vattnet en del kunde man börna över om man tog ordengligt med fart andra kunde med vilja o kraft snåra sig igenom. på minst två ställen var det helt uppdämt ca 50cm ovanför vattenlinjen o där kunde man kliva upp på dämmet och hasa över kajakerna. ( inte omöjligt att en del av detta spolas bort vid högvatten)
efter nån kilometer eller två så är det enklare platt slingrig paddlig igen och så fortsätter det fram till sätila

slutsats:
ett trevligt dagsäventyr, för oss tog det 6h
Packa lätt
Undvik glasfiber
går att paddla med havskajak
vid högvatten, förmodligen BITVIS, en mycket rolig färd för den någorlunda vane kanotisten eller för plastkajaknissen
Bara ett trevlligt ställa att stanna för övernattning (ut på udden vid andra dämmet,
underlättar om man är två när man ska launcha från greniga dämmen etc


hoppas det gör nån nytta.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Noahspappa Forsheda - Bolmen på Storån Paddling allmänt 9
nboom Paddla kanadensare i Rolfsån Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.