Öva med VKVs utriggarpontoner

Bildfortsättning.

När man använder länspump är det knepigt om det kommer in en tamp från sittbrunnen i pumpen.
 

Bilagor

  • DSC_0617_01.jpg
    DSC_0617_01.jpg
    58.6 KB · Visningar: 893
  • DSC_0622_01.jpg
    DSC_0622_01.jpg
    61.9 KB · Visningar: 941
  • DSC_0619_01.jpg
    DSC_0619_01.jpg
    65.6 KB · Visningar: 891
  • DSC_0624.jpg
    DSC_0624.jpg
    52.9 KB · Visningar: 967
Om du rätar upp kajaken innan du rätar upp överkroppen blir det betydligt lättare att rolla... Syns ju tydligt på bilderna hur mycket du får kämpa eftersom du är långt före kajaken med rörelsen i överkroppen.
 
Stämmer Mattias. Jag är inte nöjd med min eskimåsväng i VKVs Måsen.

En del i problemet är att sittbrunnssargen är så hög och det är svårt att böja ryggen med tillräckligt mycket svank och sidböj för att kompensera för detta. Mkt enklare i kajaker med lågt akterdäck och lägre fribord samt sittbrunnssarg.

På bilderna så har jag efter att jag kommit upp med kroppen, som jag minns det försökt slänga över kroppen mot babord för att inte ramla tillbaka i vattnet på styrbordssidan.

Jag skall träna mera. I slutet av filmen som länkas i mitt första inlägg ser man lite mer.

Thure
 
Senast ändrad:
@ Thure (men kanske oxå till andra)

Jag kan inte ge några råd överhuvudtaget om rollteknik. Så var det sagt. Men det är naturligtvis en bra metod och en genväg att snabbt komma tillbaks till ett läge innan en vurpa.

Jag gillar inte riktigt debatten om rollar som en absolut nödvändighet att kunna. Jag gillar inte heller pontoner som räddningsmetod.
Däremot förespråkar jag att man ska lära sig att ta sig ombord (själv!) efter en vurpa. Pontonerna är för mycket teknik för mig, det går bra att lära sig ta sig ombord utan pontoner. Pontoner har absolut ett värde men jag TROR (har inte testat alls!) att det är mer ett preventivt verktyg, typ jag tänker sätta på mig mer/andra kläder och vill ha en stadigare kajak en stund.
Den VKV-kajak du har Thure, har en stor sittbrunn och du borde kunna ta in benen efter du har satt ner rumpan.
Kan du det?
Sen är väl din kajak erkänt svårrollad så varför öda tid på det?
Jag rekommenderar cowboy-metoden för ta sig ombord.
Den har jag testat (i bassäng, medges) och den funkar utmärkt för mig. Man tar sig ombord akterifrån, lägger sig med huvudet framåt och dra sig framåt till man kan sätta ner rumpan.
Sen kan man ha kvar benen utanför och balansera tills man pumpat/öst ur merparten av vattnet.

Jag fattar inte varför du försöker trä ner dig baklänges ner i sittbrunnen, det måste vara onödigt (pga att jag TROR du kan få in benen när du sitter i brunnen) svårt.

mvh thomas
ps mina kajaker går inte att rolla alls men jag kan ta mig ombord på båda.
 
Tack för feedback Thomas.

Jag tycker absolut man kan ha flera möjliga metoder och olika i första hand beroende på situation och sällskap.

Cowboymetoden har jag inte testat så mycket så den känner jag mig osäker på.

Nån som testat den i vågor och med högvolymskajak?

VKV Måsen/Seagull går definitivt att äntra i sittbrunnen med baken före benen.

Thure
 
Kolla den här videon!

https://www.youtube.com/watch?v=eCC-oX-OsWg

"Nån som testat den i vågor och med högvolymskajak?"

Är det vågor nog?

(du får nog googla själv på fler videos när det gäller "högvolymskajak" - sånt kan jag inte avgöra)

Youtube har fler filmklipp. Nyckelord kan vara "cowboy" eller "ladder".

Inga prylar krävs, varken pontoner eller "stigbyglar", inget att rigga eller förbereda. Bara att träna in tekniken (med de kajaker man har) förstås.
Om man kan göra det själv så kan man väl göra det i vilket sällskap som helst.

Det är en helt annan sak att träna in teknik för att rädda någon ANNAN i sällskapet. Som kan ha kunskap = 0.

mvh thomas
 
Jodå

Jag kan inte ge några råd överhuvudtaget om rollteknik. Så var det sagt. Men det är naturligtvis en bra metod och en genväg att snabbt komma tillbaks till ett läge innan en vurpa.

Jag gillar inte riktigt debatten om rollar som en absolut nödvändighet att kunna. Jag gillar inte heller pontoner som räddningsmetod.
Däremot förespråkar jag att man ska lära sig att ta sig ombord (själv!) efter en vurpa. Pontonerna är för mycket teknik för mig, det går bra att lära sig ta sig ombord utan pontoner. Pontoner har absolut ett värde men jag TROR (har inte testat alls!) att det är mer ett preventivt verktyg, typ jag tänker sätta på mig mer/andra kläder och vill ha en stadigare kajak en stund.
Den VKV-kajak du har Thure, har en stor sittbrunn och du borde kunna ta in benen efter du har satt ner rumpan.
Kan du det?
Sen är väl din kajak erkänt svårrollad så varför öda tid på det?
Jag rekommenderar cowboy-metoden för ta sig ombord.
Den har jag testat (i bassäng, medges) och den funkar utmärkt för mig. Man tar sig ombord akterifrån, lägger sig med huvudet framåt och dra sig framåt till man kan sätta ner rumpan.
Sen kan man ha kvar benen utanför och balansera tills man pumpat/öst ur merparten av vattnet.

Jag fattar inte varför du försöker trä ner dig baklänges ner i sittbrunnen, det måste vara onödigt (pga att jag TROR du kan få in benen när du sitter i brunnen) svårt.

mvh thomas
ps mina kajaker går inte att rolla alls men jag kan ta mig ombord på båda.

Pontoner på Seagull, i alla fall de i Fischer edition, tycker jag funkar utmärkt snabbt att använda, inklusive uppblåsningen, om man vill haxstöd med att ta sig upp. För den vige är cowboy metoden utmärkt och ja man kan börja med att få rumpan på plats i sätet och sen tar man lugnt in benen på ett enkelt sätt (tack vare sittbrunnens längd) medan man stöttar med paddeln.
 
Hej igen.
Är det inte knepigt med rodrets tvärgående hävstång/rorkult ovanpå aktern om man skall gränsla en VKV Måsen för en "cowboyräddning"?

Testade igen i förrgår och nu lyckades jag betydligt bättre med både pontonsjälvräddning och eskimåsväng med min VKV Måsen.

Övning ger färdighet. Bidragande till att det var lättare kan vara att flytvästen sätt bättre på så att jag flöt högre samt att kajaken var lite mer nedlastad.

Thure
 
Hej igen.
Är det inte knepigt med rodrets tvärgående hävstång/rorkult ovanpå aktern om man skall gränsla en VKV Måsen för en "cowboyräddning"?

Testade igen i förrgår och nu lyckades jag betydligt bättre med både pontonsjälvräddning och eskimåsväng med min VKV Måsen.

Övning ger färdighet. Bidragande till att det var lättare kan vara att flytvästen sätt bättre på så att jag flöt högre samt att kajaken var lite mer nedlastad.

Thure

Jag tar mig aldrig upp rakt akterifrån när jag gör cowboy-räddningen, utan häver mig upp med kroppen på akterdäck från sidan (det brukar vara lågt på de flesta kajaker) därefter slänger jag över benet till andra sidan. Det gör jag oavsett om kajaken har roder eller inte, dels pga. din fundering givetvis, men framförallt för att det är närmare till sittbrunnen. I nästa steg när jag ligger gränsle över kajaken tar jag tag i sittbrunnskanten och drar mig framåt. Det viktiga är att hela tiden hålla ner överkroppen så att tyngdpunkten är låg.

Lycka till!
 
Exakt så resonerar och gör jag också!

Jag tar mig aldrig upp rakt akterifrån när jag gör cowboy-räddningen, utan häver mig upp med kroppen på akterdäck från sidan (det brukar vara lågt på de flesta kajaker) därefter slänger jag över benet till andra sidan. Det gör jag oavsett om kajaken har roder eller inte, dels pga. din fundering givetvis, men framförallt för att det är närmare till sittbrunnen. I nästa steg när jag ligger gränsle över kajaken tar jag tag i sittbrunnskanten och drar mig framåt. Det viktiga är att hela tiden hålla ner överkroppen så att tyngdpunkten är låg.

Lycka till!

Bra förtydligat!

mvh thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tenggren Tips för att öva stormroll/c-to-c? Paddling allmänt 10
Offshore4ever VKVs 100-modeller sökes Paddling allmänt 16
Kaj Yak VKVs vingpaddel Paddling allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.