Fråga om vandring i Kebnekaisefjällen

Jag undrar om det är någon som har vandrat rutten Nikkaloukta-Kebnekaise-Singi och sen upp i Kaskavaggi (omarkerade leder) ut i Vistavaggi och sedan tillbaka till Nikkaloukta?

Jag planerar att gå denna rutt (med båttur från Nikkaloukta och 12 km i Vistavaggi) med min familj inklusive mina barn som är 9 och 11 år (hyfsat vandringsvana). Och undrar därför hur tuff sträckan är, framför allt biten genom Kaskavaggi. /Eva
 
Gå inte Kaskasa !

Hej
Har av en händelse för många år sedan gått kaskasavagge ..och det är den absolut blockigaste av alla dalgångar som jag gått ..det är alltså storblockig teräng (går att se på geomorfologiska kartbladet) och skulle det dessutom regna så blir det halkigt på riktigt !!

Ta dig hellre med båt upp i vistas gå till vistasstugan från vistasstugan till nallo från nallo till sälka ....osv
ta en dag borta vid områdena kring ladtjovagge fint som bara den !!
 

avslutad210712

Gäst
Jag har gått exakt den vägen 2004 och det regnade när vi gick genom Kaskasavagge regnade det och jag kan säga att det är något av det halkigaste jag varit med om. Dessutom vickade stenarna på många ställen vilket gjorde det "spännande" att gå där.
 
Jag har gått från Vistasstugan, upp i Kaska(sa?)vagge, upp på Cievvralahku och till Kebnekaise fjällstation. Jag vill minnas att det var ganska anständig stig genom blockig terräng nere i dalen. Först när vi kom upp ur dalen blev det blockigt och jobbigt. Då var jag kanske 15 år eller så.

Senare har jag bara varit i södra delen av Cievvralahku, och då har jag inte alls sett så mycket blockig terräng som jag minns, så kanske är det blockigast i norr, och kanske sträcker sig blockigheten ner i dalen.
 
Hej Göran, Björn och Gustav och tack för bra info!!

Jag tror att vägen om Vistas och Nallo blir lite väl lång för oss, men får mäta den igen. Ska också kolla upp hur långt kan man åka båt upp genom Vistasvaggi.
 
Hej Göran, Björn och Gustav och tack för bra info!!

Jag tror att vägen om Vistas och Nallo blir lite väl lång för oss, men får mäta den igen. Ska också kolla upp hur långt kan man åka båt upp genom Vistasvaggi.

Det hänger helt och hållet på hur mycket vatten som finns i Vistasjokken. Men jag har kunnat åka 12 km uppströms och det underlättar mycket. Det är inte många som går hela sträckan ifrån Nikkaluokta till Vistasstugan (i etapper) och stigen är på många ställen ganska igenvuxen. I början är den också ganska kuperad trots att man tar få höjdmeter.

Det finns några få bra tältplatser längre upp efter båtlämningen, men det gäller att inte bara knalla på utan att ha ögonen med sig. Annars får man tälta på mindre öppna ställen där det kan vara myggigt.

Den sista km till vindskyddet i Kaskasavagge (när man börjar runda berget Vardu och alltså kommer ifrån Cheuralako) så tar en markerad "led" vid, men det är ganska blockigt. Nog är det brant ned, men ju brantare det är desto tydligare/bredare blev stigen så det gick an sist jag var där. Leden mot Vistas går över Palkastak och är trevlig att gå om vädret är bra (hade otur senast).

Det låter som en mastig vandring för så unga barn även om de inte skulle bära särskilt mycket. Kaskasavagge är i regel en besvärlig dal att vandra i, och utan leder att gå på så tar allting alltid extra tid oavsett hur bra man navigerar. Inget vidare trevligt ställe att vara på om vädret blir dåligt och som familj skulle det kanske vara jobbigt att samsas med andra ifall vindskyddet var ockuperat.

Om jag modifierar er rutt så skulle jag istället gå från Singi till Nallostugan via Sälka (en ganska lång dagsetapp på 22 km) men det är led längs hela vägen. Stuor Räitavagge (vid Nallo) är en underbar dal att vandra i, särskilt för oss som vill slippa mygg.

Dagen därpå blir i såna fall en lätt dagsetapp ned till Vistasstugan och sen blir det en lite längre vandring nästa dag till båtlämningen ca 12 km från Nikkaluokta (35 km från Vistasstugan). Fördelen med det här upplägget är att ni slipper tälta (fast det är särskilt kul för barn iofs) och kan hålla ett högre tempo+ att det är säkrare än Kaskasavagge.
 
Tack så mycket för detta givande svar! Jag tror att vi kör så istället, alltså vägen runt Viskas och Nallo och kortar med en helikoptertur på slutet kanske.
 
Kaskasavagge har fantastiska vyer och jag har gått där på sommaren i bra väder för många år sedan först jojoleden från Tarfala och så ut mot vistas österut. Mkt block i passövergångarna från Tarfala och mellan Kuopervagge och Kaskasavagge men i dalbottnen mellan Nipals och Kaskasapakte och Kaskasatjåko minns jag det som lättgånget. Men kan förstås vara helt annorlunda vid sämre väder.

På vårvintern fram i maj med skidor är det en mkt trevlig dal att åka igenom på väg mellan Sälka och Nikkaluokta via Cierralako när det är väl lite snö i Ladjovagge.

Thure
 
Tack så mycket för detta givande svar! Jag tror att vi kör så istället, alltså vägen runt Viskas och Nallo och kortar med en helikoptertur på slutet kanske.

Jag hittade den här sajten också som ger information om höjdmetrar mellan stugor osv.

http://www.kebnekaise.nu/se/planering/rosade-leder.php

Har ni tur så är det ett lämmelår och då är det extra spännande att vandra i Vistasdalen (till båtlämningen 12 km från Nikkaluokta). Då finns det gott om fjällugglor och andra rovfåglar. Vistasdalen är betydligt mer vild än Ladtjovagge (vid Kebnekaise).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Britta GF Fråga om blöjor vid tältning och annat Barn och friluftsliv 12
magrod76 Bära 6-åring på rygg vid längre vandring Barn och friluftsliv 20
mysli Vandring i Bergslagen med barn Barn och friluftsliv 6
Antromama Utflykt /vandring - grotta- 11 och 13 åring Barn och friluftsliv 7
Muvo84 Vandring med 13 åring Kungsleden Barn och friluftsliv 19
kaskelotta Kortare barnvänlig vandring i Chamonix-dalen? Barn och friluftsliv 1
Tekku Tumregler för barn och vandring? Barn och friluftsliv 13
Utemamma Mat till barn under vandring Barn och friluftsliv 7
Skidgalen Behöver tips för vandring med 1,5 åring på Kanarieöarna. Barn och friluftsliv 4
Askel kort vandring omkring Växjö Barn och friluftsliv 3
josohl Vandrarhem eller stugboende nära vandring och med lekplats? Barn och friluftsliv 6
gusbo Säkra barn i samband lätt exponerad vandring i alperna Barn och friluftsliv 10
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Barn och friluftsliv 3
goinghiking Vandring Österrike/Italien? Barn och friluftsliv 9
goinghiking Barnvänlig vandring i Norge Barn och friluftsliv 9
virab Tips - vandring i Grövelsjön med barn 3 och 5 år Barn och friluftsliv 4
camillabacher Bra basecamp - barn på sommer fjällen Barn och friluftsliv 10
Jessjalle Jotunheimen med ettåring? Barn och friluftsliv 4
Tomdan Vandring/camping med barn Barn och friluftsliv 2
BillyLindqvist Barn och vandring Barn och friluftsliv 7
eoinnethercott Vandring på Kungsleden med småbarn? Barn och friluftsliv 7
jel_1976 Vandring i Idre/Grövelsjön Barn och friluftsliv 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...