Scouting - Gör folk till bättre människor?

Jag har tre bevis för att scouting fostrar bra medborgare och det är mina tre barn. Däremot är de inte svenska scouter. De har tidigt, från 16 års åldern integrerats i ledning an vargungar och scouter. I Schweiz där jag bor finns nästan inga (operativa) ledare som är över 25 år.

Jag tyckte personligen att scouting var töntigt när jag var i den åldern. En klasskompis byggde fågelholkar. Det var mitt intryck och det övertygade mig inte.

Scoutrörelesen må för många vara en kort period som försvinner för många, för andra öppnar det dörrar in i nya världar. Vi hade möjligheten att besöka ett stort Socutläger i Banagladesh och faktiskt var inte skillnaden mot ett större läger i här I Schweiz inte så stort. Däremot speglar scounterna samhället så det var betydligt mer hieraksiktt och präzensen av vuxna 40+ var tydlig. Vad som jag tycker är mest sympatiskt är att även om scouterna beter sig som barn emellanåt så existerar både regler och tolerans. Mina brorsdöttrar är även dessa scouter, fast svenska. De är också väldigt ok. Fast det kanske ligger i släkten.
 
Jag är en ung man på 32, hur ställer sig scoutingsverige
till att en sån som jag skulle vilja lära mig riktig scouting
och finns det föreningar som jobbar mot min åldersgrupp
då man ska ses som nybörjare?
 
Har för mig det, om man ska gå efter scoutingens upplägg så skulle jag bli roverscout då och på den vägen lära sig scouting från the beginning.

Sen är man väl som ett barn själv så det gör väl inget om det blir som
vanlig hederlig scouting motsvarande de yngre grupperna. :)
 
Ja scouting är ju tänkt som en ungdomsverksamhet, så det är kanske inte helt optimalt att börja där som vuxen. De flesta vuxna som börjar gör det ju för att bli ledare för sina barn.

Rover är väl som sagt var 18-25, men sen finns St Georgs Scoutgillen som är för vuxna scouter (de är dock inte anslutna till samma världsorganisation som de vanliga scouterna, men de följer ungefär samma principer).

http://www.scouterna.se/gille/bli-scout/
 
Börja som scoutledare tillsammans med andra så kommer du in och får lära dig... Annars finns ju friluftsfrämjandet osv.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 
Ja det vore en idé, vara som extraledare och på den vägen växa in i rollen, kanske ansvara för lite foto och annat runtomkring och efter några år har man fått lära sig en hel del scouting även om man är med som ledare.
 
Scouting

Jag är scout sen 35 år tillbaka, och jag har varit ledare för bäverscouter-roversocuter. Bott i vindskydd sommar som vinter, paddlat, cycklat, täljt, byggt saker, lagat mat, forpaddlat, isklättrat, seglat, bergsklättrat, toppturat, gått vinterfjällskurser, rott och seglat vikingaskepp, åkt skridskor, kite, urskogsturer, glaciärkurser, grottklättrat, forspaddlingskurser, woodcraftskurser, överlevnad, bott i bivack upplevt finväder till orkan.

Jag är en jävel på knopar, kan bygga fågelholkar, men jag kan göra upp eld i skitväder. Jag har sytt mina egna gore tex kläder, och bivacksäckar, byggt vindskydd och tält. Smidigt egna knivar och eldstål. Rest runt om i världen och upplevt scouting i flera världsdelar.

Jag har varit ledare för 100-tals scouter som har växt upp och blivit bra ledare, jag har fått sett personer utvecklats och utmana sig själva.

Jag har hållt i dagsturer med familjescouter, varit på övernattningar med bäverscouter till veckokurser på vinterfjället och fina toppturer med roversocuter. Varit på haj med "värstingar". Hållt i småövernattningar till storläger, varit med som styrelsemedlem, kassör, ordförande, sitter i stiftelser på lokal, distrikt och riksplan.

Scouting har varit en betydande del av mitt liv och har gjort mig till den jag är.

Scouting kan som allt annat vara bra och dåligt beroende på vilka ledare du får, och vad de har för inriktning får du bra ledare och ett bra gäng är det nog en av de nyttigaste sakerna du kan göra med ditt liv.
 
Du skulle vara den perfekte att jobba som lärare på folkhögskola med inriktning friluftsliv alternativt vara aktiv ledare i en scoutklubb då.
Själv har man suttit framför skärmen i 11 års tid och levt ensam,
var aktiv i kyrkan, några Jesusrock och nått enstaka tältläger
så visst har man bott i tält, rest mycket dock friluftsliv var det
lite tunt med men hade gärna påverkat att utveckla detta mer.


Har lite myndighetskontakter och vi ska börja fundera detta året
på hur vi ska göra för att jag ska komma på fötter och inte bara
sitta hemma, är som sagt förtidpensionär och fick en del problem
sen jag gick gymnasiet, men kunde man få de rätta kontakterna,
komma in i nått där man får växa som människa och bidra,
då kanske jag skulle få massor med erfarenheter också,
och kanske någon som vill ta mig under sina vingar.....

Men jag gillar er som har erfarenheter och som varit med,
vi har en jägare /fiskare i familjen som bor i husvagn och jagar
emellanåt men så långt har inte jag kommit, inte än iallafall.
 
Jahaja, jag har tänkt och funderat och tänkt igen,
nu är det dags att skriva nånting bra här igen.
Först ska jag avslöja att Fkassan sa nej till studier....
Dom vill hellre folk sitter inlåst hemma upptryckt mot en 24" skärm
12 timmar om dagen...men skolning och personlig utveckling kan
dom inte finansiera.¨


Jag planerar att återvända till en ort jag bodde i i trakterna av Västmanland
kan vi väl säga då, ganska seriöst forum, varför inte avslöja att jag
planerar återvända till lilla fina Sala då.

Hade det bra då jag bodde där egentligen fastän myndigheterna gick mig på nerverna, men det kan alltid bli bättre.


Ett scenario är att ta itu med sitt liv och komma på fötter,
skapa det perfekta boendet, ensamstående i 3 rok vore gött för mig.

Men sen komma ut och studera och läsa nästintill heltid,
kanske 75% däromkring, läsa och förkovra sig och fördjupa sig
i sånt som intresserar, och då finns ju chansen att kanske ha som
skolarbete att lära sig om scouting och läsa på om det på olika sätt.

Det kunde ju leda till en ny hobbys om man inte bara drömmer om
utan man kanske går ut i skogen, hittar nån grillplats dit man promenerar och provar grilla och vara ute i skogen, kanske skulle prova gå ut i skogen och tälta på nätterna, vore en upplevelse i sig.

Ja detta är ett friluftsforum och jag skriver om mig själv på det
personliga planet men det kan vara bra också, jag är egentligen
sån som känner mig tryggast inne i betongen, men skulle gärna komma ut i skog och mark och finna tryggheten att vistas där också, så det kanske är att jobba med också, komma ut i vildmarken men ändå ha ett inte så alltför långt cykelavstånd in till stan ändå.

På den vägen kan man lära sig scouting och lära sig hur det är att bo i tält, kanske skulle sy mitt eget tält också vilket bara gör saken ännu trevligare.

Jag kommer iallafall en dag att skriva ut hela den här tråden och¨
noga studera alla tips och ideér jag fått här och försöka spinna vidare
på detta, sen ska jag försöka ta mig tid att läsa andra trådar också
och se om jag kan lära mig nått nytt där.

Tror jag fick ut allt jag ville säga.... :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bastuper Att studera scouting och friluftsliv på egen hand Allmänt om friluftsliv 37
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
AndersSupertramp Jag är skitnödig - hur gör jag ... Allmänt om friluftsliv 9
behedwin packa ryggsäck - vandring - hur gör ni för att få plats? Allmänt om friluftsliv 20
Sverker G Hur gör ni med tält vid regn? Allmänt om friluftsliv 28
greenfish Hur gör man upp en säker eld i en torr skog? Allmänt om friluftsliv 38
Hoztic Vad gör ni i mörkret? Allmänt om friluftsliv 31
bananmannen Gör prylarna oss dumma? Allmänt om friluftsliv 94
bananmannen (Humor): Saknade bergsvandrare gör bra plot för film. Allmänt om friluftsliv 0
Ace 374 Gör din egen spis Allmänt om friluftsliv 3
moerne Vad gör man på väg norrut? Allmänt om friluftsliv 17
hsp SvettLukt av otvättade kläder drar till sig myggor Allmänt om friluftsliv 0
cloc Bil flytt Vakkotavare till Nikkaluokta Allmänt om friluftsliv 0
Moga Göra om SJ-biljett till Resplus? Allmänt om friluftsliv 9
Anders Hermansson Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 101
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
Emilioo "Löparskor" i ofodrat läder till vardags? Allmänt om friluftsliv 16
Moga Ringa till fjällstuga? (Aktse) Allmänt om friluftsliv 7
aliquerer Hamburgare till större sällskap: Muurikka? Annat? Allmänt om friluftsliv 17
Moga Muddus, bilväg till Nammavárre? Allmänt om friluftsliv 8
Emilioo Låga/halvhöga stilrena SKOR HELT i skinn!? (Okej, kanske inte slitsulan). Både till skogsturen och kontoret -- finns de? Allmänt om friluftsliv 24
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Bastolin Bruksanvisning till äldre Fjällräven tält. Allmänt om friluftsliv 1
skogstrollet123 En annorlunda lösning till skav? Allmänt om friluftsliv 24
Kimkim Naturälskares förhållande till skogsbruk Allmänt om friluftsliv 19
Nitsson Motsvarigheten till utsidan.se i Norge? Allmänt om friluftsliv 6
veni Hur nöjda är ni med organiserade gruppresor till avlägsna platser, ex. Kilimanjaro? Allmänt om friluftsliv 6
eribur Friluftsutrustning till skola Allmänt om friluftsliv 13
TROY GARNER Anchorage till Fairbanks Allmänt om friluftsliv 0
Dosferra Bussgods - matpaket till kungsleden Allmänt om friluftsliv 1
jochnick Min tur till Keb Allmänt om friluftsliv 0
username2 Alternativ till Sörmlandsleden tidigt i maj? Allmänt om friluftsliv 10
KLAGER I Norge ifrågasätts inträdesavgifterna till Nordkap Allmänt om friluftsliv 16
J88 Liner till sovsäck Allmänt om friluftsliv 19
karin_stal Låktatjåkka tågstation till Trollsjön Allmänt om friluftsliv 0
fjellinden Novemberresa till lugn naturskön plats Allmänt om friluftsliv 0
uldall Resa till Kilpisjärvi Allmänt om friluftsliv 22
B4m6i Sovsäck till hund Allmänt om friluftsliv 20
Jojosurf Nikkaloutka till Laddjujavris nedre båtbrygga Allmänt om friluftsliv 3
skogsflicka Gas till campingkök i Yerevan? Allmänt om friluftsliv 1
federico Bränsle till multibransleköket Allmänt om friluftsliv 34
Hithae Vägen till att bli en äventyrare som nybörjare? Allmänt om friluftsliv 14
Lajjan Ryggsäck till lång överkropp? Allmänt om friluftsliv 6
Andersgustav Från Utö till Ålö Allmänt om friluftsliv 5
perrypride Tips på 30-årspresent till en vandrare! Allmänt om friluftsliv 20
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
wayhide Batteri till Pannlampa Allmänt om friluftsliv 5
Lajjan Sommarsovsäck till min kvinna? Allmänt om friluftsliv 5
hbgsnix Söker inspiration till vintertur Allmänt om friluftsliv 6
Tetra Idéer till friluftsrelaterat designprojekt? Allmänt om friluftsliv 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.