Monsen på villspor

Det förvånar mig att det är accepterat att fånga fisk bara för att jävlas med den ett tag och så släppa i den igen.
Jag fiskar gärna, för att äta fisken, inte för att leka med den.
Och för att hålla mig till trådens ämne så är just Monsens sätt att slå ihjäl sin fångst en av de få invändningar jag har mot programmen, det ser inte särskilt effektivt ut, men någon tycker väl det är tufft, eller nåt.
Annes kompanjon i senaste programmet visade ju henne hur man gör snabbt och effektivt.

Så du tror att fisken upplever det som ett hedersuppdrag att bli föda åt dig, att den gärna ger sitt liv för dig? Är det inte bättre ur fiskens perspektiv att få simma tillbaka oskadd?
Angående Monsens avlivningstrick så håller jag med dig. Det är mest larv för kameran...
 
Jag vet inte var du hittar något i min text som säger att fisken behöver uppskatta att bli min mat, men den har ju fyllt en uppgift. Någon kommer ju att offras för att hamna på min tallrik.
Att fånga bara för att ta loss och kasta tillbaka igen kan jag inte se någon anledning till, mer än någon form av troféjakt, vilket jag också vänder mig mot.
Man kan säkert argumentera med att fisken inget känner och inget förstår, men om så vore fallet skulle den väl inte kämpa mot när den fått kroken i sig.
Samma sak med krok utan hullingar, är det för fiskens eller fiskarens skull?
Men detta är väl egentligen ett eget ämne.

Vi får se hur bröderna Monsen fiskar framöver.
 
Jag vet inte var du hittar något i min text som säger att fisken behöver uppskatta att bli min mat, men den har ju fyllt en uppgift.
Jo, men en uppgift som bara är i ditt intresse. Fisken skiter väl högaktningsfullt i om du lever eller dör? Menar du på fullt allvar att det är det är skillnad på om du utnyttjar fisken för dina intressen och på att jag gör det? Är det bättre (ur fiskens perspektiv) att någon först leker med den och sedan dödar den, än att någon annan leker med den och låter den leva utan bestående men? Låter helt barockt i mina öron, en syn på djur som inte hör hemma i vårt årtusende.
 
Jag märker att du inte vill ta till dig av vad jag skriver, antagligen trampar jag på en öm tå.
Tråkigt att du inte förstår skillnaden mellan att jaga eller fiska eller för den delen föda upp tamdjur för att äta och att jaga eller fiska bara för att det är kul att dra upp en stor fisk eller få en snygg trofé på väggen.
Att du tycker att djur skall vara leksaker åt oss och det är ett tecken på utveckling in i detta årtusende är väl om något konstigt.
Men jag tror inte vi kommer vidare i debatten, om du inte skulle ha ett riktigt bra argument för ditt intresse.
 
Jag märker att du inte vill ta till dig av vad jag skriver, antagligen trampar jag på en öm tå.
Tråkigt att du inte förstår skillnaden mellan att jaga eller fiska eller för den delen föda upp tamdjur för att äta och att jaga eller fiska bara för att det är kul att dra upp en stor fisk eller få en snygg trofé på väggen.
Att du tycker att djur skall vara leksaker åt oss och det är ett tecken på utveckling in i detta årtusende är väl om något konstigt.
Men jag tror inte vi kommer vidare i debatten, om du inte skulle ha ett riktigt bra argument för ditt intresse.

Nej, det är ingen öm tå. Jag har haft den här diskussionen förr och är uppriktigt sagt ganska trött på den. Din syn på djur som något som ska vara "till nytta" för dig är så förlegad och omodern att det är svårt att orka argumentera emot den. Jag kan ha nytta av fisken utan att slå ihjäl den. Andra kan sedan ha nytta av samma fisk. Jag förstår inte hur du kan upphöja ditt beteende, där du måste döda fisken för att ha nytta av den, till något mer moraliskt högtstående. Försök att se saken ur fiskens perspektiv, inte ur ditt eget. Det råder det väl knappast någon tvekan om vad den väljer? Eller tror du på fullt allvar att den väljer att bli ihjälslagen av dig?

För övrigt vore det trevligt om jägarkåren kunde övergå till catch & release i högre utsträckning. Det är ju en väldigt liten del av jakten som "är till någon nytta", ens med din snäva definition av ordet.
 
Jag försöker verkligen förstå dina inlägg, men missar nog något.
Du skriver "jag har nytta av fisken utan att slå ihjäl den" Vilken skulle den nyttan vara? Att du får visa att du är smartare än en fisk?
Nu slutar jag förstöra tråden.
 
Nej, det är ingen öm tå. Jag har haft den här diskussionen förr och är uppriktigt sagt ganska trött på den. Din syn på djur som något som ska vara "till nytta" för dig är så förlegad och omodern att det är svårt att orka argumentera emot den. Jag kan ha nytta av fisken utan att slå ihjäl den. Andra kan sedan ha nytta av samma fisk. Jag förstår inte hur du kan upphöja ditt beteende, där du måste döda fisken för att ha nytta av den, till något mer moraliskt högtstående. Försök att se saken ur fiskens perspektiv, inte ur ditt eget. Det råder det väl knappast någon tvekan om vad den väljer? Eller tror du på fullt allvar att den väljer att bli ihjälslagen av dig?

För övrigt vore det trevligt om jägarkåren kunde övergå till catch & release i högre utsträckning. Det är ju en väldigt liten del av jakten som "är till någon nytta", ens med din snäva definition av ordet.
Berår på också hur man bedriver C/R fiske .Ofta dör fisken efteråt när man har släppt fisken mest under sommartid av mjölksyra så om man tror att C/R är en harmlös fiskemetod tar väldigt fel.Som här på västkusten så är baglimit 2 fiskar på Havsöring och då är fisket slut efter man fyllt sin kvot.Men som C/R fiskar kan fortsätta att skada fiskar tills man är mätt på sitt fiske .Så det är inte så enkelt att bara gå på dom som fiskar och få med sig ett par matfiskar hem.Bättre en vildfångat öring än den Norska laxen som inte är så miljövänlig.Som jag hoppas att du bojkottar också-Så den här debatten kan vi hålla på med hur länge som helst .Kan va så att du är vegetarian men då bör du också medge det och inte moralisera över dom som äter vilt och fisk.
 
Berår på också hur man bedriver C/R fiske .Ofta dör fisken efteråt när man har släppt fisken mest under sommartid av mjölksyra så om man tror att C/R är en harmlös fiskemetod tar väldigt fel.Som här på västkusten så är baglimit 2 fiskar på Havsöring och då är fisket slut efter man fyllt sin kvot.Men som C/R fiskar kan fortsätta att skada fiskar tills man är mätt på sitt fiske .Så det är inte så enkelt att bara gå på dom som fiskar och få med sig ett par matfiskar hem.Bättre en vildfångat öring än den Norska laxen som inte är så miljövänlig.Som jag hoppas att du bojkottar också-Så den här debatten kan vi hålla på med hur länge som helst .Kan va så att du är vegetarian men då bör du också medge det och inte moralisera över dom som äter vilt och fisk.

Nu ska vi inte fortsätta kapa denna tråd, men du missade tydligen vad jag skrev om både C&R-tekniker och att äta fisk, när denna diskussion började. Du sparkar alltså in öppna dörrar. Det var inte jag som moraliserade över att äta fisk, utan gundj som moraliserade över att inte äta fisk.
 
Nu ska vi inte fortsätta kapa denna tråd, men du missade tydligen vad jag skrev om både C&R-tekniker och att äta fisk, när denna diskussion började. Du sparkar alltså in öppna dörrar. Det var inte jag som moraliserade över att äta fisk, utan gundj som moraliserade över att inte äta fisk.
Ok.Då ber jag om ursäkt.Borde väl alltid läsa tråden först innan man svarar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnnyL Med Monsen på villspor Böcker, film, media 8
Otto Støver Monsen på villspor Böcker, film, media 42
silenhag På tur med Monsen, Monsen og Mattis Böcker, film, media 9
mickere Nordkalotten 365, et år på tur med Lars Monsen Böcker, film, media 5
JohnnyL Monsen, gör det igen 🙂 Böcker, film, media 16
dalnyn Lars Monsen minut för minut Böcker, film, media 15
Johan123 Monsen, Monsen og Mattis Böcker, film, media 53
thureb Monsen hundspannskarriär Böcker, film, media 7
Kilo Lima Ingen Grenser med Lars Monsen Böcker, film, media 10
thegedd Lars Monsen Nordkalotten 365 Böcker, film, media 30
seobserver Timra Stuga, gratisbok på engelska Böcker, film, media 1
stranbo Åka vasaloppet på tandemskidor Böcker, film, media 0
Småtärna Serie om Grönland på dansk TV Böcker, film, media 0
isaktamio Kritik på mina video klipp! Böcker, film, media 15
veni Serie på TV Fakta, Alone Böcker, film, media 2
Moga Flora med på vandring: Padda eller e-boksläsare? Böcker, film, media 12
Brune Vita blixten på SVT play Böcker, film, media 2
majjen Publicera samma text på fler ställen? Böcker, film, media 12
Glännman Tips - Ut på tur Böcker, film, media 1
desireman Intressanta personer att följa på instagram? Böcker, film, media 4
laurentiusweg Grundsten På Fjälltur eböcker någonstans? Böcker, film, media 1
Pumba Tipps på föreläsningar dokumentärer mm Böcker, film, media 0
Raskesven Musiken på Nat Geo Wild? Böcker, film, media 0
desireman Nu på söndag på Discovery: 22:00 Uppdrag: Seven Summit Böcker, film, media 0
halvklart till mulet Year of Adventures - äventyrs-TV på lördagar Böcker, film, media 0
Bulgakov Kartor från Michelin- var finns komplett sortiment på nätet? Böcker, film, media 2
Headheretic Bra program på TV10 Böcker, film, media 1
desireman Snygg bakgrundsbild på Kebnekaise? Böcker, film, media 10
Emmma tips på ny fågelbok Böcker, film, media 9
trollstoll vandra på island Böcker, film, media 9
LindLou Hur får man tag på "västerviks föraren"? Böcker, film, media 0
Hallå! Söker tips på filmredigering Böcker, film, media 2
Wolf25 Grundsten - på fjälltur Böcker, film, media 5
Emiliaskersund Vildmarkstidningar på tyska? Böcker, film, media 2
peter1969 Packraft på TV i kväll! Böcker, film, media 5
johre Mount St. Elias på bio? Böcker, film, media 0
plaskdaja Kommentarer på freeride.se Böcker, film, media 0
obbelix Tips på bra pocketbok Böcker, film, media 42
1340 TV tips, Mästarnas Mästare på SVT ikväll 20:00 Böcker, film, media 1
thage Hyra klätterfilmer på nätet? Böcker, film, media 0
plaskdaja TV tips, 7 Summits på TV4 Sport ikväll 19.00 Böcker, film, media 3
KLAGER Ny faktakanal på nätet: Böcker, film, media 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...