Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Har precis fått hem en mycket intressant fransk kniv. Märket är Florinox och modellen heter Akma.

Greppet är i ebenholz och bladet i Sandvik 12C27. Kniven har en kul utfällningsmekanism, en variant på rollock som i kombination med liner lock är en något ovanlig lösning.

Snygg och stilren!
Jag gissar att denna hör till Samlingen och inte EDC rotationen?

Nästa fällis för mig, blir nog den nya Gentlemans Knife från Fällkniven.
Inte för att jag behöver den,men jag gillar designen mer än t.e.x. deras PXL.


Mikael
 
Beställde diamantspray från http://www.strop-shop.co.uk/ den 7 november och idag kom paketet med posten, Anledningen till att de tog så lång tid var PGA sjukdom, som plåster på såren fick jag en liten påse chrome oxide och en cerium oxide. kan nog vara användbart någon dag.

Har testat att applicera lite diamantspray på min läderstrigel och sedan lät jag de torka in innan jag började strigla. fick riktigt bra resultat och fort gick de!

Lite undringar dock, jag behöver väl inte applicera sprayen varje gång innan användning, utan mer vid behov? var de rätt att jag lätt de torka in i lädret? Något annat jag bör tänka på?
 
Nästa fällis för mig, blir nog den nya Gentlemans Knife från Fällkniven.
Inte för att jag behöver den,men jag gillar designen mer än t.e.x. deras PXL.


Mikael

Vaddå inte behöver? När har det haft en inverkan på ett knivköp!!?? ;)

Har förhandsbokat en, kommer visst 100st i första leveransen här i början på december. En bra julklapp till sig själv.

Fredrik
 
@Paul
Florinoxen såg intressant ut. Påminner mig om ngn annan kniv, kan det vara så att Gerber har gjort ngt liknande? Menar till utseendet och inte med det speciella låset.

Fredrik
 
Beställde diamantspray från http://www.strop-shop.co.uk/ den 7 november och idag kom paketet med posten, Anledningen till att de tog så lång tid var PGA sjukdom, som plåster på såren fick jag en liten påse chrome oxide och en cerium oxide. kan nog vara användbart någon dag.

Har testat att applicera lite diamantspray på min läderstrigel och sedan lät jag de torka in innan jag började strigla. fick riktigt bra resultat och fort gick de!

Lite undringar dock, jag behöver väl inte applicera sprayen varje gång innan användning, utan mer vid behov? var de rätt att jag lätt de torka in i lädret? Något annat jag bör tänka på?

Låter bra tycker jag!
Använder inte diamantspray ännu,men jag gissar att Du inte behöver spraya varje gång Du striglar.


Mikael
 
Gerberknivens utlösarknapp sitter i mitten av knappen. Det gör inte den här. Denna har en utlösningsknapp lik den på vanliga liner-lockar. Lite svårt att förklara.

Jag har ju båda knivarna. Återkommer därför med en jämförelse i morgon, när det är lättare att fota.

~Paul~
 
Gerberknivens utlösarknapp sitter i mitten av knappen. Det gör inte den här. Denna har en utlösningsknapp lik den på vanliga liner-lockar. Lite svårt att förklara.

Jag har ju båda knivarna. Återkommer därför med en jämförelse i morgon, när det är lättare att fota.

~Paul~

Ser fram mot det!
 
re

pialia Inlägg: 149

Citat:
Ursprungligen postat av kimmolilja
Om jag skulle prova skärpan på någon kniv jag gillar skulle jag aldrig testa den med pappkartong. Sämsta matrerial man kan prova på då kartonger innehåller en massa skit som sand o grus. Pappersmassan som används ofta till att göra pappkartonger med innehåller små mängder sand o grus o det är ju inte det bästa mot stål o skärppa som ni vet. Till att öppna kartonger med skulle jag använda någon billig kniv.

Vet inte om denna kommentar var riktad till mig eller inte, men jag använde inte kartongskärandet som test. Jag skar kartongen för att den helt enkelt behövde skäras, och i detta fall fanns min Sage närmast till hands


pialia, det var inte kritik på något sätt utan vad jag inte gör:) Alla gör som de vill men ville bara varna hur dåligt kartong igentligen är för att behålla en skarp egg. :)
 
Jag lägger upp bilden på Florinoxkniven igen så att det blir lättare att jämföra med Gerberkniven.

Gerbern har som sagt en tryckknapp i mitten av julet. Florinoxen saknar det och har utlösarmekanismen enligt liner lock-modellen. På Gerbern så snurrar man inte på julet för att fälla ut bladet, vilket man gör på Florinoxen. I stället så fälls bladet ut genom att man helt enkelt greppar tag i detsamma och fäller ut för hand.
 

Bilagor

  • Min Gerber Paul II, bild 3.jpg
    Min Gerber Paul II, bild 3.jpg
    28.8 KB · Visningar: 551
  • Min Florinox Akma, Sandvik 12C27.jpg
    Min Florinox Akma, Sandvik 12C27.jpg
    27 KB · Visningar: 542
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 591

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...