Utbildning naturvårdare/tillsynsman

Frågade en länsstyrelsens naturbevakare för något år sedan vilken utbildning som krävdes för yrket. Han svarade med att när han fick jobbet för ett par år sedan, så var det ca 250 personer som sökte. Många med hög utbildning, jägmästare bl a, men man valde honom som bara hade sjuårig folkskola, men dessutom 25 år i yrket hos andra länsstyrelser.

/Thor

Jag känner personligen inte så många naturbevakare/tillsyningsmän, men av den handfull jag känner har ingen någon akademisk utbildning, medan flera har gått Natur- och faunavårdslinjen på Klarälvdalens folkhögskola i Stöllet, eller den linjens föregångare Vilt- och naturvårdslinjen.
 
Och vad en paramilitär utbildning i Sydafrika har att göra med frågeställarens ursprungsfråga undrar jag stilla.

Är det inte en polisiär fråga att hantera tjuvjägare? I Sverige är det så och i de flesta länder används väl polis som tvångsmedel mot egna befolkningen medan militären avänds mot yttre hot mot nationen som sådan.

Dock håller jag med om att nog är kunskaper om automatvapen inte nödvändiga för att jobba som naturbevakare i Sverige.

/Patrik
 
Ofta är naturbevakaren den som först får/hittar ärendet och anmäler det till polisen, naturbevakare kan sedan följa med och hjälpa polisen att utreda det om det behövs.

Vissa militärförband har sedan i höstas fått polisiära befogenheter men olaga jakt står nog inte i uppdragsbeskrivningen.
 
Ofta är naturbevakaren den som först får/hittar ärendet och anmäler det till polisen, naturbevakare kan sedan följa med och hjälpa polisen att utreda det om det behövs.

Vissa militärförband har sedan i höstas fått polisiära befogenheter men olaga jakt står nog inte i uppdragsbeskrivningen.

Eller så är naturbevakaren den som har insiderkunskap och som utför brott:

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...lansstyrelsen-nu-anhallen-for-grovt-jaktbrott
 
Ofta är naturbevakaren den som först får/hittar ärendet och anmäler det till polisen, naturbevakare kan sedan följa med och hjälpa polisen att utreda det om det behövs.

Vissa militärförband har sedan i höstas fått polisiära befogenheter men olaga jakt står nog inte i uppdragsbeskrivningen.

Vilka militära förband fick i höstas vilka polisiära uppgifter?
Pratar vi om militärpoliser?
Eller var det inte i Sverige?

Är det detta du pratar om så ser jag det mer som att försvarsmakten kan stödja polisen och jag ser en skilland i om militären självständigt utför polisiära uppgifter eller om militärer under befäl av polis stödjer polisens verksamhet.

/Patrik
 
SOG, det är väl främst terrorbrott, händelser som är svåra att säga om de är polisiära eller militära, gäng med tyngre beväpning, stora kravaller eller andra gråzons händelser som de är tänkta att användas till. Sverige lade ner beredskapspolisen för några år sedan då allt skulle vara lugnt och fridfullt.
 
SOG, det är väl främst terrorbrott, händelser som är svåra att säga om de är polisiära eller militära, gäng med tyngre beväpning, stora kravaller eller andra gråzons händelser som de är tänkta att användas till. Sverige lade ner beredskapspolisen för några år sedan då allt skulle vara lugnt och fridfullt.

Nja, jag hävdar fortfarande att det är miltärt stöd till polisen och inte militären direkt som har uppgifterna.

http://www.dn.se/debatt/nu-maste-polisen-acceptera-terrorovning-med-forsvaret/

Att stödja innnebär att polisen fortfarande leder verksamheten men att delar utförs av militär personal.

Men självklart finns en gråzon mellan våldsbrott innan det går över i terrorism - utförandet kan ju vara snarlikt men syftet olika (egen ekonomisk vinning eller landsomstörtande).

Men nu är vi långt ifrån grundfrågan om viltvårdares och tillsynsmännens utbildning.

/Patrik
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...