Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Tyckte att den var värd ett bättre öde:
/Lux
 

Bilagor

  • DSC_0538.jpg
    DSC_0538.jpg
    39.3 KB · Visningar: 672
  • DSC_0536.jpg
    DSC_0536.jpg
    40.1 KB · Visningar: 667
  • DSC_0534-2.jpg
    DSC_0534-2.jpg
    40.2 KB · Visningar: 659
Hm, nej det har jag nog inte. De knivar som vi båda äger är den översta eller eventuellt tvåan uppifrån sett, samt sjömanskniven längs ner i din bild. Till trancherkniven hör också en gaffel till om jag inte missminner mig. Det är ett Solingen set.

~Paul~

Gissade att det var så!
Tvåan har varit i familjen så länge någon kan minnas och den används fortfarande flitigt.
Sjömanskniven är den som används mest av hela familjen.
I början höll den skärpan dåligt, men efter ett antal slipningar, blev den riktigt bra!


Mikael
 
1. Paul, mannen, myten, legenden! (sagt med värme) Välkomen tillbaks till "din" egen tråd.

2. Körde den några varv på läderbälte (hemmmagjord strigel) med slippasta igår för att få den lite jämnare. Det gjorde susen.

3. Är det någon som vet vilken variant av D2 det är Brisa/Enzo använder sig av?
1. Hehe, tackar! Kul att kunna skriva lite igen. Dock bör jag inte överdriva tiden som jag ägnar åt att sitta framför datorn. Det är lätt hänt att man förvärrar tillståndet igen.

2. Ja, det brukar vara den detaljen som förvandlar en god egg till en superb dito.

3. Svårt att säga eftersom siffrorna för AISI D2 följer ganska strikta regler då det gäller fluktuation. Förmodligen gör man som Victorinox och köper sitt stål från den för tillfället billigaste leverantören.

~Paul~
 
1. Har själv ett par rejäla diskbråck i nacken varav ett är som en krater och tyvärr inte opererbart. Har själv bekymmer med smärtor för stunden, känselbortfall i fingrar och värk i skuldra/axel/armbåge. Gör att det är svårt att träna, sköta jobbet och stör nattsömnen. Skräp är vad det är!

2. Desto roligare att se att du är tillbaks Paul!
1. Aj då, då vet du precis hur det känns. Tråkigt!! Det där med att man har svårt att sova är precis det som i sig förvärrar saken. De inflammerade områdena får aldrig en rimlig chans att läka.

2. Tackar ödmjukast!

~Paul~
 
Gissade att det var så!
Tvåan har varit i familjen så länge någon kan minnas och den används fortfarande flitigt.
Sjömanskniven är den som används mest av hela familjen.
I början höll den skärpan dåligt, men efter ett antal slipningar, blev den riktigt bra!


Mikael
Sjömansknivarna är förvånansvärt användbara. Stålet brukar däremot inte vara någon direkt sensation. Den ofta tunna eggen kan som i ditt fall vara ruinerad pga brister i värmebehandlingen.

~Paul~
 
Ibland blir det inte som man tänkt sig. Hade skrivit en rätt utförlig och som jag tycker sympatisk text med illustrationer om EKA 88. Den försvann! Borta. Surt!

Jag får återkomma om den lite senare.

Lägger därför in "dagens bild" istället:

Yin och Yang


Spyderco%20PM2%20Des%20Horn.jpg

Spyderco PM2 och Des Horn


/ J
 
Eka ser ut att ha uppdaterat 88:an med skandinavisk slipning och kratongrepp. Har en på väg nu, får återkomma efterhand.
 

Bilagor

  • ladda ned.jpg
    ladda ned.jpg
    1.8 KB · Visningar: 554

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.