Ukraina / Vitryssland

Tänkte ta chansen att fråga om någon har erfarenhet av cykla i Ukraina och Vitryssland ?
Det är väl visum till Vitryssland som krävs.
Men om någon har erfarenhet så tar gärna tips.
tex. säkerhet, om det finns campingar, etc etc ...ja allt=)
 
En bekant cyklade i Ukraina häromåret. Dyrt och mkt ogästvänligt korumperat. Lät inte lockande.

Thure
 
Ukraina är varken ogästvänligt eller särskilt korrumperat.

Däremot är de ganska usla på engelska vilket gör kommunikation lite svårare men knappast ett problem.

Andrahandsuppgifter är sällan bra.
 
Ukraina är varken ogästvänligt eller särskilt korrumperat.

Däremot är de ganska usla på engelska vilket gör kommunikation lite svårare men knappast ett problem.

Andrahandsuppgifter är sällan bra.

Ukraina är Europas allra mes korrumperade land, återfinns på plats 130 i Transparency International (TI) Corruption Perceptions Index (CPI).

Man får ha Somalia eller Nordkorea som måttstock om man inte anser det vara särskilt korrumperat.
 
Jag talar såklart ur en resandes synvinkel och du kommer inte märka ett dugg över någon korruption.

Vad som händer i parlamentarsbyggnaderna saknar helt relevans i det här sammanhanget.

Precis som andrahansuppgifter är en dålig källa är även "googling" på dylika frågor en ganska dålig källa.

Vad sägs om att faktiskt kommentera efter att ha varit på plats och upplevt istället?
 
Senast ändrad:
Har du cyklat långtur igenom Ukraina? Min bekant cyklade under åtskilliga månader genom östra Europa och kom till sist till Georgien via bl a Rumänien och Turkiet.

Hans erfarenheter mkt intressanta. Negativt ang Ukraina enl ovan.

Thure
 
Jag talar såklart ur en resandes synvinkel och du kommer inte märka ett dugg över någon korruption.

Vad som händer i parlamentarsbyggnaderna saknar helt relevans i det här sammanhanget.

Precis som andrahansuppgifter är en dålig källa är även "googling" på dylika frågor en ganska dålig källa.

Vad sägs om att faktiskt kommentera efter att ha varit på plats och upplevt istället?

Tänker du på:

http://onestep4ward.com/arrested-twice-bribing-police-twice-odessa-ukraine/

"If you are in the Ukraine and encounter a police officer and it is understood you are foreign, chances are you will be questioned for some reason and quite possibly charged with an offense."

https://www.worldnomads.com/travel-safety/eastern-europe/ukraine/scams-in-the-ukraine
 
Som vanligt kan alla era så motstridiga erfarenheter vara lika sanna. Jag har inte just cyklat i Ukraina, men under flera längre vistelser både liftat runt, vandrat i dess berg, och bott och rest på "vanligt" sätt (vilket ju tvingar fram en större kontaktyta mot diverse byråkratiska procedurer).
Landet är fullt av kontraster, med sina stora ekonomiska, sociala klyftor och sin etniska/kulturella/historiska mångfald. Att jag för egen del så gott som alltid "råkat ut" för extremt vänliga, öppna, hjälpsamma, pratsamma och gästfria människor - alltifrån utfattiga bönder till hyperbildade storstadsbor och myndighetspersoner - kan ju bero på slumpen, mitt eget uppträdande, och inte minst det faktum att jag talar deras språk.
De långa djupa samtalen har infunnit sig både vi lägerelden hos knappt litterata fåraherdar i Karpaterna och på mondäna designfik i anrika renässansstaden Lvov/Lwów/Lviv/Lemberg.

Det finns väldigt mycket sevärt - från gamla städer, träbyar och kloster till fantastisk natur. Men även ändlösa, trista slätter och snorkiga expediter. Sydvästra Ukrainas större städer är fortfarande präglade av tiden under Dubbelmonarkin, medan Odessa, där det på gatorna förutom ryska hörts både grekiska, armeniska, jiddish och polska, alltid varit Ukrainas svar på kulturtygeln Trieste och porten mellan Väst och Öst.

Lär dig de 100 mest frekventa orden - jag tror det kommer att göra 99% av skillnaden - och åk dit, om du kan göra det med öppet sinne.
 
Senast ändrad:
Kul att läsa vad som delas för info!
Vet någon om det för en svenska att fixa visum för Vitryssland i ex. Kiev eller Vilnius?
Eller vilket som är det snabbaste sättet för få ett visum?
 
Det enklaste/säkraste/billigaste är nog ändå att förhandssöka innan du reser, f.n. dock ej i Sverige utan valfritt i Helsingfors, Tallinn, Riga, Vilnius eller Warszawa. Det ska inte ta mer än en arbetsvecka och visumet gäller i 90 dagar, så man behöver inte känna sig låst av någon detaljplanering.

Sist jag sökte, visserligen för fyra år sedan, gjorde jag det dock spontant på vitryska konsulatet i Białystok (nordöstra Polen) - det gick fint och tog bara 48 timmar. Den svåraste delen var att pricka den begränsade öppettiden, mellan 9 och 11:45 på förmiddan :)

Flyger man direkt till Minsk, kan man få visum på flygplatsen.


OBS för Ukraina: visserligen visumfritt, men glöm inte bankkontoutdraget eller dylikt, som visar att du har tillräckligt med pengar enligt deras krav - mycket av vad som upplevts som gränstrakasserier lär ha haft samband med detta.
 
Bra många städer alltså.
Men i nödfall går det alltså att föröka i Villnius
Ok, även i Nordöstra Polen. Bra att veta om man sticker i väg, hals över huvud.
Ska man då ta med sig de handlingar som krävs, ex försäkring, etc etc till de olika vitryska ambassaderna?
Undrar om det finns campingar, i Vitryssland och Ukraina, eller man kanske kan slå läger vid lite sidan av vägen, en bit bort från vägarna.
Tack för inforika svar., Schysst!
 
visum

Vilka dokument som krävs står noga listat på vitryska ambassadens websida.
Du vet säkert, att du ska uppge namnet på någon "mottagande part" - dvs ett valfritt namn på någon som är vitrysk medborgare.

Konsulatet gör ingen koll av den uppgivna personens "äkthet" när det utfärdar ditt visum, men när du väl är i landet måste du registrera dig tillsammans med vederbörande inom tre dagar, så det är bra att ha fått tag på en reellt existerande person - t ex via CouchSurfing e.d. I nödfall går det dock att hitta på ett namn när man söker visum, och sen ersätta det med någon riktig person man träffat, när man väl är i landet (OBS fortfarande inom tre dagar efter ankomst).

Sen behöver man inte alls bo hos den personen, men har man slarvat med registreringen kan man få trubbel vid utresan.

OBS allt detta info är ca 3-4 år gammalt, men jag tror det gäller fortfarande. Börja med websidan - där går det även att ladda ner ansökningsformulär m m.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Benny G Vitryssland och Ukraina Långcykling 2
hannulan Tag i Ukraina Långcykling 3
xely Tälta i Polen och Ukraina Långcykling 12
Bulgakov Vitryssland Långcykling 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.