Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Tack för bilderna

Bark River har jag blivit rekommenderad tidigare. Hess kände jag ej till.
Är handtagen på Bark River- knivarna hala?
Ex Canadian Camp II, Grasso Bolo 1, Kalahari hunter, Bushcrafter, STS4 och Wolf River m fl ser fina ut.
 
Tack för bilderna

Bark River har jag blivit rekommenderad tidigare. Hess kände jag ej till.
Är handtagen på Bark River- knivarna hala?
Ex Canadian Camp II, Grasso Bolo 1, Kalahari hunter, Bushcrafter, STS4 och Wolf River m fl ser fina ut.

Nej, jag tycker inte att BR's handtag är hala.
Jag har ingen av de ovanstående modellerna.
I stället för Bushcrafter väntade jag in den nya Scandi och jag är knappast besviken, även om jag fick fixa lite själv med slutfinishen.
Eftersom jag ytbehandlade med Loctite superlim, så blev ytan högblank men knappast hal.


Mikael
 

Bilagor

  • IMGP6026.JPG
    IMGP6026.JPG
    189.3 KB · Visningar: 1,094
  • IMGP6024.JPG
    IMGP6024.JPG
    200.9 KB · Visningar: 1,175
Tack för bilderna

Bark River har jag blivit rekommenderad tidigare. Hess kände jag ej till.
Är handtagen på Bark River- knivarna hala?
Ex Canadian Camp II, Grasso Bolo 1, Kalahari hunter, Bushcrafter, STS4 och Wolf River m fl ser fina ut.

Nej BR skaften är inte hala i min mening, men H1 med thermorum är så klart bättre i det avseendet. Två trevliga knivmärken! Jag har ett par oanvända BR jag funderar på att sälja. Skicka mig Pm om du är intresserad.
 
Nej, jag tycker inte att BR's handtag är hala.
Jag har ingen av de ovanstående modellerna.
I stället för Bushcrafter väntade jag in den nya Scandi och jag är knappast besviken, även om jag fick fixa lite själv med slutfinishen.
Eftersom jag ytbehandlade med Loctite superlim, så blev ytan högblank men knappast hal.


Mikael


Fantastiskt vacker kniv, alltså helheten och särskilt handtaget
 
Denna är jag nöjd med.

Jag funderar på att låta någon knivmakare göra en liten lätt filekniv som man kan ha med sej på fisketurerna men det verkar inte va helt lätt att få tag på lösa blad. Vet någon var man kan hitta bra fileknivsblad?
 

Bilagor

  • DSCN1429.jpg
    DSCN1429.jpg
    73.1 KB · Visningar: 760
Dagens knivpresentation och söndagsläsning bjuder på en promenad längs minnenas boulevard. En kniv som på lite olika vis betytt en hel del för mig.


Har ni några liknande knivar i era samlingar/högar? :)

/ J

Nej, de enda jag har med hål ibladet är en Leatherman Charge och en Scagel #17.
Scagel #17 är gjord av Queen Cutlery för Dave Shirley, som ägde rättigheterna till Scagel innan KSF köpte Northwoods av Ol' Dave.
I inventarierna hittade man ett hundratal av #17 med skalor av färgat och polerat ben.
Den är byggd på stommen till Queen Mountain Man.


Mikael
 

Bilagor

  • Scagel#17 fishing 003.jpg
    Scagel#17 fishing 003.jpg
    128.2 KB · Visningar: 696
  • Scagel#17 fishing 010.jpg
    Scagel#17 fishing 010.jpg
    54.6 KB · Visningar: 729
Denna är jag nöjd med.

Jag funderar på att låta någon knivmakare göra en liten lätt filekniv som man kan ha med sej på fisketurerna men det verkar inte va helt lätt att få tag på lösa blad. Vet någon var man kan hitta bra fileknivsblad?

Fint arbete!

Ang. fileknivsblad, så är kanske Mora ett alternativ om man skrotar plastskaftet.

Vill du ha det bästa, så blir det till att ställa sig i kö hos Phil Wilson!


Mikael
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.