Kaffe

Det är härligt att vi är olika, precis som Glenn tycker jag att vi bör erkänna vårt prylvurm och ge oss tid att få igång munvattnet med dofter under beredningen, vare sig det är kaffe eller mat, njuta.
 
Enklast, billigast och riktigt bra resultat blir det med ett enkelt te-filter för några kronor.

Det finns ju också samma typ med tätare vävning avsett för kaffebryggning, som jag använt med gott resultat. Ingen sump! Kan användas till bryggning i kanna eller kopp, finns i åtminstone två storlekar. Mitt filter passar över kaffepannans öppning, alternerar mellan bryggning och kokkaffe.

Jag har inte tyckt att kaffet blir kallt av hanteringen eftersom du kan brygga i kanna med bras- eller gasvärme men såklart blir det lättare att hålla värmen uppe om du kör kokkaffe eller något mer slutet system. Men om man brygger med för låg temperatur tycker jag inte att kaffet blir särskilt gott eller trevligt. Så om man tappar temperaturen för fort när man brygger direkt i kopp så är nog risken stor att kaffet inte heller blir bra bryggt.

Allt efter hur omständig man tycker om att vara balanserat mot vad man tycker smakar finast.
 
Det är bara på Utsidan "vissa" blir provocerade av att folk gör sitt kaffe på sitt eget sätt. Det är visst svårt att förstå att man har den möjligheten som människa. Varför öht bry sig om vad andra gör? Luktar inskränkthet lång väg. Kaffe kan man få i sig på många sätt. Jag tycker om tipstrådar.
 

Bilagor

  • uploadfromtaptalk1430886720850.jpg
    uploadfromtaptalk1430886720850.jpg
    25.5 KB · Visningar: 1,048
Fick en Jet Boil med kaffepress men jag tycker att pressen släpper smakämnen till kaffet så den får vara hemma och vila sig.
Härligt att vi är olika.
go tur
 
Testade med kokkaffe i långtidsfilter i morse. Blev något bättre än med brygg, men inte helt sumpfritt
 
Fick en Jet Boil med kaffepress men jag tycker att pressen släpper smakämnen till kaffet så den får vara hemma och vila sig.
Härligt att vi är olika.
go tur
Presskaffe är ju förstås bäst om det är bra kvalitet på grejerna. Låter inte så trevligt att den släpper smak. Den jag länkade till ovan är väl egentligen en lyxig hemmapress, men eftersom den är i rostfritt bör den hålla för att ta med.
 
långtidsfilter med kokkaffe e ju suveränt. blir godare och godare ju mer jag dricker det. så enkelt och gott.
 
Ingen som använder kokkaffe?

På några turer har jag istället för frystorkat kaffe använt kokkaffe med gott resultat. Ingen plastsmak och det är bara att slänga kaffet i skogen/fjället. Rekommenderas! Det är däremot lite svårt med doseringen, bäst är nog att väga kaffet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Betongbarn Brygga kaffe? Friluftsmat 11
avslutmedlemskap0904 Koka inte kaffe Friluftsmat 37
avslutmedlemskap0904 Kaffe kokare Friluftsmat 41
Dan B Kaffe. Grower's Cup Friluftsmat 25
backeby Aeropress med ut? (kaffe-press) Friluftsmat 11
jacobi72 Självuppvärmande kaffe? Friluftsmat 34
Rufus555 Kaffe Friluftsmat 15
hubbex Kaffe Friluftsmat 14
MoAnders Kaffe Friluftsmat 35
magbe238 kaffe i det fria? Friluftsmat 2
-Patric- kaffe är gott!! Friluftsmat 23
hendberg Kaffe! Friluftsmat 51

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.