Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Nej, de enda jag har med hål ibladet är en Leatherman Charge och en Scagel #17.
Scagel #17 är gjord av Queen Cutlery för Dave Shirley, som ägde rättigheterna till Scagel innan KSF köpte Northwoods av Ol' Dave.
I inventarierna hittade man ett hundratal av #17 med skalor av färgat och polerat ben.
Den är byggd på stommen till Queen Mountain Man.


Mikael

Fin den där! Med "liknande" avsåg jag nog egentligen knivar som sparkat igång intresset lite mer än andra. Var nog otydlig på den punkten. :)

Vore intressant att höra om några av deltagarna här i tråden har sådana med tanke på hur många olika typer av användare vi är.

/ J
 
Fin den där! Med "liknande" avsåg jag nog egentligen knivar som sparkat igång intresset lite mer än andra. Var nog otydlig på den punkten. :)

Vore intressant att höra om några av deltagarna här i tråden har sådana med tanke på hur många olika typer av användare vi är.

/ J

Ok, nu blev det ju tydligare!
Eftersom du gillar fällknivar, så får det bli en så'n.

I början på 1980 talet hade jag en Mora 511, som arbetskniv, men ville ha nå't lite mer robust och fint.
I Widforss anrika jaktbutik på Fredsgatan i Stockholm, hittade jag en Kershaw 1050 Folding Field.
Denna är ju en massiv fällkniv, som gjordes för Kershaw av Hattori och tål det mesta.
AUS 8 stålet är dock inte så motståndskraftigt mot nötning och jag lyckades slita ner eggen rätt mycket, under 10 år av dagligt bruk.
Den höll dock ihop helt perfekt och går fortfarande att använda, men jag ville gärna ha en i ett bättre stål.

För 8 år se'n, hittade jag en 1050 i Danmark, med Hattori stämpel i laminerat VG-10 och den köptes omgående!
Den har allt som AUS 8 versionen har + bättre skärpevaraktighet och Ebenholtz i skalorna i stället för Bakelit.

Jag använder den ibland, men inte i jobbet.
Det är den för fin till.


Mikael
 

Bilagor

  • IMGP5552.JPG
    IMGP5552.JPG
    116.2 KB · Visningar: 1,213
  • IMGP5553.JPG
    IMGP5553.JPG
    115.2 KB · Visningar: 1,238
  • IMGP5554.JPG
    IMGP5554.JPG
    116 KB · Visningar: 1,242
Den där minns jag tydligt från någon katalog jag satt och dregglade över när jag var yngre Mikael! :)

Riktigt fin och kul att du fick tag i Hattoris lyxutgåva. Minsann ingen dålig ersättare för trotjänaren. Antar att det var den du visade på "BF"?

Min första kniv var annars en röd morakniv no1 som jag fick av min farmor när jag var sex år. Hon tröttnade på att jag tjatade och de träknivar som en äldre pojke täljde åt mig var usla att kvista pinnar med. Det här utspelade sig i Sthlms skärgård på sjuttiotalet. Några timmar senare hade jag plåster på samtliga fingrar på vänster hand, och ett på höger hand också förresten!

/ J
 
Jag har en fråga gällande slipning av knivar medels slippapper. Som underlag, om man vill ha en mer konvex egg dvs, bör man som jag förstår det ha ett " mjukt" underlag för att få till det.

Min fråga är: Hur pass mjukt? Som ett cellplast liggunderlag eller lite mjukare? Vet att en äldre modell musmatta brukar fungera, men jag lyckas inte hitta en sådan.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 
Jag har en fråga gällande slipning av knivar medels slippapper. Som underlag, om man vill ha en mer konvex egg dvs, bör man som jag förstår det ha ett " mjukt" underlag för att få till det.

Min fråga är: Hur pass mjukt? Som ett cellplast liggunderlag eller lite mjukare? Vet att en äldre modell musmatta brukar fungera, men jag lyckas inte hitta en sådan.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Nej inte mjukt som en musmatta!

Jag använder en läderbit som jag normalt använder till strigling.
sedan lägger jag sandpapper och läder på ett hårt underlag, typ en träkloss.

Mikael
 
Där ser man... Helt ute och cyklade alltså.
Men då borde min strigel, en träkloss med en pålimmad läderbit fungera att lägga slippapret på?

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 
1. Vilken kniv använder du till vardags? Fällkniven PXL Work horse

2. Vilken kniv använder du där ute? Eka W11 eller F1, provar nu en nyinköpt Eka W12

3. Vilken kniv använder du utomlands? Spyderco Native eller Opinel no9 brukar få följa med på resor.

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök? Noname "köttyxa" från Thailand,vass som tusan
 
1. Vilken kniv använder du till vardags? Fällkniven PXL Work horse

2. Vilken kniv använder du där ute? Eka W11 eller F1, provar nu en nyinköpt Eka W12

3. Vilken kniv använder du utomlands? Spyderco Native eller Opinel no9 brukar få följa med på resor.

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök? Noname "köttyxa" från Thailand,vass som tusan

Pxl wh är en suverän kniv i sin klass. Bästa jag ägt faktiskt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.