Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Tack för ditt visade intresse, de hamrade knivarna är gjorda av D2 stål och handtagen Masurbjörk. De blanka knivarna 440C stål och betsad Masurbjörk. Det är två halvbra stål. Med en bra slip så spelar inte stålsortena så stor roll.
// bbmojje
 
Tack för ditt visade intresse, de hamrade knivarna är gjorda av D2 stål och handtagen Masurbjörk. De blanka knivarna 440C stål och betsad Masurbjörk. Det är två halvbra stål. Med en bra slip så spelar inte stålsortena så stor roll.
// bbmojje
Ja, precis.

Både 440C och D2 (framför allt) har ju höga volymer stora karbider och därför inte passar till att slipa fram en snäv egg på. Jag förmodar att du prioriterar en aggressiv egg med förhållandevis stor eggvinkel framför en egg som är snäv men inte nödvändigtvis lika aggressiv (mikroserraterad)?

Som du säger så spelar det ingen större roll vilket stål man än slipar så länge tekniken och materialvalet i form av slipmaterial stämmer ;).

~Paul~
 
Min Rakkniv

Rakkniv smidd av D2 stål, fungerar mycket bra trots stora Karbider. (Skrattar). Underbar att raka sig med, kan nog användas som skalpell för smärre operationer. Väska till Knivarna.
// bbmojje
 

Bilagor

  • IMG_3448.jpg
    IMG_3448.jpg
    73.9 KB · Visningar: 744
  • IMG_4381_Snapseed.jpg
    IMG_4381_Snapseed.jpg
    67.5 KB · Visningar: 747
Rakkniv smidd av D2 stål, fungerar mycket bra trots stora Karbider. (Skrattar). Underbar att raka sig med, kan nog användas som skalpell för smärre operationer. Väska till Knivarna.
// bbmojje
Jag säger inte att det inte "går" att få fram en fungerande skärpa på D2. Däremot är vissa ståltyper mer lämpliga till snäva eggar än andra. En snäv egg är som bekant mer skäreffektiv än en trubbigare dito. Dit hör varken D2, 440C eller 19C27 för den delen. De stora karbiderna slits gärna ur matrisen i samband med snäva eggar.

Varken D2, 440C eller 19C27 är direkt småkorniga och därför inte till samma grad lämpliga till liknande verktyg som rakblad eller rakknivar än exempelvis 13C26 (som ju togs fram exklusivt med tanke på rakning och till viss mån skridskoblad!). 13C26 har ju likt 12C27 ett så litet korn att inte ens PM-stålen kommer i närheten i sin förädlade form.

Så avslutningsvis. Att ett visst stål funkar till vissa arbeten betyder inte att det är det mest optimala därtill ;).

~Paul~
 
Min idé.

Det här var min ursprungs idé, jag tyckte inte att knivarna jag ägde var tillräckligt bra för min smak. Jag hittade heller inte någon att köpa så det var därför jag startade projektet.
// bbmojje
 

Bilagor

  • Tre-Knivar-text-cd-idem.jpg
    Tre-Knivar-text-cd-idem.jpg
    63.8 KB · Visningar: 732
  • Knivar-lll.jpg
    Knivar-lll.jpg
    80.9 KB · Visningar: 740
Intressant design, lite av tänket bakom en Ulu, att kontrollen är ovanför bladet.
Skulle jag testa att göra en egen kökskniv (vilket jag har för många av redan...) då vore den korta ett helklart val!
Våga tänka nytt och utmana!
 
Roligt att du förstod mitt tänk.

Det var en Ulu jag var inne på när jag började att fundera. Jag ville ha en kniv som kunde var Kniv och Yxa men som passade in i en Skandinavisk
tradition. Här kommer en bild på mitt försök!
// bbmojje
 

Bilagor

  • IMG_4273.jpg
    IMG_4273.jpg
    74.1 KB · Visningar: 793
35 cm knivarna.

Så här blev 35 cm knivarna när de var smidda och färdiga, Masurbjörk naturell och Betsad. Jag har några med Lönnvril också, jag ville ha Nordiskt trä. // bbmojje
 

Bilagor

  • IMG_4248.jpg
    IMG_4248.jpg
    52.7 KB · Visningar: 712
  • IMG_4249.jpg
    IMG_4249.jpg
    49.1 KB · Visningar: 760

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.