Kläder bärstol vinter

Hej
Jag och dottern spenderar en del tid i skogen, jagar, plockar svamp och annat. Nu är det lite knöligt att dra på 7 olika lager kläder när hon ändå bara ska sova en timme i bärstolen. Har ni något tips på en riktigt varm åkpåse/sovsäck med delade ben som man bara behöver stoppa ner henne i utan massa kläder. Den ska vara rymlig då hon är drygt ett år.
 
Bärsele under en jacka kan vara ganska smidigt med mindre barn. Vanlig barnoverall är rätt funkis med en stor tjock mössa. Men det är förstås lätt att barnet blir lite kallt i en bärstol. Pulka eller barnvagn med vindskydd är bättre därvidlag.

Thure
 
Jag hade en liknande frga som jag stallde pa forumet har, och fick rekommendationen att anvanda just en sovsack. Detta fungerade alldeles utmarkt. Dock sa var min dotter under forra arets vintermanader antagligen nagra mindre an vad ditt barn verkar vara. Forutom att varma anvande vi ocksa sovsacken for att fylla ut, da hon var for liten for bade de inre axelremmarna och for "kompressionsremmarna". Dock sa tror jag att vi kommer att fa plats med sovsacken aven detta aret. (Just nu 18 manader)

Jag rekommenderar framfor allt att ta pa ditt barn bra om benen och fotterna. Vi anvander oss tex av farskinnsinnetofflor sa lange hon sitter i stolen.
 

Bilagor

  • 1947780_10152056840238507_1139759725_n.jpg
    1947780_10152056840238507_1139759725_n.jpg
    117 KB · Visningar: 696
Tänk på fötterna! Blev själv skrämd när jag hörde talas om ett barn som förfrusit båda fötterna efter en lång skidtur på ryggen på en av sina föräldrar. Det lär ha behövs amputation av båda två.

Fast nu ser jag att du kanske inte planerar några turer i smällkalla vintern...:)
 
Men hur mycket har ni på under sovsäcken?

Gissar typ baslager (ullunderställ?) och mössa samt varma tossor då. Vantar? Ett lager till över baslagret?

Och hur mycket/varmt skulle ni klä ett barn i bärsele på rygg/mage (under eller utan vuxenjacka/bärjacka) över? Och i vagn som föreslogs ovanför?

Ursäkta ev trådkapning men tyckte att det var lite dumt att starta en ny tråd i typ samma ämne.
 
Men hur mycket har ni på under sovsäcken?

Gissar typ baslager (ullunderställ?) och mössa samt varma tossor då. Vantar? Ett lager till över baslagret?

Och hur mycket/varmt skulle ni klä ett barn i bärsele på rygg/mage (under eller utan vuxenjacka/bärjacka) över? Och i vagn som föreslogs ovanför?

Ursäkta ev trådkapning men tyckte att det var lite dumt att starta en ny tråd i typ samma ämne.

I vagn så körde vi med tunna kläder, överdragströja/byxa (till de minsta är hel dräkt att föredra tycker jag) i fleece eller fiberpälsliknande material samt "tossor" och mössa när det var som allra kallast på vintern, då räcker en vanlig åkpåse eller sovsäck ner till väldigt kalla temperaturer. Vi hade oftast inga vantar heller, det behövdes inte men då måste man vara noga med att regelbundet kolla så händerna är kvar i åkpåsen/sovsäcken. Bärsele använde jag sparsamt under den kalla årstiden, det fanns nog egentligen ingen anledning till det utan det föll sig bara så, principerna bör vara samma som vagn, men med den skillnaden att man sitter lite mer exponerat på ryggen jämfört med en vagn.

Skillnaderna kan vara stora mellan olika barn så att prova sig fram är nästan enda lösningen.

Ett tips som ofta ges är att man skall klä barnen som man klär sig själv, tycker du att det är kallt utan jacka tycker säkert ditt barn det också. Problemet med denna teori i kombination med t.ex. promenad är att man själv är aktiv och barnet stilla.
 
Men hur mycket har ni på under sovsäcken?

Gissar typ baslager (ullunderställ?) och mössa samt varma tossor då. Vantar? Ett lager till över baslagret?

Och hur mycket/varmt skulle ni klä ett barn i bärsele på rygg/mage (under eller utan vuxenjacka/bärjacka) över? Och i vagn som föreslogs ovanför?

Ursäkta ev trådkapning men tyckte att det var lite dumt att starta en ny tråd i typ samma ämne.

Ett tips som ofta ges är att man skall klä barnen som man klär sig själv, tycker du att det är kallt utan jacka tycker säkert ditt barn det också. Problemet med denna teori i kombination med t.ex. promenad är att man själv är aktiv och barnet stilla.

Jag skulle nog precis som du papeker ta pa barnet betydligt mer klader an vad jag sjalv har. Detta da barnet inte ror pa sig speciellt mycket. Dessutom tror jag att da benen "hanger av sig sjalv" att dett detta ytterligare forsamrar cirkulationen i benen och att det darfor ar an viktigare att barnet ar varmt klatt. Som du ser pa bilen i min tidigare post, har jag bara ett understall pa ovankroppen, medan dottern har undertroja, fleece och tackjacka. Pa benen tights och fleecebyxor. Med andra ord, inte nagot avancerat.

I barnvagn hor man ibland att barnet kan bli for varmt, men det tror jag mest beror pa att barnet ofta da sitter helt/delvis vindskyddat. Utan att ha nagon expertkunskap sa skulle jag inte ha dottern i barstolen med en 50 min i taget.

Det svaraste med mindre barn, enligt min inte alltfor stora erfarenhet, ar att de ofta inte vill ha vantar pa sig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ölandstoken Kläder Barn och friluftsliv 1
malaurin Rätt eller fel kläder - Barn Barn och friluftsliv 16
Magnoliamountain Köpte bärstol utan säkerhetssele farligt? Barn och friluftsliv 9
Listigaräven Bärstol Minimeis - åsikter? Barn och friluftsliv 0
Blaise Bärstol? Barn och friluftsliv 4
jenny_maria Jag blir tokig, hjälp mig med tips på bra bärstol!!! Barn och friluftsliv 46
Joswap Bärstol Osprey vs. Vaude Barn och friluftsliv 6
En_man Finns kombinerad bärstol och ryggsäck? Barn och friluftsliv 8
myrddraal Bärstol Barn och friluftsliv 7
gavagai Behöver snabb hjälp ang. bärstol/sele! Barn och friluftsliv 4
Karolina P Myggskydda barn i bärstol? Barn och friluftsliv 2
Ingle Bärstol eller bärsele typ Ergo Barn och friluftsliv 20
Crilloan Sörmlandsled med med barn i bärstol Barn och friluftsliv 0
Hs Bobbo Hur ändra höjden på Bergans bärstol? Barn och friluftsliv 0
Knyttet och K Bärstol från Axel & Ida Barn och friluftsliv 9
Boots Bärstol Haglöfs Barn och friluftsliv 13
JacobS Bärstol med bra stöd Barn och friluftsliv 9
Ollebolle Sova i bärstol...? Barn och friluftsliv 11
lassesjogren Bärstol Barn och friluftsliv 24
fiddeliten Hjälp med vaudes bärstol!!! Barn och friluftsliv 5
Jessica J Sol-/regnskydd till Norröna bärstol? Barn och friluftsliv 3
Louise Ö Bärstol vs. Bärsele Barn och friluftsliv 43
dr_ljungberg Bärstol för barn. Vad regerar? Barn och friluftsliv 26
tedted Föräldraledig i Stockholm i höst och vinter Barn och friluftsliv 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.