Stort knivintresse - välj din favoritkniv

JP Peltonen verkar ha gått över från planslipning till sabelslipning.
Ändringen syftar till att styra designen åt bushcrafthållet. Den tidigare modellen var mer allround.

Det återstår att se huruvida man kommer att fasa ut den gamla modellen eller om man behåller båda varianterna. Det sista alternativet är enligt undertecknad det mest optimala. Frågan är dock om försäljningssiffrorna tillåter ett sådant grepp.

~Paul~
 
Skrama Bushknife....

Fick hem min idag en riktigt tung och gedigen huggare med bra handtag med hårdgummikänsla utan att vara "kletig"...
Köpte ingen slida men det följde med ett kraftigt plastfodral med klickkänsla...med mothåll för tummen när man ska lossgöra den.

Dålig på det här med att länka bilder men kanske nån annan kan....
 
Ändringen syftar till att styra designen åt bushcrafthållet. Den tidigare modellen var mer allround.

Det återstår att se huruvida man kommer att fasa ut den gamla modellen eller om man behåller båda varianterna. Det sista alternativet är enligt undertecknad det mest optimala. Frågan är dock om försäljningssiffrorna tillåter ett sådant grepp.

~Paul~

Vad är det som är Bushcraft med en hög sabelslipning?
Undrar om tillverkaren i det här fallet är så hemskt intresserad av Bushcrafttrenden eller ej, det är ju en militär kniv. Kan det vara något annat som ligger bakom förändringen?
 
Vad är det som är Bushcraft med en hög sabelslipning?
Undrar om tillverkaren i det här fallet är så hemskt intresserad av Bushcrafttrenden eller ej, det är ju en militär kniv. Kan det vara något annat som ligger bakom förändringen?
Alltså sabelslipning är ju inget annat än en variant på skandinavisk slipning och som bekant så är den senare mycket lämplig till bushcraftknivar.

Det som eventuellt kan skilja mellan en äkta skandinavisk slipning och sabelslipning är storleken på primäreggen (enligt svensk terminologi, dvs det som jänkarna kallar för sekundäreggen). Den är mer utpräglad på ett sabelslipat blad. Dock är skillnaden akademisk. En väl använd mora uppvisar i princip samma bladgeometri som många sabelslipade knivar.

Peltonenkniven är visserligen framtagen till den finska armén men bulken säljs till allmänheten. Det är där pengarna finns.

Förändringen syftar som sagt med största sannolikhet till att anpassa designen till den kontemporära trenden.

~Paul~
 
Hej på er! Till vardags tycker jag Victorinox compact är den ultimata kniven (om man kan avvara tång!). Vikt/nytta-ration är e m å det bästa jag testat.

Ute är det F1:an som fångat mitt hjärta, men kan bli en A1 eller en omgjord ESEE 4 (Slipat ner bladet så mycket att "fingerhålet" i bladet nu bytts ut mot en mera användbar egg) för att variera lite. Handtaget på ESEEs knivar är dock alldeles för blockiga, typiskt amerikanskt att ha lite "tactical" look på sina knivar?? Någon gång när jag får tid får jag byta ut handtaget mot något eget.

Hade man fått drömma lite skulle nog en fällkniven juni passa perfekt.... mmh... Gillar att bära en liten kniv i kombination med en gränsfors bruks vildmarksyxa.

Vill också passa på att tacka dePaul, det var nog du som fick mitt knivintresse att blomstra för en sisådär 4 år sedan. Jag har haft mycket nytta av dina tips!
 
Alltså sabelslipning är ju inget annat än en variant på skandinavisk slipning och som bekant så är den senare mycket lämplig till bushcraftknivar.

Det som eventuellt kan skilja mellan en äkta skandinavisk slipning och sabelslipning är storleken på primäreggen (enligt svensk terminologi, dvs det som jänkarna kallar för sekundäreggen). Den är mer utpräglad på ett sabelslipat blad. Dock är skillnaden akademisk. En väl använd mora uppvisar i princip samma bladgeometri som många sabelslipade knivar.

Peltonenkniven är visserligen framtagen till den finska armén men bulken säljs till allmänheten. Det är där pengarna finns.

Förändringen syftar som sagt med största sannolikhet till att anpassa designen till den kontemporära trenden.

~Paul~

Vad är det som gör den nya slipningen mer lämpad för "Bushcraft"?
 
Vad är det som gör den nya slipningen mer lämpad för "Bushcraft"?

Av samma anledning som skandinavisk egg är mer praktisk jämfört med flatslipning.

Har som vanligt med vinklarna/bladgeometrin att göra. En sådan egg är starkare i samband med lika stora eggvinklar. En nollegg på en skandinavisk- eller sabelslipfas eller en sådan utrustad med minimal mikroegg tillåter att man kan luta slipfasen i snävare vinklar än ett flatslipad blad med en primäregg. Visst kan man använda ett fullt flatslipat blad men då krävs det att stålet är av hög kvalitet och/eller att vinkeln ökas något.

Bild a visar ett fullt flatslipat blad som visserligen är utmärkt till att gå igenom någorlunda mjukt organiskt material utan motstånd men inte är lika hållbart som ett sabelslipat blad (i det här fallet visserligen är aningens trubbigare i vinkeln men avsevärt hållbarare) i bild b.

Bild c visar samma eggvinkel i grader som i bild b (skandi/sabel), dock sittandes på ett flatslipat blad. Problemet är att inte heller denna variant är lika hållbar som den skandinaviska- eller sabelslipningen.

Man kan m a o använda ett större urval ståltyper i samband med sabel/skandi. Ett flatslipat blad kräver i stort sett ett hållbart kolstål av bra kvalitet om man vill undvika problem. Detta grepp kostar förstås pengar :).

En del tester visar dessutom på att ett sabelslipat-/skandislipat blad inte kilar fast lika lätt i materialet i samband med klyvning/batoning (som det numera heter ;)) som ett fullt flatslipat blad gör.

Ber om ursäkt för den usla teckningen.

Bushcraft%20flatslipning%20skandislipning.jpg


Det här är som vanligt ett svårt ämne som diskuteras flitigt på diverse fora. Personligen anser jag att både skandi- som sabelslipning har en del fördelar som andra slipfaser saknar. Framför allt är en sådan egg lättare att underhålla ute i busken ;).

~Paul~
 
Victorinox Compact ligger också oftast i min jackficka. Mycket bra verktygskombination, förutom flumkroken där bak.
Den är också en av mina favoriter. Det enda jag saknar på Compacten är den där lilla stjärnskruvmejseln som Outridern är utrustad med :). Kroken kan jag också vara utan.

Mina övriga favoriter är:
Rambler
Explorer
Outrider
Huntsman Lite

~Paul~
 
Hej på er! Till vardags tycker jag Victorinox compact är den ultimata kniven (om man kan avvara tång!). Vikt/nytta-ration är e m å det bästa jag testat.

Ute är det F1:an som fångat mitt hjärta, men kan bli en A1 eller en omgjord ESEE 4 (Slipat ner bladet så mycket att "fingerhålet" i bladet nu bytts ut mot en mera användbar egg) för att variera lite. Handtaget på ESEEs knivar är dock alldeles för blockiga, typiskt amerikanskt att ha lite "tactical" look på sina knivar?? Någon gång när jag får tid får jag byta ut handtaget mot något eget.

Hade man fått drömma lite skulle nog en fällkniven juni passa perfekt.... mmh... Gillar att bära en liten kniv i kombination med en gränsfors bruks vildmarksyxa.

Vill också passa på att tacka dePaul, det var nog du som fick mitt knivintresse att blomstra för en sisådär 4 år sedan. Jag har haft mycket nytta av dina tips!
Kul :). Som sagt så är Compacten en av mina favoriter. Däremot har jag aldrig riktigt förlikat mig med F1-ans grepp.

Äger bara en enda Esee. En sexa i 1095 med falsk egg. Den får ligga och vila sig i form i vitrinskåpet :).

~Paul~
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...