Fotstöd

Hej, jag har sedan förra sommaren en Point 65 som är några år.

Den har skedda och är förberedd för roder, men har inget roder i dag.

Det har suttit någon slags pedaler/fotstöd i skenor efter sidorna, men de saknas.

Den saknar varje tillstymmelse till fotstöd.


Jag tänkte tillverka ett fotstöd, som det eventuellt skall gå att sätta roderpedaler på senare, om jag får för mig att jag vill ha det.

Min plan är att göra en "kloss" av skumplast, "lagom" hög och bred nog :) med lämplig vinkel.
Sen glasa in den, glasfiberväv och epoxy.

Det jag funderar på är några saker:

1: hur hög bör man göra den.
2: Vilken vinkel bör den ha.

Bredden blir såpass att den kommer in i utrymmet den skall sitta i, ungefär.

men sen till lite mer funderingar.

Hur skall jag förankra den? Jag har tre förslag.

A: en aluminiumskena fästad längs med kajakens mitten, och motsvarande urtag i klossen, och skruvfästen ner i skenan.
B: längsgående spännband förankrade i sitsen(vid höfterna). ställbara. eventuellt kombinerat med gummicord föröver.
C: limma fast den, men då vet jag inte riktigt på vilket avstånd den bör sitta, så då blir det mer en chansning.


Vad tycker ni?
 
Fotstöd.

Hej, jag brukar montera VKV:s pedalsystem när jag bygger kajaker. Samt att jag utrustar med det när jag byter upp mig och moderniserar min kajak.
http://www.vitudden.com/accessories/category/roderanordningar/vkv-snabbreglage

Hör av dig om du har frågor kring detta. Jag personligen tycker dessa är outstanding. När jag har i min Oceanspirit så monterar jag bort de främre fotstöden och har bar för hälarna eftersom jag inte använder roder. Då kan jag vid behov sträcka ut benen.
Dr Kajak / Mohedakajak / Göran Petersson
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...