AXA Grötportioner

Om man undrar var en produkt säljs så måste ju det absolut bästa sättet att få veta det vara att kontakta tillverkaren och fråga vilka som distribuerar produkten. Tillverkaren måste ju vara intresserade av att folk köper deras produkt så de lär med stor glädje informera om detta.

Dom har slutat tillverka dessa portion påsar, har mailat dom och frågat ang de för ett bra tag sen. En annan fråga ang havregryn,jag har flera av dessa påsar kvar men utgående datum ca med ett år, det är väl som med alla andra torrvaror att det blir väl inte dåligt , eller??testade en påse ,jag blev inte dålig av den i alla fall;):)
 
Pelka har rätt om småpåsarna. När jag åkte tjejvasan i våras var AXA där och jag passade på att fråga. Nu säljer det en storförpackning av blåbärsgröten. Man får nog mäta upp lagom portioner i egna småpåsar.
/Anna
 
En annan fråga ang havregryn,jag har flera av dessa påsar kvar men utgående datum ca med ett år, det är väl som med alla andra torrvaror att det blir väl inte dåligt , eller??testade en påse ,jag blev inte dålig av den i alla fall;):)

Det finns två typer av datummärkning:

Bäst före och Sista förbrukningsdag.

Bäst före är som det låter, efter det datumet kanske konsistens eller smak inte riktigt är som den borde, men det är inte farligt att äta produkten efter det datumet.

Sista förbrukningsdag däremot betyder att efter det datumet kan det vara skadligt att äta produkten.

En av alla sidor som förklarar detta (man hittar fler om man googlar på begreppen)
https://www.ica.se/buffe/artikel/bast-fore-datum/
 
Dessutom är det så att alla livsmedel måste datummärkas. Exempelvis har den förpackning med salt jag har i skåpet utgångsdatum 9 sept 2017. Det framgår dock inte om det är "bäst före" eller sista förbrukningsdag som avses :D
 
Köpte 5 förpackningar (a 400 gram) av blåbärsgröten idag till nästa vandring. Bör räcka till 10 frukostar för två personer. Kostade 164,50 totalt vilket ger ca 8 kr per person och frukost. Hoppas kunna komplettera med lite bär från naturen. Ja sen blev det en påse gula russin också att blanda i. Det blir nog riktigt smarrigt :)
 
Dessutom är det så att alla livsmedel måste datummärkas. Exempelvis har den förpackning med salt jag har i skåpet utgångsdatum 9 sept 2017. Det framgår dock inte om det är "bäst före" eller sista förbrukningsdag som avses :D

"Om hållbarheten är längre än 18 månader behöver bara året anges, till exempel "bäst före utgången av 2011".

http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/text-pa-forpackning-markning/datummarkning/

När det gäller t ex salt, så kan det säkert klumpa sig och bli hårt om det förvaras länge.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pelka Axa Havre Gröt Blåbär Portion. Friluftsmat 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...