Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Vad rekommenderar ni för liten lätt fällkniv?

Skall användas till vanligt bruk till fjälls vid fiske etc. Vet inte exakt vad för längd på som behövs men kanske 7-8 cm. Bra rostfritt stål givetvis.

Jag tänker föreslå det något oortodoxa alternativet: Bear Grylls Folding (Sheat) Knife.
Det är Gerber som tillverkar denna lilla behändiga sak och sedan har satt björnens stämpel på den.

Jag har använt den båda under sommar och vinter upp i Kiruna traken, på kalix älven, i skogen och på fjället. Tycker den fungerar utmärkt till alla aktiviter jag har den till, liten och behändig och följer alltid med i fickan. Trots att jag har varit rätt brutal med den med vedklyvande och doppat den i pimpel hål så har den inte givit upp för mig. Har slipat den lite snabbt några gånger men det är nog jag boven till.

Sedan skall det tilläggas att jag även har en Mora Kniv 2000 med mig, denna använder jag när jag rensar fisken eller lagar mat över öppen eld. Den har ett mycket tunnare blad och är längre så den lämpar sig lite bättre när man skall flå gamla gäddan.
 
Senast ändrad:
På en tyst inrådan i tråden har nu även jag vart på Mora outleten i Nusnäs. Vad ska man säga. Det fanns en hel del köksknivar som införskaffades. Friluftsknivar däremot var det rätt skralt med, förutom fiske/filé knivar.
Det var dock inte billigt direkt. En bushcraft black kostade 500 kr. Men dessa är väl inte producerade i krokarna (?).
Åkerkommer med bilder när jag har en fast lina...
 
Missöden

Och appropå föregående inlägg...

Det hade varit roligt att ta del av några av era små missöden under vägs gång! Hanterar man skarpa föremål kommer man förr eller senare bli biten (av intresset)!

/ J
 
Och appropå föregående inlägg...

Det hade varit roligt att ta del av några av era små missöden under vägs gång! Hanterar man skarpa föremål kommer man förr eller senare bli biten (av intresset)!

/ J
Man behöver inte gå längre än till inlägg nr 7447 ;):

http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=616391&postcount=7447

Detta var den senaste gången jag skar mig ganska allvarligt. Dessförinnan så har man skurit av fingertoppar på diverse köksverktyg. De svåraste skadorna brukar orsakas av en s k mandolin:

http://i.imgur.com/e7gZ78h.jpg

~Paul~
 
Det där såg ut att kännas rejält Paul!! Kanske inte skulle ha frågat, kan bli rena "Splatter & Gore" tråden det här. :)

Håller med dig om mandoliner. Det gäller att se upp med dem. Lätt att komma för nära med oskyldig kroppsdel...
 
Jo, vem har inte lyckats skära sig?
En av mina "bättre" olyckor var i tonåren. Trotts att jag är vänsterhänt till 150% så lyckades jag att få en rakbladsvass EKA knivrakt genom vänster handflata. Snacka om man var snopen när man hade 50 mm knivblad som helt plötsligt stack upp på ovansidan av handen... :-/

När jag gick in till päronen för hjälp, så svimmade morsan, farsan blev lite sur och undrade typ "hur f*n tänkte du nu, när du skar???" och höll ett finger på var sida om bladet och drog ut kniven. Konstigt nog så kom det knappt mer än ett par droppar blod.
 
Man ångrar sig

nästan alltid när man skurit sig allmän klantighet.

Enda gången jag blivit sydd var det klantig användning av yxa och slägghammare vid knepig vedklyvning. Gick en metallflisa ut yxhuvudet när jag bankade.

Sens moral skall man hantera svåra klyvningar är det bätre att banka på en yxa med huvud avsett för detta eller på en kil. Tror det skall vara ett mjukare stål varifrån det inte går flisor. Handskar kan vara bra också om man håller en hand i närheten av ett ställe där man slår metall mot metall.

Knivsår i fingrar är annars ofta rätt snälla. Blöder mycket men brukar läka fint.

Det som kan vara olyckligt är sen och nervskador i händerna.

Thure
 
Tack för deltagandet! Jo, fingertoppar läker men faktum är att känseln aldrig blir densamma igen! På vintern blir toppen vit av kylan dessutom. Fingertoppar är det enda som likt en salamanders lemmar växer ut igen efter att ha blivit kapade.

Det där med att köra hela bladet igenom handflatan låter inte helt kul eller praktiskt för den delen ;):). Fy fasen! Har du inte fått några som helst men av det??

~Paul~
 
Min Ontario SK-5 Blackbird ankom med bud i morse. Direkt på dörren. Klockan var strax före 8.30! Det tog 2 arbetsdagar att få hit kniven. Kostade några tior extra.
 

Bilagor

  • Min Ontario SK-5 Blackbird.jpg
    Min Ontario SK-5 Blackbird.jpg
    17.6 KB · Visningar: 811
  • Min Ontario SK-5 Blackbird, 2.jpg
    Min Ontario SK-5 Blackbird, 2.jpg
    28.6 KB · Visningar: 839
  • Min Ontario SK-5 Blackbird, slida.jpg
    Min Ontario SK-5 Blackbird, slida.jpg
    34.5 KB · Visningar: 837
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 724

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.