Nu bär det äntligen ut!! ...

Hej!
trevligt! de ser fint ut!
Vilket län?
Typ av eldstad?

Ja har lite problem nu med transporter från ön strul med svävare å båttaxiturerna, har skrivit å klagat till östgötatrafiken, vill höra deras förklaring innan ja skriver en insändare i norrköpings tidningar NT
 

Bilagor

  • LW i snöfall slungudden foto Else_20151014_0001.jpg
    LW i snöfall slungudden foto Else_20151014_0001.jpg
    26 KB · Visningar: 567
Västkusten och upp i bergen nån mil var denna ifrån.

Det var sådär -12 men det var alltid minusgrader när man vaknade inomhus , dock var det +30 innan läggdags - haha.
Varmare än i tält men fan och kliva ur säcken o elda o få FJUTT

Eldstad var kamin utan värmemagasin...bilden visar inomhustempen på klockan bredvid sovsäcken.

Du får stressa sönder transporten via NT eller simma ut - bra för sinnet och köra detta stuk ibland - underbart
 

Bilagor

  • 3UDV4.jpg
    3UDV4.jpg
    38.9 KB · Visningar: 564
Västkusten och upp i bergen nån mil var denna ifrån.

Det var sådär -12 men det var alltid minusgrader när man vaknade inomhus , dock var det +30 innan läggdags - haha.
Varmare än i tält men fan och kliva ur säcken o elda o få FJUTT

Eldstad var kamin utan värmemagasin...bilden visar inomhustempen på klockan bredvid sovsäcken.

Du får stressa sönder transporten via NT eller simma ut - bra för sinnet och köra detta stuk ibland - underbart

Ja ibland vill man hellre ligga kvar i säcken :)
för min del kollar ja aldrig innomhustemperaturen, vis av erfarenheten;
en vintermorron när ja vaknade kändes de svalt i stugan, klev upp men frös inte, kollade termometern å då den visade på betydligt kallare än ja trott började ja genast frysa!!! efter den erfarenheten mäter ja aldrig tempen inne å har sen dess aldrig frusit :)

Termometern är ett för trubbigt sätt att mäta på. Den säger inte mycke om den faktiska kyleffekten, vindhastighet å luftfuktighet är viktigare faktorer.

Nåt ja lyxar mig med vid påklädningen -svala mornar -är att tända "gazolkanonen"!

Ett annat sätt att hålla sig varm inomhus är att inte elda med färdigkapad å huggen ved, utan att man gör det inomhus vid eldningstillfället.

Ida ska ja fylla på fågelmaten i min nya gammelskog här i stan, å ta me en termos te!

Till alla en fin utehelg!
 

Bilagor

  • Rotation of 011.jpg
    Rotation of 011.jpg
    69.7 KB · Visningar: 573
  • Rotation of 008.jpg
    Rotation of 008.jpg
    110.4 KB · Visningar: 533
GOMORRON!

Fortfarande på landbacken, men ja klarar det bättre nu sen ja hittade "ÖB-skogen" (ligger strax bortom ÖB) där ja är/promenerar var å varannan dag och över Himmelstalundsfälten å Naturbruksgymnasiet som hette Trädgårdsskolan/Blomsterskolan när ja gick där 1965 å-68.

Men ingen is i mina domäner och det spås +grader minst en vecka framåt, så planen ä att åka ut till veckan.
Om inte annat så behöver ja se till båtarna på land, om pressen ligger kvar på Rödluvan, de har blåst rejält sen sist, å Lill-Kajsa -vintersnipan -orkade ja inte dra upp ordentligt, men hon ligger i en rätt skyddad vik med 2 spring akterut, men känns ändå inte helt okey.

Har både "shoppat" å grovsopsfyndat skogsutrustning, nu fattas bara en liten yxa* å en stormtändare, sen ä ja "fit for fight"!

*Sumpade en gammal fin med träskaft + nåra bra klätterkilar på en ö i ytterskärgårn härom året :-(

Spånar på (folk föreslår) om ja ska gå över till den "riktiga" bloggsidan här? men tveksam, "man vet ju va man har men inte va man får", ja tar gärna emot synpunkter om va som kan va för å -nackdelar med ett byte.

Bilder;
-" grovsopsfynd! Kastrullen INOX Switzerland och kokkaffe/tekannan GÖRGEL Turkiet, båda tillverkare av högklassigt rostfria köksgrejer.

-Rygga 50l, kopia av en dyr märkessäck, men den här ä helt okey för stadsbruk å mindre turer, 400 pix, 1000kr mindre än originalet!!
många små mellan -å stora fack å många fästpunkter.

-För 10 år sedan; ungefär som idag! här tunn "netting"/nattis med vatten ovanpå.
 

Bilagor

  • Rotation of 005.jpg
    Rotation of 005.jpg
    71.2 KB · Visningar: 486
  • Rotation of 004.jpg
    Rotation of 004.jpg
    71.5 KB · Visningar: 486
  • Resize of 2007-02-05 012.jpg
    Resize of 2007-02-05 012.jpg
    23.1 KB · Visningar: 484
Nu "klättrar ja på väggarna!!" mest för att ja ä sne på östgötatrafiken som kräver att man måste va skriven i skärgårn för att få utnyttja svävartrafiken??!! ett idiotiskt påfund!!

Fick häromdan ett kort pliktskyldigt "god dag yxskaft-svar från dem", nu ska ja skriva till nån lämplig politiker, sen en insändare i NT/Norrköpingstidningen.

Ska försöka få dispens på grund av hälsoskäl, har "recept" på att vara i skärgårn, har lungemfysem som kräver mycke frisk luft.

Idag lite riktigt väder här i "Peking", snöfall, frisk vind å -2 grader.

Plitar för Nordiska Museets etnologiska undersökning i ämnet; "Mina boställen", å kom upp till runt 25!! så man har nog en hel del nomadgener i sig :)

Bilder:
-Vitfärgad talgoxe.
-Min natur utanför knuten.

Häromdan kom en ovanlig fågel till min matning i stadsskogen, en talgoxe till 50-75% vit!! fick en suddig bild, vilket fick mig att slå till på en beg. Nikon Coolpix L 120, med zoom 21mm-500mm,
Tror den funkar med skärpan upp till max 2-300mm men de räcker för mina pippiar å sälar + kraftig macro, de kan ju va kul, gillar småkryp!
 

Bilagor

  • 008.jpg
    008.jpg
    51.8 KB · Visningar: 440
  • 004.jpg
    004.jpg
    42.9 KB · Visningar: 423
HÅLL TUMMARNA!!
Planen ä att åka ut imorron, taxibåten ska vara färdigreparerad i eftermidda, isen borta och om min bråkiga mage håller sig i schack!

Trotts min strävan/livssyn att leva så enkelt å billigt som möjligt som möjligt så har ja "slösat" på en till kamera* Nikon Coolpix L 120, zoom vidvinkel till tele, upp till 300mm borde kunna bli skarpa bilder.
Min plan ä att kunna ta skarpa närbilder på fåglar, sälar å småkryp, till skillnad från de suddiga dito som ja visar på fäjsbock (mitt FB-nick ä GURAN) i grupperna, Fåglar in på knuten å Djur å natur.

Filmtips: nrk.no Tid till å leve, om en familj me 2 små gutter som tar ett friår uppe i lofoten utan el å bilväg, sevärd!

*begagnad, alltid en tröst ;-)

Suddig bild; har tröttnat på sånna här resultat! men den ä rätt rolig!
 

Bilagor

  • Resize of 001.jpg
    Resize of 001.jpg
    45.5 KB · Visningar: 360
  • 087.jpg
    087.jpg
    46.4 KB · Visningar: 327
  • Girl and B(u)oy on the Maine Coast USA._20151115_0001.jpg
    Girl and B(u)oy on the Maine Coast USA._20151115_0001.jpg
    39.7 KB · Visningar: 308
kl. 04.26
KLAPPAT Å KLART me buss, komptaxi å taxibåt, nu hänger de enbart på mig själv. Kistan känns okey!

Nu återstår att kånka ner två välfyllda ryggor till stationen, men kanske ja har en rullvagn i källaren?

Planen ä att va ute c:a 10 dagar :)

Bild; Tummen snodd från nätet (abbans!)
 

Bilagor

  • Bokbärare_20160117_0001.jpg
    Bokbärare_20160117_0001.jpg
    73.6 KB · Visningar: 284
  • tummen upp.jpg
    tummen upp.jpg
    25.4 KB · Visningar: 285

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.