Hur mycket snabbkaffe går det åt...? (Och finns det någon mindre dålig variant?)

Ska till butik imorgon innan tåget går och köpa snabbkaffe för två personer på veckotur. Jag själv dricker ofta typ tre-fyra stora koppar, uppåt en liter kaffe om dagen. Sällskapet inte lika mycket, tror jag. Men jag insåg just att jag inte har en aning om hur mycket kaffe som går åt. Kommer 200 g som verkar vara standardstorleken på snabbkaffeförpackningar att räcka? Någon som vågar sig på att ge en gissning? Kanske är så drygt att det räcker med råge...? Jag har googlat ett tag nu, och försökt hitta hur mycket snabbkaffe i vikt räknat som är rekommenderat per kopp, men allt står bara i volym så det går inte att räkna sig fram. Sedan brukar man dessutom behöva dosera mer än vad som står angivet, är min, begränsade, erfarenhet.

Och är det någon som har tips på någon så lite dåligt snabbkaffe som möjligt, gärna åt mörkrosthållet?

Vi brukar köra 4 killar på en halvliters petflaska, 2 koppar om dagen med ca 2 kapsyler pulver per kopp. Vi klarar oss gott 5 dagar i alla fall, om nu det hjälper. Vi har kört på gevalias millicano(stavning?). (Vet inte om det är godare men reklamen säger så och jag går på reklamen. (Om man är psykiskt inställd på att det är det godaste så blir det godare...)
 
Använder själv Löfbergs lilas snabbkaffe, vilket är det bästa jag hittat hittills av snabbkaffen. Burken är i en rätt praktiskt storlek också.

Nescafe går bort direkt då det görs av Nestle, tvi.
 
Överkursen kaffe

Ortlieb har en läckande pryttel, kaffefilterhållaren, 102 storlek.
Bryggkaffe ute luktar gott och smakar precis som hemma. Kaffesäck av skinn.

Vida godare än alla olika frystorkade jag prövat, har alltid behövt 4 g snabbkaffe per kopp.

go tur
 
Och gör inte samma misstag som jag vid en snabbpackning....jag råkade förväxla en påse pulverkaffe med en påse torkat köttfärs, förvillande lika!
Döm om min förvåning/bestörtning ja snudd på panik när jag upptäckte att kaffet låg i bilen en halv dagsetapp och ett djävuls-vad bort :/!

Så det blev tre dygn utan kaffe.... :(!

Hur lång tid tog det innan du hämtat dig från det traumat?
 
Hur lång tid tog det innan du hämtat dig från det traumat?

Well, det absolut första jag gjorde när jag kom fram till bilen var att ta fram kaffet och koka mig en kopp. Kan säga att den var Väldigt god...tillsammans med en singoalla.
Sedan hade jag 4-5 timmars bilfärd hem, så det blev 3 kaffestopp på vägen :)!
 
På tidigare fjällvandringar har jag haft med min AeroPress, blir mycket gott.


Dock så ska jag prova på ännu mer lättviktsvandring och då tycker jag att de ca 300 grammen är för tunga och står därför nu i valet och kvalet mellan att ha med en Growers Cup som jag återanvänder och fyller på med vanligt bryggkaffe, och/eller Starbucks snabbkaffe VIA Instant som tydligen varmt rekommenderas på utländska lättpackningssajter.
 
Mortlar/maler man snabbkaffet till pulver så får man 3-5 gånger i samma volym.

Man får ju då inte dosera som vanĺig utan 3-5 gånger mindre.
 
Mortlar/maler man snabbkaffet till pulver så får man 3-5 gånger i samma volym.

Man får ju då inte dosera som vanĺig utan 3-5 gånger mindre.

Snabbkaffe finns i två varianter. Billigare spraytorkat och dyrare frystorkat (vanligast i Sverige). Det är det frystorkade som är i större korn, medan det spraytorkade (mindre med aromer och kan smaka bärnt) redan är ett fint pulver
 
Både Gevalia och icas snabbkaffe är helt ok för mig om jag fått min dos riktigt kaffe på morgonen. Minska kaffe mängden några dagar innan så du inte känner av kaffesuget om du bara har snabbkaffe på fjället.

Billiga snabbkaffe sorter är gjorda på robustabönan inte arabica vilken ger en helt annan smak.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...