Räddningskniv

Spännande Seved, posta gärma mer bilder allt eftersom.
Vad är tanken med 5mm blad? Blir den inte onödigt tung och klumpig?

Du menar att räddningspersonalen inte fattat att light is right? Ponera att den ska användas som bryt/bräckverktyg så inser du nog varför den är så tjock. Vikten är också ett plus när man ska slå sönder rutor (som han skrev att den skulle kunna användas till).
 
Du menar att räddningspersonalen inte fattat att light is right? Ponera att den ska användas som bryt/bräckverktyg så inser du nog varför den är så tjock. Vikten är också ett plus när man ska slå sönder rutor (som han skrev att den skulle kunna användas till).

Det är det jag undrar. Andra fönsterkrossarverktyg jag sett har inte förlitat sig till tyngden för att göra jobbet. Och lyckas man knäcka ett brytverktyg som är 3mm? Men vad vet jag...det är därför jag frågar.
 
Det är det jag undrar. Andra fönsterkrossarverktyg jag sett har inte förlitat sig till tyngden för att göra jobbet. Och lyckas man knäcka ett brytverktyg som är 3mm? Men vad vet jag...det är därför jag frågar.

Det beror ju helt på vad man ska bryta upp.. Man kan om man vill bryta av ett morablad utan större svårigheter. Men tyngden borde inte vara ett problem för personal som är bilburen.
 
Det beror ju helt på vad man ska bryta upp.. Man kan om man vill bryta av ett morablad utan större svårigheter.
Helt klart. Det är väl det jag undrar om tanken är att den skall kunna användas som en "minikofot".

Men tyngden borde inte vara ett problem för personal som är bilburen.
Nu var det väl inte transportvikten jag undrade över utan hanterbarheten. Inte alla ambulansförare är lika stora och ståtliga som du och jag som svingar ett halvt kilo stål utan problem;)

Men varken du eller jag vet hur Seved resonerat så jag väntar med spänning på hans svar.
 
Japp jag har tänkt att posta lite bilder efterhand som jag gör nåt. Jo 5mm stålet valde jag för att kniven ska tåla lite mer och bli lite mer robust. Den blir lite tyngre, det blir den men man har igen det tycker jag i att den tål lite mer.

Seved
 
Du menar att räddningspersonalen inte fattat att light is right? Ponera att den ska användas som bryt/bräckverktyg så inser du nog varför den är så tjock. Vikten är också ett plus när man ska slå sönder rutor (som han skrev att den skulle kunna användas till).

Japp så är det tänkt.. Det beror lite på stålet hur den reagerar oxå, ett segt stål böjer sig hellre(stål med lite kol bla) ett stål med mera kol går av. Jodå ett 3 mm stål kan en stor och stark ambulansförare eller brandman såna som ni :D bryta av om han gett sig attan på det. Ett stål som 12c27,5160 går det åt bra mycket mer kraft om man ska bryta av. Som sagt kniven kan ju ligga in en väska eller dyligt då har ju inte vikten nån betydelse. Jo det är tänkt att jag ska göra sådana på beställning sen.

Seved
 
Jag råkade se ett TV-program för några dagar sedan som heter ”SOS Gute” som handlar om ambulans- och brandkårspersonal på Gotland.

En i ambulanspersonalen visade som hastigast inredningen bak i ambulans. Ambulansen hade en verktygsuppsättning och en ordning som nog gör dom flesta avundssjuka. Var sak hade sin plats och varje sak var märkt.
Om jag inte minns fel så kommenterade han som visade inredningen i ambulansen speciellt Glassåg att det inte var en såg för Glass utanför Glas.

Nu har inte personligen tittat i en ambulans och analyserat vad dom har för verktyg och vad som ev saknas, men jag tycker det verkar lite konstigt om dom saknar en sådan trivial sak som en kniv.

OT
1976 var det ”inne” med V-jeans (synnerligen opraktiska). När jag cyklade till mitt sommarjobb råkade jag träffa på en tjej vars byxben fastnat mellan cykeldrevet och kedjan på hennes cykel. Hon stod vid mittrefugen i en vägkorsning. Efter en balansakt i den högre skolan fick hon till slut av sig sina byxor (V-jeansen) och kunde själv försöka få loss byxorna från cykeldrevet.

Idag när dom flesta av oss har en liten sax eller kniv från Victorinox, Leatherman eller Gerber i en ficka hade det varit väldigt mycket enklare att klippa/skära sönder byxbenet i stället för att ta av sig byxorna.

Sexistiga kommentarer om att ta av en tjej byxorna mitt i en vägkorsning undanbedes. Nöden har ingen lag.

Per
 
En i ambulanspersonalen visade som hastigast inredningen bak i ambulans. Ambulansen hade en verktygsuppsättning och en ordning som nog gör dom flesta avundssjuka. Var sak hade sin plats och varje sak var märkt.
Om jag inte minns fel så kommenterade han som visade inredningen i ambulansen speciellt Glassåg att det inte var en såg för Glass utanför Glas.

Visst var det väl i brandbilen de hade detta verktygsskåp?
Det är vad jag kom ihåg från programmet i alla fall.

Att ha en extra kniv med ett icke stickande blad tror jag nog det finns behov av lite då och då. Enklare att använda runt andra när man inte behöver vara lika rädd för följdskador.
 
Visst var det väl i brandbilen de hade detta verktygsskåp?
Det är vad jag kom ihåg från programmet i alla fall.

Att ha en extra kniv med ett icke stickande blad tror jag nog det finns behov av lite då och då. Enklare att använda runt andra när man inte behöver vara lika rädd för följdskador.


Ja, det var kanske brandbilen. Så lätt det är att minnas fel.

Jag är rätt ofta på fallskämsklubben (cykelavstånd) och fikar då det är fint väder. Nu sysslar jag inte själv med fallskärmhoppning, men vad jag förstått är en skärkniv obligatorisk vid fallskärmhoppning.



400x400.jpg



400x400.jpg


Jag har köpt några stycken och en kniv har jag sedan några år tillbaka på min ispik. En har jag i bilen och minst en har jag hemma.

Per
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...