Lätt rep

Jag klättrar nästan alla mina alpina klippturer med ett 9.2 mm 60 m dynamiskt rep och en 6mm Kevlar Edelrid Rap Line.

http://www.edelrid.de/en/Edelrid/Sports/Rap-Line-6-0-mm-oasis.html

Om jag firar i terräng som är flack eller där jag riskerar att dra ner sten så drar jag alltid i det dynamiska repet först eftersom det är tyngre och det är säkrare att dra den lätta rap linen sist om då det minskar risken för att dra ner sten på standplattsen.

Annars går det bra att dra i det 6mm tunna kevlar rap line repet, inga problem alls vad jag upplevt, och jag är inne på mitt andra exemplar av Edelrids Rap Line. Jag avvänder detta även på vintern på vissa is och alpina turer som inte kräver två dynamiska rep.

Det enda som händer när man knyter samman repen med en överhandsknut som visas i bilden ovan är att knuten slirar några decimeter på en full 60 meters firning. Men det vänjer man sig med och jag har talat med Edelrid om det och vi var ense om att det inte utgöra någon fara bara man är medveten om att det händer alt knyter av ändarna.
 

Bilagor

  • P1050495.jpg
    P1050495.jpg
    117.6 KB · Visningar: 530
  • P1050494.jpg
    P1050494.jpg
    31.5 KB · Visningar: 531
Jag klättrar nästan alla mina alpina klippturer med ett 9.2 mm 60 m dynamiskt rep och en 6mm Kevlar Edelrid Rap Line.

http://www.edelrid.de/en/Edelrid/Sports/Rap-Line-6-0-mm-oasis.html

Om jag firar i terräng som är flack eller där jag riskerar att dra ner sten så drar jag alltid i det dynamiska repet först eftersom det är tyngre och det är säkrare att dra den lätta rap linen sist om då det minskar risken för att dra ner sten på standplattsen.

Annars går det bra att dra i det 6mm tunna kevlar rap line repet, inga problem alls vad jag upplevt, och jag är inne på mitt andra exemplar av Edelrids Rap Line. Jag avvänder detta även på vintern på vissa is och alpina turer som inte kräver två dynamiska rep.

Det enda som händer när man knyter samman repen med en överhandsknut som visas i bilden ovan är att knuten slirar några decimeter på en full 60 meters firning. Men det vänjer man sig med och jag har talat med Edelrid om det och vi var ense om att det inte utgöra någon fara bara man är medveten om att det händer alt knyter av ändarna.

Det verkar ju sjukt smidigt, men jag trodde att det även fanns en ekonomisk aspekt? Det där repet kostar ju mer än ett enkelrep. Men ett bra tips på val av rep! :)
 
Det är inte så dyrt för vad man får. Jag skulle gissa att jag har gjort ca 250 fulla firningar på det och det är fortfarande i väldigt gott skick. Det är lätt och tex jämfört med Beal Trail Line så är Edelrid ÖVERLÄGSET.

1. Vikt och det faktum att det går ner i botten på ryggsäcken är värt mycket. Set är lätt och styvt vilket gör det säkert att dra ner i lös terräng.

2. Beal har problem med att manteln kryper på kärnan när man firar på det så det uppstår en väckas strumpa i endan som man måste skära bort i bland på tur.

http://bealplanet.com/sport/anglais/beal-equipment.php
 
Dynamiskt+ rap line

Jag har aldrig prövat liknande setup men är sugen att testa nu på vinterns isturer. Tänkte köra Edelrid Swift eller Corbie 8,6m 60m och Edelrid kevlar rap line 6mm.

Några allmänna funderingar bara; varför kör många med någon slags block och bara firar på det dynamiska om problemet med att fira på dynamiskt+rap line inte är större än att knuten bara vandrar några decimeter? Känns ju spontant som att felkällorna vid setupen för att bara fira på det dynamiska borde kunna avskräcka. (tänker trött, kallt och mörkt, inte avancerat kanske men betydligt krångligare än en vanliga överhandsknut)

Samma längd på dynamiskt rep som rap line?

Någon som har annan input eller tankegångar?
 
Tex Swift plus rap line båda 60 m kommer funka utmärkt.

Jag skulle starkt avråda från att inte fira som vanligt dvs på båda repen.

Jag använder en Reversen 4 när jag firat med följande olika rep: 7,8mm dynamisk + 6mm rap line, 8,9mm dynamisk + 6mm rap line, 9,2mm dynamisk + 6mm rap line.

Jag skulle aldrig få för mig att mäkla med något annat än det man är van vid som du påpekar, när man är trött och kall.
 
Tex Swift plus rap line båda 60 m kommer funka utmärkt.

Jag skulle starkt avråda från att inte fira som vanligt dvs på båda repen.

Jag använder en Reversen 4 när jag firat med följande olika rep: 7,8mm dynamisk + 6mm rap line, 8,9mm dynamisk + 6mm rap line, 9,2mm dynamisk + 6mm rap line.

Jag skulle aldrig få för mig att mäkla med något annat än det man är van vid som du påpekar, när man är trött och kall.

Känns den setupen lika bra som dubbbelrep även när du måste göra traversfirningar, repet går över en kant, eller om repet kilar sig fast bakom ett flak då du drar ned det?

Jag har ingen koll på hur slittåligt repet är jämfört med ett tjockare, eller om det är omständigare att dra i när kraft behövs?
 
Känns den setupen lika bra som dubbbelrep även när du måste göra traversfirningar, repet går över en kant, eller om repet kilar sig fast bakom ett flak då du drar ned det?

Jag har ingen koll på hur slittåligt repet är jämfört med ett tjockare, eller om det är omständigare att dra i när kraft behövs?

Jag svara på Slobs fråga och den gällde firning på is-turer. Där är det ju oftast ganska enkelt och inte så komplext terräng och då har jag inte upplevt några problem med den typ av set up han talar om.

Givetvis är alla turer unika och vet man att man ska fira i terräng med massa spikes (granit), kors och tvärs så kanske man ska ha två rep som är typ 7,8mm.

Det är en bedömningsfråga från fall till fall, dvs beroende på vilken typ av tur man ska ta sig up på och ev komma ner från alt komma ner från toppen så måste man anpassa sin utrustning för att i varje enskilt fall ha en optimal set up.


Anledningen att använda en rap line är fler:

- Man vill förenkla reparbetet för att kunna röra sig snabbt i bergen, och samtidigt kunna fira 60 meter.

- Spara vikt på turer där man inte behöver två dynamiska rep.

- Kunna hissa på branta replängder, då har man rap linen som en tag line.

- Jag tycker också det kan vara en säkerhets fråga eftersom jag bedömer att det kan vara att föredra att dra ner rap linen sist i lös terräng.

med mer
 
Jag håller med E9.

Vi hade en tråd om just det här för några år sedan, går säkert att hitta, och då pratade jag mig varm för det system som tex E9 beskriver, och jag kör fortfarande på samma principer.

Ibland är det ett enkelt 10mm ibland ett 8mm + en 5,5mm tag, allt beroende på turen...

Peace



Tillägg: såg nu att tråden från 2009 är länkad på första sidan av monkeywrench, det är fem år sedan och jag har inte ändrat inställning till tekniken med tag/pull-line...
 
Någon som firat på repsnöre?

Hej igen, och ursäktar att jag verkar vara så trögfattad. Men jag har inte lyckats reda ut det här med ett dedikerat firningsrep.

Edelrid Rap line är inget alternativ, dels så vet jag inte någon butik i Sverige som har det, och dels tycker jag att det är för dyrt.

Som det ser ut nu så kommer jag nog åka till Devils Tower i höst och klättra, där behövs det 2x60 meter rep för att klara firningar. Behovet av dubbelrep för klättringens skull skulle jag säga är minimaliskt.

Jag vill veta, är det någon som har provat att fira på enkelrep + repsnöre? Alltså ett sånt repsnöre som man köper på lösmeter som finns hos nästan alla klätterbutiker. Jag funderar då på antingen 6mm eller 7mm repsnöre att använda ihop med ett 9.7mm enkelrep. Funkar det?

Mvh,
Tommy
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...