Tips på fjäll

Jag kommer åka upp till något fjällområde i sommar med min son som är ca5 år,
Han är inte den vandringsvilligaste av naturen men jag försöker jobba på det,
Jag vill att han ska få uppleva fjällnaturen med kanske en stuga och dagsutflykter.
Nån som har något bra barnvänligt förslag?:)
 
lekar å bus

Hej

Ägna lite tid åt att leta upp lekar och förströelse, tillexemple genom att söka på forumet här, så går vandringen enklare. Ta med förstoringsglas o stanna o titta på skalbaggar ibland, tävla med honom om vem som först hittar en pinne som är lika lång som egna armen eller be honom hitta stenar lika stora som hans knytnäve... sådana trix gör att barn "glömmer" att de går. Att gå med barn tar tid, även med mina vandringsvilliga barn!

Jag har inget tips på bra områden men i min erfarenhet krävs ganska lite för att barnen ska tycka det är toppen sålänge du själv är entusiastisk. Surfa fram en trevlig stuga med rätt pris först och leta sedan runt i omgivningarna vad som finns av förströelser och vandringsleder. Det blir säkert en härlig semster!
 
Oj jag kanske glömde precisera mig bättre, men det är tips på platser att åka till inte vad vi kan göra;)
Jag har inte körkort tyvärr så det blir någonstans tåg/buss vänligt
 
Hej

Marsfjället tog jag mina barn till i den åldern.
Men det kan vara svårt utan bil.
I ditt fall så rekommenderar jag istället Hemavan.
2,5 timme från Stockholm med flyg som landar
kilometern från kungsledens södra startpunkt.
Och det finns möjlighet att åka lift upp på kalfjället
om man inte gillar första uppförsbacken.
Det går även buss till Hemavan om du föredrar det
men då får du betydligt längre restid.

Eluh
 
Grövelsjön

tycker jag är en höjdare med barn. Nås lätt med tåg och buss ända fram. Ta med tält och gå 2-3km uppför fjället på västra sidan sjön. Där har du sedan perfekta tältplatser på stora ljungrishedar med gott om bäckar att leka i medans pappa kan dricka kaffe och njuta utsikten över sjön och långfjället. Får han spring i benen kan du locka med topptur på salsfjället eller att gå hela vägen till norra änden på sjön med båtfärd tillbaka som morot (totalt 7 -9 km. minns ej exakt).
 
Ramundberget

När min grabb var 6 år så bodde vi på Ramundbergetshotell och var ute och vandra en sommar, fanns en del att göra även på hotellet kom ihåg det som en fin sommarvecka....
 
Mitt tips

Hej!

Så bra att fler föräldrar introducerar sina barn i fjällvärlden!

Hemavan är ett fint alternativ, tycker jag också. Åkte dit med en 3,5 och 5åring och gick en septembervandring till Viterskalstugan. Sittlift upp på kalfjället(roligt och spännande) gör det enkelt i början. 8km till övernattningsstuga dock men har man ett tält går sträckan att dela upp.

Om ni sover i stugan, så kan din förhoppningsvis ganska lätta ryggsäck toppas av en bitvis trött unge. Det tyckte jag gick skapligt kortare sträckor.

Jag delade upp etappen i många korta pauser, med godis förstås.

Naturen är grym i viterskalet/syterskalet omgiven av höga toppar.

Lite långt från sthlm kanske...

Norge har som sagt oftast alltid nära direkt från bilen.
 
Alla förslag du fått är bra men stuga finns inte vid Storulvån däremot en utmärkt STF-fjällstation. Vill du åka nattåg är Jämtlandsfjällen bra, Grövelsjön har nära mellan olika boenden i stuga och kalfjäll.

Thure
 
Hej. Finns lite mera tips här: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=66360

Har en grabb som blir 6 till sommaren (och en treårig tjej). Jag kommer försöka åka till Storulvån igen eftersom det är så lätt att ta sig dit och naturen är spännande direkt utanför dörren, vatten är fantastiskt!

Grövelsjön kom vi aldrig iväg till pga sommarjobben dit ska vi någon gång också, liksom Hemavan.

Vill du ha tips är du välkommen att skicka ett meddelande. Har en del bilder om du vill få inspiration. Finns några här: http://www.utsidan.se/albums/listpic.htm?author=42126&_sort=sortorder,ptime+desc&set=lp&skip=16
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mambora Tips på Tält för familj på 5? Barn och friluftsliv 6
Askel Tips på tur i Glaskogen Barn och friluftsliv 7
serenade Vill ha tips på fjällvandring med 2 barn?? Barn och friluftsliv 6
Concor01 Bohusleden med barn, tips på etapper sökes!! Barn och friluftsliv 2
Skidgalen Behöver tips för vandring med 1,5 åring på Kanarieöarna. Barn och friluftsliv 4
schis Behöver tips på presenter till ett aktivt par som snart blir föräldrar Barn och friluftsliv 11
jenny_maria Jag blir tokig, hjälp mig med tips på bra bärstol!!! Barn och friluftsliv 46
Listigaräven Chariot CX - tips på suflett? Barn och friluftsliv 1
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Barn och friluftsliv 3
Tony T Med barn på tur- Tips&Trix Barn och friluftsliv 13
Kroppefjäll Tips på fjälltur (skidor) med 7-åring Barn och friluftsliv 5
Forz Tips på äventyr i Jämtland eller Skåne med 10-månadersbäbis? Barn och friluftsliv 6
Crappy Tips på fjälltur Barn och friluftsliv 3
AndreasE Tips på tältplatser i Skåne Barn och friluftsliv 11
annapanna1 Tips på aktivitet med bebis. Barn och friluftsliv 3
Sofia Svensson Tips på fjällvandring med 6-åring? Barn och friluftsliv 8
Lassexo Tips på bärbara grillar önskas Barn och friluftsliv 17
Jonas.O Tips på bra barnhjälm... Barn och friluftsliv 2
Mxn Tips på spännande cykelsemester m 9-årig kille önskas! Barn och friluftsliv 16
Skydivergirl Tips på barnbärstol! Barn och friluftsliv 8
Kuddsson Tips önskas på bra cykelvagn! Barn och friluftsliv 23
kajhaj Tips på ryggsäck till 7-åring Barn och friluftsliv 15
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
Kotten82 Porta potti i tält, samt tips önskas om tältning Barn och friluftsliv 7
Nikonist Sommarcamping med barn, tips? Barn och friluftsliv 5
klqrq Tips för att få barnen att gå :) Barn och friluftsliv 22
Cechol Tips mottages! Fjällen i slutet av maj?? Barn och friluftsliv 10
Mikkel.Orstedholm Tips önskas: tälta med barn i Stockholms Skärgård? Barn och friluftsliv 3
niklaz Sovsäck till fyraåring - tips tack Barn och friluftsliv 5
xet Roadtrip med 1,5 åring- tips Barn och friluftsliv 4
pilina Tips - längskidor med 2 åring Barn och friluftsliv 8
virab Tips - vandring i Grövelsjön med barn 3 och 5 år Barn och friluftsliv 4
Birgitta K Nybörjar tips för fjällvandrande barnfamiljer Barn och friluftsliv 0
3juni04 Tips behövs för nybörjarfamilj med femåring. Barn och friluftsliv 3
purjo_ tips runt västmanland Barn och friluftsliv 11
Schneeberger Tips inför fjällvandring med 14 månaders pojke? Barn och friluftsliv 12
Ingle Tälta med 3,5 månaders - ge mig tips! Barn och friluftsliv 11
fson Tips om barnvänlig skidort/anläggning? Barn och friluftsliv 14
sandskäddan Tips om bra plats för tältning med småbarn i Uppland el. Västmanland. Barn och friluftsliv 1
naffatS "Spöka" för barnen, tips önskas! Barn och friluftsliv 26
Maddie Nybörjare som behöver tips! Barn och friluftsliv 7
J_Susiraja Tips om platser för outdoor-upplevelse med barn Barn och friluftsliv 4
Dirk tips om långresa Barn och friluftsliv 0
Kuddsson Sökes! tips om kajakpaddling med små barn Barn och friluftsliv 10
salgo60 Tips önskas att göra med 14 åring Barn och friluftsliv 16
Kebolabbet Förslag på nackstöd för barn i bärstolen Barn och friluftsliv 1
museo12 Förslag på Dagstur Österlen ca 10 km? Barn och friluftsliv 1
magrod76 Bära 6-åring på rygg vid längre vandring Barn och friluftsliv 20
limitless86 Nya idéer kring blöjor på långvandringen Barn och friluftsliv 15
ErikMägi Vandra på Island med små barn? Barn och friluftsliv 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.