Räcker det med kokande vatten till pulversoppa?

Hej

Under min resa kommer vi få frukost och middag i stugan samt en lättare lunch som vi får ta med ut i fält.

Jag hade gärna tagit något värmande till lunch och funderar på att ha med lite pulversoppor (från blå band).

Problemet är att vi inte kommer ha med något kök utan endast ha kokhett vatten i en termos.


Jag är rädd att det inte kommer fungera, dels för att det kommer bli klumpar (ska normalt hällas i kallt vatten först) men också för att den inte kommer bli "klar" då den egentligen ska kokas fem minuter.


Är det någon som har erfarenhet om detta?
Annars blir det väl att man får nöja sig med kall lunch och lite varma koppen till :)
 
Det är svårt att säga generellt, det beror mycket på soppan, helt enkelt hur den är tillredd.

Vissa soppor kan ha ingredienser i sig som kräver kokning för att det ska bli bra (ex. koagulera så soppan tjocknar), andra kan ha ingredienser i sig som helt enkelt inte är färdigkokta (man har dragit av några minuter från tillagningstiden före torkning för att det inte ska "koka sönder" när soppan sen tillagas av konsumenten).

Varma koppen är ju "designade" för att funka med bara varmt vatten, så de bör ju fungera. Jag personligen skulle nog ha försökt satsa på mackor och varma koppen istället för att försöka få till "matig soppa".

Det går ju dock att t.ex. köra nudlar eller cous cous på bara varmt vatten. Man kan använda varma koppen som "kryddning". Men jag tycker alltså själv att smörgåsmat är godare.
 
Flera varma koppen i stor kåsa = soppa...

Har provat någon gång med varmvatten till soppa och det blev bara som tidigare skrivits; tunt... Blev mest som vatten med smak. Visst värmde det och var mättande men inte så som man tänkt sig.

Jag brukar köra på varma koppen och smörgåsar, det funkar för mig. Brorsan behöver dock något mer matigt annars börjar han nalla av nödchokladen en timme si så där innan middag ;)
 
ok, tack för svaren.

Blir nog att jag tar med några varma koppen och tar dom till smörgåsarna.
Att jag helst ville ta med en mer "riktig" soppa var för att jag inte tycker varma koppen är så mättande.
Men men, det är varmt och ger lite smak som ibland inte är så illa ;)




Jävlar vad det åskar här. God natt.
 
Asiatiska snabbnudelpaket blir rätt OK om dom får ligga i heta termosvattnet och dra ungefär 2-3 ggr
den normala koktiden. Borde till nöds funka som "förstärkare" av varma koppen e.dyl.
 
Om du kompletterar med en mattermos har du möjlighet att ha med dig både varm mat och separat varm dryck vid de tillfällen du inte vill bära med dig ett kök.
 
Två påsar varmakoppen o en stor näve snabbris o lite salt o matolja så har man en måltid.

Koka snabbriset 3 min, i med vk och rör om och vänta 5 min.
5dl vatten nått minst.

Vk svamp eller räksoppa är perfa för detta.
 
Soppa

Nu vet jag ju att du sa soppa men jag brukar göra på liknande sätt fast med frystorkade portioner. Värm vatten till termos, häll i påsen, vänta utsatt tid. Funkar utmärkt bra.

Soppor typ "varma koppen" brukar också fungera bra för detta. Tycker det är lite tunt i matväg dock med påssoppa till lunch så jag brukar förstärka med några mackor
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MadIce Räcker det här? Friluftsmat 12
Livetiskuggan Lägga potatis i kokande vatten Friluftsmat 7
Damberg Ziplock som tål kokande vatten? Friluftsmat 22
salvion Fråga/råd: Hur tar man med sig och förvara vatten? Friluftsmat 32
Fjorr Kyla ned kokt vatten. Friluftsmat 4
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
såg Påsar att hälla varmt vatten i. Typ frystorkade maten som man bara häller i vatten. Friluftsmat 9
labbman Köp i affär och tillsätt bara varmt vatten... Friluftsmat 19
Iggle konservera/lagra vatten? Friluftsmat 82
Still Alive Dricka vatten från sjö med algblomning? Friluftsmat 28
Purre84 Vatten, behövs rening? Friluftsmat 2
Öhrnell Metamat - gourmet på 4 dl kokhett vatten? Friluftsmat 13
avslutad120523 Bevara vatten - hur länge ? Friluftsmat 9
micke112 Vatten Friluftsmat 8
jonny69 rena vatten Friluftsmat 31
hallonraden vatten och tillsatser Friluftsmat 6
My Nano Xinix KlearWater eller Xinix Xinix AquaCare för att rena vatten? Friluftsmat 12
Oootro Koka vatten = Säkert vatten? Friluftsmat 13
nenonen Rena vatten? Friluftsmat 10
jamo Dricka vatten från Mälaren? Friluftsmat 10
Wolf25 Vad simmade i mitt vatten? Friluftsmat 13
benny_bennytall.nu Dricka vatten i naturen? Friluftsmat 1
ballmtbk_22 VATTEN på låglandstur? Friluftsmat 9
Staffan Andersson Vatten? Friluftsmat 24
sma Vatten, bäst före? Friluftsmat 2
Sportbil Idiotfråga om vatten Friluftsmat 46
realout friskt vatten i asien? Friluftsmat 1
Vatten i bensinen! Tips på åtgärder. K-sprit. Friluftsmat 0
1145 Matlagning med bräckt vatten? Friluftsmat 4
Att rena vatten från bakterier??? Friluftsmat 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...