Bålsta eller Upplands Bro bra startpunkter?

Med tanke på israpporterna om att Brofjärden, Näsfjärden och Görväln verkar ok, och att det kommer att vara västliga vindar i morgon funderar jag på om det är en smart idé att starta borta vid Bålsta/Bro och åka in mot stan? Någon som vet hur Norra Björkfjärden ser ut och om det är åkbart ända utifrån Mälaren söder om Bålsta, eller om man ska nöja sig med att starta vid Upplands Bro, Brofjärden? Har aldrig åkt därifrån, brukar alltid skrinna Sigtuna-Hässelby-sträckan.

Eller tror ni Sigtuna-Kungsängen-Görväln-Hässelby är bättre?

Caroline
 
Bra isar vid Upplands Bro

Eftersom jag nu kommit hem efter att ha åkt på dessa isar kan jag svara på min egen fråga! Med tanke på dagens nordvästliga vindar var det ett perfekt val att åka till Upplands Bro med pendeln, ta bussen ut till Smidö, kliva ner på Säbyholmsviken och därifrån via landtunga vid Ådö Slott skrinna ner på Brofjärden och Näsfjärden och vidare söderut. Däremot öppet vatten vid Smidös södra spets, så man tar sig inte runt västerut eller söderut mot Norra Björkfjärden, och man kan inte heller runda Lagnös naturreservat, utan måste som sagt kliva över land lite längre norrut vid Ådö Slott.

Helt ok isar, inte fullständigt golvblanka, men tillräckligt fina för att vi skulle vara nöjda. Apelsinskalskaraktär, var det så det hette?

Caroline
 
Vad roligt, jag gjorde samma tur igår! Jag tycker det var bäst is i Säbyholmsviken och sträckan Görväln-Hässälby. Lite för knagligt däremellan, men ändå mycekt njutbart med tanke på medvinden och solskenet.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...