Räddningskniv

Japp jag har kollat en sån hammare, den var halvtrubbig men ganska vass. Men vad jag tänkte på var själva knivspetsen om man skall slipa den som ett stämmjärn, möjligen om man bara slipar ner lite grann.
Ja jag undrar om dom har nån slags sele brandmännen, får nog åka och prata med några brandmän och ambulansförare.
Hm det kanske vore nåt med ett tjockare blad som man sen slipar lite "koniskt" jag har faktiskt 10 mm 5160.

Jo jag är lite så oxå, jag gillar leatherman tänger o sånt och kan man använda en kniv till flera saker så gör det inget även om den inte är perfekt till allt. Det ät lugnt spåna på.:)

Seved
 
Ett mycket bättre val, enligt min åsikt! Ett kanonstål i det här sammanhanget. En lämplig RC grad skulle i det här fallet kunna ligga på runt 56-58 och gärna differentiell härdning. Hoppas att du har mycket sandpapper kvar ;).

~Paul~


Japp jag håller med, men jag tänkte ha en rostfri variant oxå. He he mycket slipa blir det. Men det mesta kan jag göra på bandslipen faktiskt.

Seved
 
Har du ingen fräs?
Det skulle ju vara enkelt att fräsa kilformen och sedan bara slipa till den.

Om du får en beställning på 1000 knivar kan du knappast stå och slipa fram formen…
Exportera till USA, där finns det mängder med brandmän…om jag minns rätt drygt en miljon…

Thomas
 
Ja om det vore så väl att det blev 1000 St :). Jo jag har en kompis som kan fräsa och planslipa om jag behöver. För som sagt det går nog åt i vilket fall som helst, det blir ett jvla slipande annars.

Seved
 
Jag var nog lite otydlig när jag nämnde sandpappret. 5160 är nämligen ökänt för att käka bandslipar till middag. Du kommer ha ett rejält tufft jobb där.

~Paul~
 
He he jaha, jag tänkte du menade skaftet. Usch ja det brukar gå åt en heldel band, särklit när man använder 6mm stål. Så har jag gjort några blad i 10 mm 5160 burr det sliter rejält på banden. Men jag tycker RWL 34 nästan är värre att äta band.

Seved
 
He he jaha, jag tänkte du menade skaftet. Usch ja det brukar gå åt en heldel band, särklit när man använder 6mm stål. Så har jag gjort några blad i 10 mm 5160 burr det sliter rejält på banden. Men jag tycker RWL 34 nästan är värre att äta band.

Seved
Japp, så kan det vara. En del hårda karbider där.

~Paul~
 
Verkligen! Under tiden några bilder så att du har lite förlagor:

Frank Centofante Hunter i Ivory Micarta och 440C

CentofanteHunter.jpg


~Paul~

Jäsingen vilka finingar. Den här var snyggast tycker jag. Ja det är trevligt med inspiration. Jag har gjort ett liknande blad fast inte så stort, ska bli en stöveldolk är det meningen i 6mm 5160.

Seved
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...