Första fiskespöet

Hej, jag hade tänkt börja med fiske. Men är lite fundersam på vad ett lämpligt spö skulle vara. Min tanke är en haspelrulle med ett 9' spö på 15-40g. Jag hade tänkt fiska i älv och sjö för lax, havsöring, gädda, abborre och id. Vad för typ av spö och rulle hade varit mest lämplig för detta. min budget är på ungefär 1000-1500kr.
 
Att ha ett och samma spö för lax och abborre kommer inte att vara någon bra lösning. Betesvikten du uppger är normalt insjöfiske, kastar man 15 g så funkar det med 7 g beten för abborre också. Däremot inte att hänga på tillräckligt med bly för att få ner en tubfluga till lax eller öring i strömmande vatten.
 
Att ha ett och samma spö för lax och abborre kommer inte att vara någon bra lösning. Betesvikten du uppger är normalt insjöfiske, kastar man 15 g så funkar det med 7 g beten för abborre också. Däremot inte att hänga på tillräckligt med bly för att få ner en tubfluga till lax eller öring i strömmande vatten.

vad skulle du rekommendera? vilket typ av spö bör man ha för abborre respektive lax?
 
Låter som att du vill ha ett allt i allo spö. Det är som de tidiga skrivit kanske inte optimalt med ett spö som ska täcka alla områden. Men jag tycker ändå den kastvikt du skriver är så nära ett allroundspö du kan komma. Kolla runt på sidor efter färdiga paket eller prata med närmaste fiskeaffär.
Personligen anser jag att ett spö med 15-40 gram kastvikt duger fint till havsöring, gädda och abborre. Om du blir fast i fisketräsket ska du se att du till slut kommer ha alla spön du behöver plus lite till.

Typ något i stil med det här: http://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/lightning-haspel-combo.html
 
Senast ändrad:
Du kommer aldrig hitta ett spö som är bra för allt, och defenetvt inte i den pris klassen. det du ska ta dig en funderare på är vilka arter du kommer nyttja spöt mest till och anpassa dig efter det. lägg där till lina sedan även vad du prioriterar mete eller kast.

fiskesnack är utdött, sidan har blivit till ett näste av muppar som skriker om dyra prylar vilket du inte behöver om du inte fiskar ofta.

realiteten är sådan att 15-40 g spö kan du drilla det mesta på men vid större vikter säg över 4 kg på en gädda eller strömande vatten så kommer inte spöt klara av det, eller snarrae du kommer få det tufft o chansen ör stor att fisken går av.. 40-80 är det jag skulle rekommendera om du kör efter gädda och lax men även här är det i tunnaste laget, har själv 120-180 g för ändamålet.

jag hade inte valt ett 9´spö utan valt 10-11 fot för haspel. hade varit en annan grej om du kört multirulle.

en hint är att lägga mer pengar på rullen än på spöt .

summa summarum du kommer inte hitta ett spö som passar allt, hade det funnits det hade man sluppit sitta på 10+ spön ;)
 
Äh, om du precis vill börja fiska duger det mesta för att börja. Jag har ett haspelspö som inklusive rulle kostade nån tusenlapp, har dragit öring, röding, gädda, abborre och harr. Nemas problemas, överdriv inte komplexiteten :D.

En fireline är också trevligt :).
 
Tack för svaren hittills. Jag kommer nog primärt att fiska i Lule älv så vad tror ni jag kan komma att behöva för kastvikt på spöet? och vad bör man tänka på när man köper fiskerullen? lär nog bli haspelrulle. och kan man ha en rulle man fiskar flera typer av fisk med, att man skruvar på den på ett annat spö bara?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
snuffle Första flugfiskeset Fiske 3
LOOP32 Första fiskedagen(vet lite sent men ändå) Fiske 0
Ulrica De första staplande stegen… Fiske 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...