Stort knivintresse - välj din favoritkniv

De har faktiskt stigit i värde bara det senaste året! En NIB i originalask och dito papper betvingar ett pris på mellan 3 - 4 K kronor.

Utan ask men i nyskick kostar de runt 2200 - 2300. Det spelar faktiskt ingen roll om det rör sig om den illa eller den stora Wirkkalan. Priset är i princip det samma. Skicket är A och O.

~Paul~
Ok tack,det var ganska nära min uppfattning också. Man får ju räkna med att sjunker gör dom ju inte.
 
Jag är den där lite trista sorten som inte har lika mycket att skriva om. Läser följaktligen mest. Det blir en del dreggel över bilderna. Fina knivar Fredrik Kimmo.

Någon som tycker något om den enkla Condor Bushlore nya (2011 eller vad det blir)!?
Alllsidigt bushbruk.


Letar egentligen efter en F1-liknande liten skönhet med tangen stickandes ut, skarp rygg osv. Stålsort är inte så viktigt så länge kvaliteten är bra, geometrin och slipningen.
Föredrar en inte alltför konvex. Så kallad "skandi"/ rak egg är också bra. Blir nämligen mycket om karvande...
 
Senast ändrad:
re

Ojdå.. är wirkkalan så dyra idag.. :) Det låter bra det:)

Årets första kniv jag gjort av stabbat buck eye burl och 1095 stål :)Lämnade lite smides spår på bladet. :)

nio-8_zps62a589f9.jpg

aringtta_zps723ad511.jpg

sex-78_zps1cec5aeb.jpg
 
Många väldigt fina knivar måste jag säga.

Vill visa min senaste, en present som passar mej utmärkt. Min gamla S1:a känns genast liten och lätt..

Vänliga hälsningar
Jacob
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    43 KB · Visningar: 538
Ojdå.. är wirkkalan så dyra idag.. :) Det låter bra det:)

Årets första kniv jag gjort av stabbat buck eye burl och 1095 stål :)Lämnade lite smides spår på bladet. :)

nio-8_zps62a589f9.jpg

Jag gillar inte bolster och jag gillar inte sånt där supermönstrat stabbat trä. Jag borde inte gilla den där kniven. Jag borde inte göra det men jag gör det ändå. Jösses! ;)

Otroligt läckert arbete Kimmo!
 
Någon som tycker något om den enkla Condor Bushlore nya (2011 eller vad det blir)!?
Alllsidigt bushbruk.


Letar egentligen efter en F1-liknande liten skönhet med tangen stickandes ut, skarp rygg osv. Stålsort är inte så viktigt så länge kvaliteten är bra, geometrin och slipningen.
Föredrar en inte alltför konvex. Så kallad "skandi"/ rak egg är också bra. Blir nämligen mycket om karvande...

Ja om kvalitet, geometri och slipning (antar att du menar av eggen?) är viktigt för dig så tycker jag inte att du ska fundera på en Bushlore.

Jag har en Bushlore och en Bushlore Mini. Jag köpte dom för att ha något att pyssla med och det har blivit några timmar... Det tar lite tid att rätta det som andra har gjort "fel" från början. Knivarna har potintial helt klart men det måste man plocka fram själv. En Bushlore kostar väl mellan 300 och 400 kronor beroende på var man köper dom. Jag vet faktiskt ärligt talat inte om det är så billigt om man ser till vad man får. För mig var det som sagt ett litet pysselprojekt men också ett förhållandevis billigt sätta för mig att prova om jag gillade den typen av "bushcraft-kniv".

Rekommenderar att du söker lite på t.ex. dom engelska forumen. Det finns mycket att läsa om Condor Bushlore där.
 
Ja om kvalitet, geometri och slipning (antar att du menar av eggen?) är viktigt för dig så tycker jag inte att du ska fundera på en Bushlore.

Jag har en Bushlore och en Bushlore Mini. Jag köpte dom för att ha något att pyssla med och det har blivit några timmar... Det tar lite tid att rätta det som andra har gjort "fel" från början. Knivarna har potintial helt klart men det måste man plocka fram själv. En Bushlore kostar väl mellan 300 och 400 kronor beroende på var man köper dom. Jag vet faktiskt ärligt talat inte om det är så billigt om man ser till vad man får. För mig var det som sagt ett litet pysselprojekt men också ett förhållandevis billigt sätta för mig att prova om jag gillade den typen av "bushcraft-kniv".

Rekommenderar att du söker lite på t.ex. dom engelska forumen. Det finns mycket att läsa om Condor Bushlore där.

aha tack! Är det bökigt att slipa om en kniv. Har bara något enklare keramiskt bryne.

En annan sak som man siktar in sig på (också) är en Mora Buschcraft Black. Verkar grymt bra för pengarna. Särskilt för vinterbruk =)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.