Tält vuxen med tre barn

Jag har gått lite med tre barn. I sommras var de 11, 9 och 8. Hade med frun oxo för visso men vad jag tänkte på är att barnen är förvisso små till storlekeken men de tar en hel del plats i tält. Spelar kort, sprider ut sina kläder etc. Ta till lite i storlek så att de känner sig nöjda och glada. Själv har jag Keron 4 och stalon 2, båda hilleberg med rejäl takhöjd och rätt mycket absideutrymme. När jag går själv med vuxna kan det upplevas som om man kunnat banta på storlekar men med barn känns ytan viktigare.

Bosse
 
Absid

Oavsett vilket tält man väljer så skulle jag råda dig till något med en STOR absid när man har barn med sig, det är guld värt, själv kör jag med HB Keron 4 GT, det är också helt underbart med dubbla absider, packning och eventuellt matlagning i den lilla och lekande barn i den stora. Jag varierar även med ett tentipi, som inte har absid alls men är då istället väl tilltaget i storlek och har full ståhöjd. Men jag kan hålla med om att vikten avskräcker lite på båda dessa, så det beror väl på hur man prioriterar. Så länge det är bra väder så kan man ju alltid skicka ut barnen, men det är ju när man sitter där ute i skogen med rastlösa barn och ihållande regn som man uppskattar att man bar med sig de extra kilona :)
Men jag tycker att barn i de åldrarna även kan bära en hel del och ett tält går ju faktiskt att dela på bärandet av, någon tar yttertältet, nån annan innertältet och en tredje tar pinnarna
 
En lättvikts tältkåtamodell är en fördel med barn. Själv har jag en i bomull/polyester för paddelturer etc. Då har man plats att röra sig i tältet om man ligger still en ösregnsdag.

Fördelen med två mindre tält är flexibiliteten. Du har en lösning för flera olika sorters turer. Det kommer en tid när du gör turer med bara ett barn i taget kanske. Eller de som tonåringar drar iväg. Det är också lättare att hitta två små platser nära varandra än en stort. Sen kan barnen visst vara med och bära en del. På inmarschen till Keb förra året bar min son 10 år, 7 kg. En tränad tolvåring kan bära över 10 kg. Lillgrabben kan ha en dagtursrygga med kramdjur, regnställ, liggunderlag och extrakläder, säg 4-5 kg. Sen ska man inte överbelasta mjuka barnryggar.

Om det bara är en helgtur där vädret kommer bli bra, varför inte en tarp i denna myggfria tid.
 
Barnen bär sina egna saker så långt det går (liggunderlag, sovsäck, kläder) och de två äldre har har 40 l (Lundhags Forest Jr), 30 l (Lundhags Dovre Jr), minsta kommer få ca 20 l (Kajka Jr om den dyker upp på rea), och jag har varit inställd på att de även får ta tältpinnar/bågar. Jag har en Norröna 120 l så plats finns men man ska ju orka också :) Just nu lutar det nog åt Keron 4 GT igen efter att ha läst inläggen ovan, skulle nog bli galen på mig själv om jag köper ett fyrmannatält (eller Kaitum 3 GT) och vi sedan måste kompromissa med liggunderlag och/eller trängas mot duken (jag har Exped och tänkte skaffa det till barnen också eftersom de är små volymmässigt och även funkar bra på skolresor etc). Jag inser att två tält är mer flexibelt (och jag har ett gammalt Nammatj 2) men två tält är oftast tyngre än ett stort som ni vet och jag känner att barnen fortfarande är för små att "tvinga" de två äldre att sova ensamma även om de antagligen skulle säga att de vill det om jag frågar. Ska försöka diskutera lite med barnen utan att ta de som gisslan i beslutet.

En variant är kanske ett tvåmanna med GT-absid som komplement till Nammatj 2 (men det blir antagligen tyngre och tar mer plats än Keron 4 GT) och sedan komplettera med ett solo som t.e.x Unna som kan ta två utan packning.

Vilka i-lands-problem man har :)
 
Barnen bär sina egna saker så långt det går (liggunderlag, sovsäck, kläder) och de två äldre har har 40 l (Lundhags Forest Jr), 30 l (Lundhags Dovre Jr), minsta kommer få ca 20 l (Kajka Jr om den dyker upp på rea), och jag har varit inställd på att de även får ta tältpinnar/bågar. Jag har en Norröna 120 l så plats finns men man ska ju orka också :) Just nu lutar det nog åt Keron 4 GT igen efter att ha läst inläggen ovan, skulle nog bli galen på mig själv om jag köper ett fyrmannatält (eller Kaitum 3 GT) och vi sedan måste kompromissa med liggunderlag och/eller trängas mot duken (jag har Exped och tänkte skaffa det till barnen också eftersom de är små volymmässigt och även funkar bra på skolresor etc). Jag inser att två tält är mer flexibelt (och jag har ett gammalt Nammatj 2) men två tält är oftast tyngre än ett stort som ni vet och jag känner att barnen fortfarande är för små att "tvinga" de två äldre att sova ensamma även om de antagligen skulle säga att de vill det om jag frågar. Ska försöka diskutera lite med barnen utan att ta de som gisslan i beslutet.

En variant är kanske ett tvåmanna med GT-absid som komplement till Nammatj 2 (men det blir antagligen tyngre och tar mer plats än Keron 4 GT) och sedan komplettera med ett solo som t.e.x Unna som kan ta två utan packning.

Vilka i-lands-problem man har :)

Kör på Keron 4 GT, utrymme, hållbarhet och hanterbarhet är svårslaget. Jag har det och är som sagt väldigt nöjd.

Med vänlig hälsning,
Magnus
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.