Hållbara varma plagg för barn

Ni som har barn med er ut, vilka märken anser ni håller för riktig användning på vintern? 5-6 år gammal och inte rädd för att smutsa ner sig.

Befinner oss i Skåne så det ska fungera för en kombination av lersörja och blötsnö..
 
Nu är det ett tag sen våra barn var i den åldern (de är 15 och 17 nu) men jag kan inte minnas att vi hade särskilt mycket problem med kläder som inte höll. Problemet var att de växte ur kläderna fort, så vi köpte nästan alltid begagnat.

Undantaget är väl kasske regnkläder, men jag har faktiskt inga minnen av att såna gick sönder heller.
 
Det som fallerar efter ett tag är just vattentätheten.. Alltså sådant som inte syns utan märks under Skånes blöta vinterhalvår.
 
Vi har alltid kört med riktiga "galonisar" till ungarna när det varit blött. Där syns vattentätheten rätt bra tycker jag.

Vinterhalvåret här i Stockholm må vara torrfruset, men vi har rätt blöt vår och framförallt höst:)
 
Galon och lager på lager under det enda hållbara.

skulle du själv dra på dig bävernylonsoverall och rulla i vattenpölar?

Det enda svåra att hitta i klädesväg är vantar. Alla är fruktansvärt trånga och slutar strax efter handleden.
 
Jag bor också i Skåne och håller med om att det är svårt att hitta saker som håller en hel säsong. Det är nåt med leran här...!

Lindex overaller är prisvärda + galonbyxor i stor storlek

Vantarna köper vi dyrt på Polarn o Pyret, tumvantar med stor manchett upp till armbågen. Två par per unge. Tvätta så sällan som möjligt var noga med impregnering. De är de enda som funkar hos oss. Det finns billigare galonvarianter med samma manchett som jag tycker är utmärkta, men ungarna tar av dem "man bara tappar saker med dem på" Jag tycker motvilligt att det är viktigare att vantarna är än att de är billiga

Edit: Vi använder Kavats vinterkängor i läder, inte heller billiga men kvaliten är underbar. Efter två ungars våldsamma framfart kan man sälja dem begagnat å faktiskt få mer än 100 kr för dem. Och de är fortfarande helt vattentäta.
 
Tack för svar.. inte helt enkelt när det dessutom ska se hyfsat ok ut (ja.. redan)..

Polarn o Pyret är bland det som hittills klarat sig längst :)
 
I Mälardalen funkar det bra med fodrade regnställ ganska så länge på året, iaf för min grabb som mer eller mindre lever i sandlådan eller grusade gångar med sina byggmaskiner. Vad gäller när det blir kallare (och torrare...) så har vi kört med Didrikssons overaller. Förra vintern fick han en Isbjörn-overall av farmor och farfar - snäppet bättre än Didrikssons (men ack så dyra!). Har haft större problem med vinterskor (han har så breda fötter) men i år har jag hittat ett par Kamik med urtagbar filtsocka som ska klara ner till -32grader (! men återstår att se...)
 
Jag tycker det viktigaste är underställen och mellanlager och har man möjlighet/råd ska man välja ull (annars syntet/fleece). Icebreaker är bra och har ganska mycket till barn. Köp på rea och utnyttja ett års öppet köp på Addnature / Outnorth etc. Alltså köp på fel säsong, hoppas de passar om ett halvår, annars skicka tillbaka. Börja med den äldsta och låt ärva. Enda problemet är hållbarheten på merinoull men vi har många IB-plagg som har kunnat användas av våra tre barn.
 
Didriksson overall och galonställ utanpå när det är blött ute. Gummistövlar för hopp i pölarna.
Galonvantar med hög manchet om det ska handgeggas ute i vattenpölarna.

och ett bra torkskåp....

/Pappa Patrik
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...