Vintertur i Muddus nationalpark

Planerar att gå en vintertur på två dagar i Muddus nationalpark där jag tar mig fram på skidor.

Funderar om det finns stugor eller vindskydd man kan uppehålla sig vid, kostar det något i sådana fall?
Finns det uppmärkta leder?

Vill röra mig i urskog i första hand, och har någon här tips på en passande rutt? :)
 
Hej!
Kul att du planerar o fara till Muddus! Det finns flera stugor i parken som står öppna, betalningsinformation finns i stugorna, när jag var där vare 150 kr dygn och person men det kan ha ändrats. Rekommenderar verkligen att du använder breda skogsskidor iallafall tidigt på säsongen, snön kan vara väldigt lös. Lederna syns inte jättetydliga på vintern med snötyngda granar, så en bra karta och kompass är att rekommendera. Har inget bra tips på turförslag men utgå från rådande väder och snöförhållanden så blir det bra.

/Isac
 
Ett förslag om du bara har två dagar (antar två nätter) är att starta öster om parken, i Urtimjaur, skida söder om Tjourrevarra, väldigt fin gammal tallskog, skida sedan upp till stugan vid Muttusluoppal, missa inte fågeltornet. Dag två, skida österut upp på lågfjället som verkar heta Lijnahuornasj, vid klart väder skymtar man fjällmassiven i väster, ta med en kikare. Skida sedan till Mansonstugan. Dag tre är det ganska nära till bilen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.